INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Afrykański system ochrony praw człowieka był dotąd w sferze nauki polskiej obszarem intuicyjnych ocen, stereotypowych poglądów i uogólneń. Unikatowa książka dr. Marka Jana Wasińskiego wypełnia tę lukę. Postawione w niej tezy są oryginalne, często także na tle nauki europejskiej i światowej. Logiczne, przekonujące, a ponadto jasno zaprezentowane i łatwe do zrozumienia wnioski zostały sformułowane na podstawie solidnie przeprowadzonych badań. Ze względu na zakres i charakter podjętych analiz publikacja jest bezkonkurencyjna.
Na podstawie recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Jasudowicza
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 396 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-872-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 15 |
Od autora | 19 |
Wprowadzenie. Odkrywanie Afryki | 21 |
Część Pierwsza. Na drodze do Nairobi. Geneza Karty Afrykańskiej | 31 |
I. Uwagi wstępne | 31 |
II. Na początku drogi. Warunki początkowe | 33 |
II.1. Rola państw afrykańskich w tworzeniu podstaw uniwersalnego systemu ochrony praw człowieka | 33 |
II.2. Dziedzictwo kolonializmu | 41 |
III. Pierwsze kroki. Inicjatywy MKP (1961–1978) | 44 |
III.1. Rachunek otwarcia. W poszukiwaniu praworządności | 44 |
III.2. Antecedencje Karty Afrykańskiej w debacie naukowej | 47 |
III.2.1. Afrykańska Konferencja na temat rządów prawa (Lagos, 1961) | 47 |
III.2.2. Konferencja Frankofońskich Prawników Afrykańskich (Dakar, 1967) | 49 |
III.2.3. Kolokwium na temat praw człowieka oraz rozwoju ekonomicznego w państwach Afryki frankofońskiej (Butare, 1978) | 50 |
III.2.4. Kolokwium na temat praw człowieka i rozwoju ekonomicznego (Dakar, 1978) | 52 |
IV. Koncepcja afrykańskiego reżimu międzynarodowej ochrony praw człowieka w działaniach ONZ (1966–1973) | 53 |
IV.1. Seminarium o prawach człowieka w państwach rozwijających się (Dakar, 1966) | 55 |
IV.2. Raport Forshella (1968) | 56 |
IV.3. Seminarium nt. regionalnej komisji praw człowieka w Afryce (Kair, 1969) | 57 |
IV.4. Konferencja prawników afrykańskich na temat sytuacji jednostki w procesie prawnym (Addis Abeba, 1971) | 59 |
IV.5. Seminarium nt. promocji praw człowieka w Afryce (Dar es Salaam, 1973) | 60 |
V. Prace nad Kartą Afrykańską na forum OJA (1979–1981) | 62 |
V.1. Geopolityczne przyczyny zainicjowania procesu prawotwórczego | 62 |
V.1.1. Przewartościowanie zasady nieinterwencji w przestrzeni afrykańskiej | 63 |
V.1.2. Naruszenia praw człowieka w Afryce w debacie na forum ONZ | 64 |
V.1.3. Ekonomiczne implikacje naruszeń praw człowieka w Afryce | 68 |
V.1.4. Znaczenie poszanowania praw człowieka dla społecznej legitymizacji władzy | 70 |
V.2. Szczyt OJA w Monrowii oraz Propozycja z Monrowii (1979) | 72 |
V.3. Travaux préparatoires | 75 |
V.3.1. Spotkanie ekspertów w Dakarze (listopad–grudzień 1979) | 75 |
V.3.1.1. Projekt M’baye | 77 |
V.3.1.2. Projekt Dakarski | 78 |
V.3.2. Pierwsza konferencja ministerialna OJA w Bandżulu (czerwiec 1980) | 80 |
V.3.3. Druga konferencja ministerialna OJA w Bandżulu (styczeń 1981) | 81 |
V.3.4. Spotkanie Rady Ministrów OJA w Nairobi (czerwiec 1981) | 82 |
V.3.5. Zgromadzenie Głów Państw i Rządów OJA (czerwiec 1981, Nairobi) | 83 |
V.3.6. U kresu drogi. Wejście w życie Karty Afrykańskiej | 83 |
Część Druga. Karta Afrykańska jako traktat | 85 |
I. Podstawowe parametry Karty Afrykańskiej | 85 |
I.1. Struktura dokumentu | 85 |
I.2. Natura i charakter zobowiązań wynikających z Karty | 86 |
I.2.1. Karta Afrykańska jako traktat | 86 |
I.2.2. Charakter zobowiązań wynikających z Karty Afrykańskiej | 87 |
I.3. Protokoły dodatkowe | 87 |
I.4. Cechy charakterystyczne Karty Afrykańskiej | 88 |
II. Obowiązywanie w wymiarze przestrzennym | 92 |
II.1. Terytorialne obowiązywanie traktatu. Uwagi wprowadzające | 92 |
II.2. Sprawowanie jurysdykcji jako warunek odpowiedzialności za naruszenie Karty | 93 |
II.3. Obowiązywanie ekstraterytorialne | 97 |
III. Obowiązywanie w wymiarze temporalnym | 104 |
III.1. Początek obowiązywania. Zagadnienie, tzw. naruszenia ciągłego | 104 |
III.2. Dopuszczalność wypowiedzenia Karty | 106 |
IV. Obowiązywanie w wymiarze podmiotowym | 108 |
V. Mechanizmy wprowadzania zmian reżimu traktatowego | 108 |
V.1. Poprawki | 109 |
V.2. Protokoły i specjalne porozumienia | 110 |
V.3. Dopuszczalność składania zastrzeżeń | 110 |
VI. Dopuszczalność ograniczania przez państwo gwarantowanych praw | 115 |
VI.1. Limitacja praw człowieka | 116 |
VI.1.1. Clawback clauses (klauzule zgodności z prawem) | 117 |
VI.1.2. Klauzule szczegółowe niezaliczane do clawback clauses | 122 |
VI.1.3. Generalna klauzula limitacyjna | 122 |
VI.1.4. Limitacja w praktyce stosowania Karty Afrykańskiej. Interpretacja holistyczna | 123 |
VI.2. Derogacja praw człowieka | 127 |
VII. Karta Afrykańska w krajowych porządkach prawnych | 132 |
VII.1. Regulacje konstytucyjne wyznaczające miejsce Karty w systemach prawa krajowego państw afrykańskich | 133 |
VII.1.1. Rozwiązania dualistyczne | 135 |
VII.1.2. Rozwiązania monistyczne | 135 |
VII.2. Orzecznictwo sądów krajowych | 136 |
VII.2.1. Państwa systemu dualistycznego | 138 |
VII.2.1.1. Bezpośrednie stosowanie traktatu | 138 |
VII.2.1.2. Pośrednie stosowanie traktatu | 143 |
VII.2.2. Państwa systemu monistycznego | 147 |
VII.2.2.1. Bezpośrednie stosowanie traktatu | 148 |
VII.2.2.2. Pośrednie stosowanie traktatu | 149 |
VII.2.2.3. Wnioski | 149 |
VIII. Mechanizmy ochrony gwarantowanych praw w ramach systemu afrykańskiego | 153 |
Część Trzecia. Afrykańska Komisja Praw Człowieka i Ludów | 159 |
I. Ogólne omówienie | 159 |
II. Podstawowe zagadnienia organizacyjne | 160 |
II.1. Kluczowe akty prawne | 160 |
II.2. Siedziba | 161 |
II.3. Finansowanie | 165 |
II.4. Skład | 168 |
II.5. Struktura wewnętrzna | 171 |
II.6. Sekretariat | 172 |
II.7. Przebieg sesji | 173 |
III. Funkcje w zakresie promocji praw człowieka | 178 |
III.1. Badanie sprawozdań okresowych państw | 179 |
III.1.1. Cel oraz terminy obowiązku sprawozdawczego | 179 |
III.1.2. Zawartość sprawozdań | 181 |
III.1.3. Postępowanie Komisji w przedmiocie badania przedłożonych sprawozdań | 182 |
III.1.4. Kontynuacja dialogu między Komisją a państwem w okresie postsprawozdawczym | 185 |
III.2. Mechanizmy specjalne | 187 |
III.2.1. Specjalni sprawozdawcy | 188 |
III.2.2. Komitety i Grupy robocze | 194 |
III.2.3. Grupa studyjna | 197 |
III.3. Wizyty promujące respektowanie praw człowieka | 198 |
III.4. Przyjmowanie rezolucji | 202 |
III.5. Inne aktywności promocyjne | 206 |
IV. Funkcje w zakresie ochrony praw człowieka | 208 |
IV.1. Przyjmowanie i rozpatrywanie zawiadomień indywidualnych | 208 |
IV.1.1. Wprowadzenie | 208 |
IV.1.2. Uwagi ogólne dotyczące postępowania w przedmiocie zawiadomień indywidualnych | 211 |
IV.1.2.1. Niejawność postępowania | 211 |
IV.1.2.2. Zasadnicza pisemność postępowania | 213 |
IV.1.2.3. Podstawowe zagadnienia dowodowe | 215 |
IV.1.2.4. Organizacja pracy Komisji | 221 |
IV.1.2.5. Polubowne zakończenie sprawy | 223 |
IV.1.2.6. Wycofanie zawiadomienia | 228 |
IV.1.2.7. Zakończenie postępowania w związku z brakiem zainteresowania sprawą po stronie autora zawiadomienia | 229 |
IV.1.2.8. Środki tymczasowe (provisional measures) | 231 |
IV.1.2.9. Przypadki poważnych lub masowych naruszeń praw człowieka | 236 |
IV.1.3. Etapy postępowania w przedmiocie zawiadomień indywidualnych | 239 |
IV.1.3.1. Rejestracja zawiadomienia | 240 |
IV.1.3.2. Przyjęcie zawiadomienia (seizure) | 241 |
IV.1.3.3. Badanie dopuszczalności zawiadomienia | 243 |
IV.1.3.4. Kontrola rozstrzygnięcia o niedopuszczalności zawiadomienia | 272 |
IV.1.3.5. Rozstrzygnięcie co do przedmiotu zawiadomienia | 274 |
IV.1.3.6. Problem respektowania orzeczeń Komisji – postępowanie po rozstrzygnięciu co do przedmiotu | 291 |
IV.2. Przyjmowanie i rozpatrywanie zawiadomień państwowych | 298 |
IV.3. Organizowanie misji ochronnych | 301 |
IV.3.1. Wizyty on-site | 302 |
IV.3.2. Misje fact-finding | 304 |
V. Funkcje związane z interpretacją Karty Afrykańskiej | 305 |
Część Czwarta. Afrykański Trybunał Praw Człowieka i Ludów | 311 |
I. Geneza instytucji | 311 |
II. Podstawowe zagadnienia organizacyjne | 315 |
III. Jurysdykcja Trybunału | 319 |
III.1. Jurysdykcja sporna | 319 |
III.1.1. Właściwość ratione personae | 320 |
III.1.1.1. Skargi indywidualne | 320 |
III.1.1.2. Skargi Komisji, państw oraz rządowych organizacji międzynarodowych | 321 |
III.1.2. Właściwość ratione materiae | 324 |
III.1.3. Właściwość ratione temporis oraz właściwość ratione loci | 327 |
III.1.4. Postępowanie w sprawach spornych | 328 |
III.1.5. Orzeczenia w sprawach spornych | 329 |
III.1.6. Polubowne zakończenie postępowania | 332 |
III.1.7. Środki zabezpieczające (interim measures) | 333 |
III.2. Jurysdykcja doradcza | 335 |
IV. Aktywności autopromocyjne | 339 |
V. Stosunki między Trybunałem a Komisją. Zasady współpracy oraz przepływ spraw | 342 |
V.1. Postępowanie w sprawie, w której skarga została złożona bezpośrednio do Trybunału | 344 |
V.2. Postępowanie w sprawie, w której zawiadomienie wpłynęło do Komisji | 346 |
Zakończenie | 351 |
Źródła | 357 |
I. Traktaty | 357 |
II. Ważniejsze dokumenty i sprawozdania | 358 |
III. Orzecznictwo | 364 |
IV. Zbiory źródeł | 380 |
Bibliografia | 381 |
The African Charter on Human and Peoples’ Rights. The Normative Pillar of the African Regional Human Rights System | 393 |
Od redakcji | 395 |