Nauczanie i uczenie się w sieci

Nauczanie i uczenie się w sieci

Kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Dzisiejszy uczeń jak i nauczyciel funkcjonują w dwóch przestrzeniach tej realnej – fizycznej, bezpośredniej i cyfrowej – internetowej, zapośredniczonej. Ta druga przestrzeń w ich codziennych relacjach zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Determinuje też ona jakość i rodzaj interakcji, wpływa na sam proces uczenia się – nauczania, a też na codzienny sposób życia. Tym samym nauczyciel w środowisku internetowym ma dodatkowe zadanie, staje się nie tylko architektem wiedzy ucznia, ale również przestrzeni uczenia się i nauczania. Biorąc pod uwagę jeden z najbardziej abstrakcyjnych i uniwersalnych procesów w społeczeństwie sieci jakim jest oddalenie czasowo-przestrzenne (Dijk, 2010) zadanie to jest trudne i wymaga specyficznych kompetencji. Pytanie, jakich i w czym mają się one przejawiać? Po drugie, czy e-nauczyciel je ma? Autorka pracy, odwołując się do wyników przeprowadzonych badań własnych, podejmuje próbę odpowiedzi na te pytania. Nawiązując do treści rozmów, które odbyła z osobami bezpośrednio zaangażowanymi w kształcenie internetowe buduje ona model oczekiwanych kompetencji e-nauczyciela. W ostatnim etapie sprawdza ona, na ile kompetencje oczekiwane względem osoby e-nauczyciela są zbieżne z jego rzeczywistymi kompetencjami.


Rok wydania2016
Liczba stron180
KategoriaPedagogika medialna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3170-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział I    11
  Nauczyciel w cyfrowym świecie    11
    1. W poszukiwaniu miejsca (dla) współczesnego nauczyciela    11
    2. Kompetencje nauczyciela dla zmieniającej się szkoły    14
  
  Rozdział II    21
  Kształcenie internetowe – konteksty    21
    1. Kształcenie internetowe – o pojęciach i definicjach    21
    2. „Suche, zimne i bitowe”, czyli o specyfice środowiska internetowego    24
    3. Konstruktywizm jako dominująca koncepcja w kształceniu internetowym    27
    4. Zasady, metody i formy w kształceniu internetowym    29
  
  Rozdział III    35
  O nauczycielu w internetowej przestrzeni    35
    1. E-nauczyciel – o pojęciach i definicjach    35
    2. Nauczyciel w kształceniu internetowym – konteksty    37
    3. Rola e-nauczyciela    40
    4. Kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym    42
  
  Rozdział IV    51
  Kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – jak je badać?    51
    1. Proponowany plan badań nad kompetencjami e-nauczyciela    51
    2. Stosowane pojęcia i ich definicje    55
    3. Organizacja badań    57
  
  Rozdział V    59
  Jakie są oczekiwane kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym?    59
    1. Oczekiwane kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar psychologiczny    59
    2. Oczekiwane kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar specjalistyczny    83
    3. Oczekiwane kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar technologiczny    91
    4. Oczekiwane kompetencje e-nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar dydaktyczny    101
    5. Model Kompetencji e-Nauczyciela    110
  
  Rozdział VI    115
  Rzeczywiste kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym    115
    1. Rzeczywiste kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar cechy osobowości    115
    2. Rzeczywiste kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar wiedzy    131
    3. Rzeczywiste kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar umiejętności    146
  
  Zakończenie    167
  
  Bibliografia    171
  
  Teaching and learning by net: Teacher’s competencies in a distance learning net (Summary)    179
RozwińZwiń