EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Format:
ibuk
Dzisiejszy uczeń jak i nauczyciel funkcjonują w dwóch przestrzeniach tej realnej – fizycznej, bezpośredniej i cyfrowej – internetowej, zapośredniczonej. Ta druga przestrzeń w ich codziennych relacjach zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Determinuje też ona jakość i rodzaj interakcji, wpływa na sam proces uczenia się – nauczania, a też na codzienny sposób życia. Tym samym nauczyciel w środowisku internetowym ma dodatkowe zadanie, staje się nie tylko architektem wiedzy ucznia, ale również przestrzeni uczenia się i nauczania. Biorąc pod uwagę jeden z najbardziej abstrakcyjnych i uniwersalnych procesów w społeczeństwie sieci jakim jest oddalenie czasowo-przestrzenne (Dijk, 2010) zadanie to jest trudne i wymaga specyficznych kompetencji. Pytanie, jakich i w czym mają się one przejawiać? Po drugie, czy e-nauczyciel je ma? Autorka pracy, odwołując się do wyników przeprowadzonych badań własnych, podejmuje próbę odpowiedzi na te pytania. Nawiązując do treści rozmów, które odbyła z osobami bezpośrednio zaangażowanymi w kształcenie internetowe buduje ona model oczekiwanych kompetencji e-nauczyciela. W ostatnim etapie sprawdza ona, na ile kompetencje oczekiwane względem osoby e-nauczyciela są zbieżne z jego rzeczywistymi kompetencjami.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 180 |
Kategoria | Pedagogika medialna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3170-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I | 11 |
Nauczyciel w cyfrowym świecie | 11 |
1. W poszukiwaniu miejsca (dla) współczesnego nauczyciela | 11 |
2. Kompetencje nauczyciela dla zmieniającej się szkoły | 14 |
Rozdział II | 21 |
Kształcenie internetowe – konteksty | 21 |
1. Kształcenie internetowe – o pojęciach i definicjach | 21 |
2. „Suche, zimne i bitowe”, czyli o specyfice środowiska internetowego | 24 |
3. Konstruktywizm jako dominująca koncepcja w kształceniu internetowym | 27 |
4. Zasady, metody i formy w kształceniu internetowym | 29 |
Rozdział III | 35 |
O nauczycielu w internetowej przestrzeni | 35 |
1. E-nauczyciel – o pojęciach i definicjach | 35 |
2. Nauczyciel w kształceniu internetowym – konteksty | 37 |
3. Rola e-nauczyciela | 40 |
4. Kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym | 42 |
Rozdział IV | 51 |
Kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – jak je badać? | 51 |
1. Proponowany plan badań nad kompetencjami e-nauczyciela | 51 |
2. Stosowane pojęcia i ich definicje | 55 |
3. Organizacja badań | 57 |
Rozdział V | 59 |
Jakie są oczekiwane kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym? | 59 |
1. Oczekiwane kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar psychologiczny | 59 |
2. Oczekiwane kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar specjalistyczny | 83 |
3. Oczekiwane kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar technologiczny | 91 |
4. Oczekiwane kompetencje e-nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar dydaktyczny | 101 |
5. Model Kompetencji e-Nauczyciela | 110 |
Rozdział VI | 115 |
Rzeczywiste kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym | 115 |
1. Rzeczywiste kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar cechy osobowości | 115 |
2. Rzeczywiste kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar wiedzy | 131 |
3. Rzeczywiste kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym – obszar umiejętności | 146 |
Zakończenie | 167 |
Bibliografia | 171 |
Teaching and learning by net: Teacher’s competencies in a distance learning net (Summary) | 179 |