POLECAMY
-22%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książek poświęconych psychologii aktorów jest niewiele, i to nawet w skali literatury światowej. Z tego względu z dużym uznaniem oceniam tę propozycję edytorską, pomyślaną jako praca zbiorowa z tego interesującego zakresu. Kompozycja całości książki, zawierającej trzy części, jest dobrze zaprojektowana. (…) Bardzo ciekawa kolekcja oryginalnych wypowiedzi aktorów stanowi doskonałe wsparcie i ilustrację badań psychologicznych. Rekomenduję tę książkę do druku i bardzo pozytywnie oceniam jej zawartość.
prof. dr hab. Czesław S. Nosal, Uniwersytet SWPS – z recenzji
Aktorzy: To nie są błazny (…), lecz ludzie, których na to powołano, by biorąc na się maskę i udanie, mówili prawdy wiecznej przykazanie. Na co stać kogo, tajemnic tych sięga; wieczna w tym siła, groza i potęga. Przedstawione przez Wyspiańskiego standardy sztuki aktorskiej dowodzą, że jest to sztuka zarówno ważna, jak i potrzebna – w perspektywie jednostkowej i społecznej. Z uznaniem należy się odnieść do podjętego przez autorki projektu, analiz, badań i opisu. (…) Książka jest adresowana do profesjonalistów: psychologów, teatrologów, kulturoznawców, a także do szerszego grona czytelników, szczególnie tych, którzy cenią żywe słowo i kulturę narodową.
dr hab. Stanisława Tucholska, prof. Akademii Ignatianum w Krakowie – z recenzji
Barbara Mróz, prof. nadzw. dr hab. w dziedzinie psychologii, jest zatrudniona w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Opolskiego. Przez 21 lat pracowała w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka we Wrocławiu. Jest autorką pięciu książek, w tym publikacji 20 lat później – osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich. Badania podłużne, która zdobyła w 2016 r. Nagrodę Teofrasta w kategorii najpopularniejsza naukowa książka psychologiczna.
Jolanta Kociuba, dr hab. w dziedzinie nauk społecznych, zatrudniona w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jest autorką książek: Tożsamość aktora (1996), Analityczne ujęcie danych jakościowych. Badanie poczucia tożsamości aktorów (2013), Idea Ja i koncepcja tożsamości. Zmiana znaczenia w nauce i kulturze (2014). Zajmuje się badaniami nad problemem poznania społecznego, nad współczesną tożsamością kulturową i indywidualną oraz jej przemianami w warunkach zmiany społecznej.
Barbara Osterloff, prof. Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, dr nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, historyk teatru i krytyk teatralny. Wieloletnia redaktorka miesięcznika Teatr. Opracowała i wydała monografię naukową Aleksander Zelwerowicz (2011), uhonorowaną Nagrodą Warszawskiej Premiery Literackiej (2013). W latach 2008–2012 i 2012–2016 pełniła funkcję prorektora ds. dydaktyki. Wykłada również historię dramatu na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-930-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Część pierwsza | |
Wybitni aktorzy w badaniach psychologicznych | |
Rozdział 1. Podłużne badania psychologiczne wybitnych aktorów polskich | |
z zastosowaniem Modelu Osobowościowo-Aksjologicznego | 15 |
1.1. Wprowadzenie | 15 |
1.2. Teoretyczne podstawy realizowanego projektu | 18 |
1.2.1. Rola wybranych wymiarów osobowościowo-aksjologicznych | |
w ujęciu temporalnym 18 | |
1.2.2. MOA jako przykład wymiarów zintegrowanych | 24 |
1.3. Metodologia badań: charakterystyka metod, opis grupy badanej, | |
procedura badań 30 | |
1.4. Psychologiczna charakterystyka wybitnych aktorów w świetle | |
uzyskanych danych empirycznych 34 | |
1.4.1. Statystyki opisowe 34 | |
1.4.2. Rezultaty badań korelacyjnych | 45 |
1.4.3. Analiza regresji – uwarunkowania osobowościowo- | |
-aksjologiczne a poczucie sensu życia ze względu na płeć | |
u wybitnych aktorów 50 | |
1.5. Próba typologizacji badanych aktorów 54 | |
1.6. Podsumowanie | 56 |
Część druga | |
Aktor a tożsamość. Psychologiczne poczucie tożsamości aktora | |
Rozdział 2. Od praktyki do poetyki aktorstwa 61 | |
2.1. Aktor i rola. Ja aktora a Postać sceniczna | 62 |
2.1.1. Psychomachia, czyli atak na psychikę aktora i widza. | |
Psychologia teatru nienaturalistycznego 64 | |
2.1.2. Wielopostaciowość i odpodmiotowienie aktora – | |
zwielokrotnienie postaci scenicznej 65 | |
2.1.3. Ja aktora a kreowana postać sceniczna | |
w perspektywie kulturowej 66 | |
2.1.4. Antropologiczny przykład teatralizacji życia i jaźni 67 | |
2.1.5. Pytanie o tożsamość aktora | 68 |
2.2. Badania empiryczne koncepcji własnego Ja aktorów | 70 |
2.2.1. Analiza wyników badań 72 | |
2.2.2. Dyskusja wyników badań | 77 |
2.2.3. Analiza jakościowa treści wypowiedzi 78 | |
2.2.4. Podsumowanie badań | 80 |
2.3. Persona: Maska czy Osoba? 81 | |
2.3.1. Analiza danych jakościowych 83 | |
2.3.2. Analiza wyników badań wymiaru: tożsamość osobista ‒ | |
roli ‒ zawodowa (ORZ) | 86 |
2.3.3. Podsumowanie 90 | |
2.3.4. ANEKS. Treść wybranych wypowiedzi aktorów zawodowych | 90 |
Część trzecia | |
Sztuka aktorska w refleksji praktyków teatru | |
Rozdział 3. Inne spojrzenie 105 | |
3.1. Wprowadzenie | 105 |
3.1.1. Aktor i dramat. „Prawdziwy” człowiek na scenie 107 | |
3.1.2. Aktor i słowo 108 | |
3.1.3. Aktor o swoim życiu – pakt autobiograficzny 112 | |
3.1.4. Aktor o swojej sztuce | 114 |
3.1.5. Aktor i reżyser, czyli epilog | 118 |
3.2. Wyobraźnia i… szaleństwo. Rozmowa z prof. Wojciechem Malajkatem, | |
rektorem Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza | |
w Warszawie, 5.07.2017 | 122 |
3.3. Mówią reżyserzy | 128 |
3.3.1. Odnaleźć prawdę postaci 130 | |
3.3.2. Nie wiem 133 | |
3.3.3. O aktorze 135 | |
3.3.4. Kompetencja 137 | |
3.3.5. O ontologii i psychologii Sztuki Aktorskiej dla wszystkich 139 | |
3.3.6. Aktorstwo sztuką jest | 143 |
3.3.7. Sztuka aktorska – czym jest? 144 | |
3.3.8. „To nie są błazny…!” Kilka uwag o aktorstwie 148 | |
3.3.9. O aktorstwie 153 | |
3.3.10. O sztuce aktorskiej 156 | |
3.3.11. Odnaleźć prawdę postaci 159 | |
3.3.12. O aktorstwie i nie tylko 162 | |
3.3.13. Aktor – istota ludzka | 166 |
3.3.14. Aktor/aktorka od grania? 168 | |
3.3.15. Kunszt aktorski 171 | |
3.4. Postrzeganie sztuki aktorskiej dzisiaj – kilka odpowiedzi. | |
Aktor wyzwolony 172 | |
Zakończenie 174 | |
Summary 176 | |
Bibliografia | 179 |
Biogramy autorek 186 | |
Indeks nazwisk | 188 |