Sztuka aktorska w badaniach psychologicznych i refleksji estetycznej

-20%

Sztuka aktorska w badaniach psychologicznych i refleksji estetycznej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,60  27,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

21,6027,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książek poświęconych psychologii aktorów jest niewiele, i to nawet w skali literatury światowej. Z tego względu z dużym uznaniem oceniam tę propozycję edytorską, pomyślaną jako praca zbiorowa z tego interesującego zakresu. Kompozycja całości książki, zawierającej trzy części, jest dobrze zaprojektowana. (…) Bardzo ciekawa kolekcja oryginalnych wypowiedzi aktorów stanowi doskonałe wsparcie i ilustrację badań psychologicznych. Rekomenduję tę książkę do druku i bardzo pozytywnie oceniam jej zawartość.
prof. dr hab. Czesław S. Nosal, Uniwersytet SWPS – z recenzji


Aktorzy: To nie są błazny (…), lecz ludzie, których na to powołano, by biorąc na się maskę i udanie, mówili prawdy wiecznej przykazanie. Na co stać kogo, tajemnic tych sięga; wieczna w tym siła, groza i potęga. Przedstawione przez Wyspiańskiego standardy sztuki aktorskiej dowodzą, że jest to sztuka zarówno ważna, jak i potrzebna – w perspektywie jednostkowej i społecznej. Z uznaniem należy się odnieść do podjętego przez autorki projektu, analiz, badań i opisu. (…) Książka jest adresowana do profesjonalistów: psychologów, teatrologów, kulturoznawców, a także do szerszego grona czytelników, szczególnie tych, którzy cenią żywe słowo i kulturę narodową.
dr hab. Stanisława Tucholska, prof. Akademii Ignatianum w Krakowie – z recenzji


Barbara Mróz, prof. nadzw. dr hab. w dziedzinie psychologii, jest zatrudniona w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Opolskiego. Przez 21 lat pracowała w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka we Wrocławiu. Jest autorką pięciu książek, w tym publikacji 20 lat później – osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich. Badania podłużne, która zdobyła w 2016 r. Nagrodę Teofrasta w kategorii najpopularniejsza naukowa książka psychologiczna.
Jolanta Kociuba, dr hab. w dziedzinie nauk społecznych, zatrudniona w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jest autorką książek: Tożsamość aktora (1996), Analityczne ujęcie danych jakościowych. Badanie poczucia tożsamości aktorów (2013), Idea Ja i koncepcja tożsamości. Zmiana znaczenia w nauce i kulturze (2014). Zajmuje się badaniami nad problemem poznania społecznego, nad współczesną tożsamością kulturową i indywidualną oraz jej przemianami w warunkach zmiany społecznej.
Barbara Osterloff, prof. Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, dr nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, historyk teatru i krytyk teatralny. Wieloletnia redaktorka miesięcznika Teatr. Opracowała i wydała monografię naukową Aleksander Zelwerowicz (2011), uhonorowaną Nagrodą Warszawskiej Premiery Literackiej (2013). W latach 2008–2012 i 2012–2016 pełniła funkcję prorektora ds. dydaktyki. Wykłada również historię dramatu na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.


Liczba stron192
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-930-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  z zastosowaniem Modelu Osobowościowo-Aksjologicznego    15
  1.1. Wprowadzenie    15
  1.2. Teoretyczne podstawy realizowanego projektu    18
  w ujęciu temporalnym      18
  1.2.2. MOA jako przykład wymiarów zintegrowanych    24
  procedura badań      30
  uzyskanych danych empirycznych      34
  1.4.1. Statystyki opisowe      34
  1.4.2. Rezultaty badań korelacyjnych    45
  u wybitnych aktorów      50
  1.5. Próba typologizacji badanych aktorów      54
  1.6. Podsumowanie    56
  Rozdział 2. Od praktyki do poetyki aktorstwa      61
  2.1. Aktor i rola. Ja aktora a Postać sceniczna    62
  Psychologia teatru nienaturalistycznego      64
  zwielokrotnienie postaci scenicznej      65
  w perspektywie kulturowej      66
  2.1.4. Antropologiczny przykład teatralizacji życia i jaźni      67
  2.1.5. Pytanie o tożsamość aktora    68
  2.2. Badania empiryczne koncepcji własnego Ja aktorów    70
  2.2.1. Analiza wyników badań      72
  2.2.2. Dyskusja wyników badań    77
  2.2.3. Analiza jakościowa treści wypowiedzi      78
  2.2.4. Podsumowanie badań    80
  2.3. Persona: Maska czy Osoba?      81
  2.3.1. Analiza danych jakościowych      83
  roli ‒ zawodowa (ORZ)    86
  2.3.3. Podsumowanie      90
  2.3.4. ANEKS. Treść wybranych wypowiedzi aktorów zawodowych    90
  Rozdział 3. Inne spojrzenie     105
  3.1. Wprowadzenie    105
  3.1.1. Aktor i dramat. „Prawdziwy” człowiek na scenie     107
  3.1.2. Aktor i słowo     108
  3.1.3. Aktor o swoim życiu – pakt autobiograficzny     112
  3.1.4. Aktor o swojej sztuce    114
  3.1.5. Aktor i reżyser, czyli epilog    118
  w Warszawie, 5.07.2017    122
  3.3. Mówią reżyserzy    128
  3.3.1. Odnaleźć prawdę postaci     130
  3.3.2. Nie wiem     133
  3.3.3. O aktorze     135
  3.3.4. Kompetencja     137
  3.3.5. O ontologii i psychologii Sztuki Aktorskiej dla wszystkich     139
  3.3.6. Aktorstwo sztuką jest    143
  3.3.7. Sztuka aktorska – czym jest?     144
  3.3.8. „To nie są błazny…!” Kilka uwag o aktorstwie     148
  3.3.9. O aktorstwie     153
  3.3.10. O sztuce aktorskiej     156
  3.3.11. Odnaleźć prawdę postaci     159
  3.3.12. O aktorstwie i nie tylko     162
  3.3.13. Aktor – istota ludzka    166
  3.3.14. Aktor/aktorka od grania?     168
  3.3.15. Kunszt aktorski     171
  Aktor wyzwolony     172
  Zakończenie     174
  Summary     176
  Bibliografia    179
  Biogramy autorek     186
  Indeks nazwisk    188
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia