INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Prezentowana publikacja stanowi próbę całościowego, autorskiego, pierwszego w Polsce monograficznego ujęcia problematyki sztuki generatywnej (opartej na procedurach algorytmicznych) – ciekawego nurtu zarówno współczesnej sztuki nowych mediów, jak i w ogóle cyberkultury jako obszaru, w którym nowe media, nowe technologie i nowe sposoby tworzenia stają się ważnymi zjawiskami. Autor traktuje sztukę generatywną jako szczególne spotkanie sztuki i nauki, a swoją refleksję jako wyraz łączenia nauk ścisłych i humanistyki. Interpretuje sztukę generatywną jako rodzaj rehabilitacji formalizmu i dowód na kooperację współczesnych artystów z maszynami, która wyraża się w splocie cyfrowej logiki i ludzkiej kreatywności. W badaniach łączy praktyczną znajomość języków programowania z analizą kulturoznawczą i medioznawczą.
„Nie ulega wątpliwości, że książkę napisał nie tylko teoretyk, lecz także praktyk, który znakomicie rozumie omawiane kwestie, a przy tym jego wiedza osadzona jest w praktycznych umiejętnościach programistycznych. […] Otrzymujemy książkę wymagającą uważnej lektury, ale też oferującą zarówno rodzaj wprowadzenia do jednego z ciekawszych zjawisk współczesnej sztuki nowych mediów, jak i autorską wykładnię tego fenomenu”.
Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zawojskiego
Uniwersytet Śląski
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 254 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-403-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Metoda i praktyki | 10 |
Sztuka kodu | 15 |
1. System reguł, reguły procesu | 27 |
1.1. Procesualność | 27 |
1.2. Autonomia, kontrola, współdziałanie | 36 |
1.3. Kreatywny potencjał kodu | 49 |
1.4. Generatywne algorytmy | 60 |
1.5. Kulturowy software i uniwersalny kod kultury | 72 |
2. Pomiędzy proceduralizacją i losowością | 85 |
2.1. Skala, wzorzec, schemat, algorytm | 86 |
2.2. Losowość, przypadek, chaotyczność, nieprzewidywalność | 94 |
2.3. Cyfrowa zmiana – sztuka komputerowa | 102 |
2.4. W kulturze konwergencji i dywergencji | 112 |
3. Złożoność | 123 |
3.1. Efektywna złożoność | 124 |
3.2. Emergencja | 132 |
3.3. Doświadczenie złożoności | 143 |
3.4. Złożoność kultury | 153 |
4. Ewolucja | 161 |
4.1. Sztuka sztucznego życia | 162 |
4.2. Projektowanie ewolucyjne | 173 |
4.3. Od biomediów do technonaukowego laboratorium i technospołecznych ekosystemów | 186 |
5. Wizualizacja danych | 201 |
5.1. Reorientacje sztuki danych | 203 |
5.2. Generatywna dynamika mapowania | 214 |
5.3. Baza danych – kulturowy format | 224 |
Bibliografia | 237 |
Indeks osobowy | 249 |