INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Ta książka jest adresowana przede wszystkim do teologów, a zwłaszcza wykładowców teologii duchowości. Może być pomocna przy układaniu wykładów z historii duchowości chrześcijańskiej. Prawdopodobnie będzie także interesują lekturą dla wszystkich zainteresowanych życiem duchowym, ale jednak zakłada ona pewną wiedzę z zakresu historii Kościoła i teologii.
Chrześcijaństwo zrodziło się na styku dwóch światów: żydowskiego i grecko-rzymskiego, a więc historia jego duchowości musi rozpoczynać się od próby opisu życia duchowego tych dwóch obszarów kulturowych.
W tym opracowaniu wyróżniono dwa nurty duchowe, które rozwijają się od początku życia Kościoła. Pierwszy jest nastawiony bardzo eschatologiczne, sławi męczeństwo i traktuje to ziemskie, życie doczesne, jako etap przejściowy, któremu nie warto poświęcać wiele uwagi. Drugi nurt również buduje duchowość na obietnicy zmartwychwstawania i uznaje, że gotowość na męczeństwo jest obowiązkiem chrześcijanina, ale większy nacisk kładzie na osiąganie doskonałości już tutaj, na ziemi. Ten nurt odwołuje się do filozofii greckiej, ceni także istniejące struktury państwa i wskazuje, że chrześcijanin właśnie ze względu na swoją wiarę jest dobrym obywatelem państwa.
Taki podział i wyeksponowanie oraz sama nazwa nurtu mądrościowo – obywatelskiego są nowością: nie pojawiały się do tej pory w opracowaniach historii duchowości pierwszych wieków Kościoła.
Wyróżnikiem duchowości chrześcijańskiej jest ideał dziewictwa i bezżenności. Ten ideał również został przedstawiony w kontekście kulturowym.
Od początku czwartego wieku duchowość chrześcijańska została zdominowana przez monastycyzm. Był to najpierw monastycyzm indywidualny, pustelniczy o bardzo specyficznej duchowości. Niemal równolegle rozwinął się monastycyzm wspólnotowy, którego duchowość przedstawiają reguły.
Omówione zostały także dwie spośród wielu błędnych dróg duchowości pierwszych wieków chrześcijaństwa: pelagianizm i manicheizm. Zostały one wybrane jako przestroga, bo również i dzisiaj pojawiają się tego typu „oferty” duchowe.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 164 |
Kategoria | Teologia |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3244-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp. O teologii duchowości / | 7 |
Praeparatio evangelica / | 17 |
Judaizm starotestamentalny / | 18 |
Stoicyzm / | 25 |
Podstawy życia duchowego chrześcijan / | 35 |
Chrzest – fundament tożsamości i duchowości chrześcijańskiej / | 36 |
Eucharystia / | 41 |
Pismo Święte / | 48 |
Modlitwa / | 51 |
Post i jałmużna / | 57 |
Dwa nurty duchowości / | 61 |
Duchowość męczeńsko‑eschatologiczna / | 61 |
Duchowość mądrościowo‑obywatelska / | 67 |
Klemens Aleksandryjski (ok. 150–212) / | 72 |
Ambroży z Mediolanu (339–397) / | 75 |
Dwóch największych / | 77 |
Orygenes (ok. 185–254) / | 77 |
Augustyn (354–430) / | 86 |
Dziewictwo i celibat / | 93 |
Kontekst kulturowy / | 93 |
Geneza i rozwój ideału dziewictwa w pierwszych czterech wiekach / | 96 |
Nauka Augustyna / | 99 |
Monastycyzm / | 103 |
Monastycyzm pustelniczy / | 107 |
Duchowość anachoretyzmu / | 108 |
Ewagriusz z Pontu (345–399) / | 114 |
Monastycyzm wspólnotowy, czyli cenobityzm / | 120 |
Reguła Pachomiusza /120 | |
Reguła Benedykta / | 125 |
Tradycja bazyliańska / | 127 |
Monastycyzm augustiański / | 133 |
Bezdroża duchowości /137 | |
Manicheizm / | 137 |
Pelagianizm / | 141 |
Podsumowanie / | 145 |
Bibliografia / | 147 |
Przywołane dzieła ojców Kościoła, pisarzy kościelnych i filozofów / | 147 |
Opracowania z historii i teologii duchowości starożytnej i ogólne (wybrane publikacje w języku polskim ostatnich 40 lat, oprac. Krzysztof Abucewicz) / | 151 |
Historia duchowości / | 151 |
Historia i duchowość monastycyzmu / | 153 |
Mistyka chrześcijańska / | 155 |
Summary / | 157 |
Zusammenfassung / | 159 |