Dynamika dostępu kobiet do studiów politechnicznych

Dynamika dostępu kobiet do studiów politechnicznych

Teoria i praktyka społeczna

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

16,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W publikacji podjęto kwestię dostępu kobiet do studiów inżynierskich i technicznych w kontekście obserwowanej w ostatnich dekadach zmiany sytuacji społeczno-kulturowej kobiet, zmiany ich tożsamości oraz sukcesywnego zwiększenia się aspiracji zawodowych kobiet.


Podejmując analizę zagadnienia esencjalizmu biologicznego i podejścia konstruktywistycznego, autorka opowiedziała się za tym drugim, rekonstruując rolę procesów socjalizacji w tworzeniu tożsamości oraz dokonując analizy zmian w zakresie aspiracji edukacyjnych i zawodowych kobiet. Studia politechniczne stanowią w tym kontekście niejako krystalizację współczesnych tendencji w tym zakresie, unikatowe laboratorium zmiany społecznej i tożsamościowej oraz przykład przekraczania przez kobiety tradycyjnych, esencjalnych ról.


Liczba stron396
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3153-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    11
  Rozdział I Teoretyczne podstawy badań    21
    1.1. Pryzmaty postrzegania kobiecości i męskości – esencjalizm biologiczny versus konstruktywizm społeczny    21
    1.2. Socjalizacja do tradycyjnych ról kobiecych i męskich    28
      1.2.1. Role społeczne a nierówności płciowe    34
      1.2.2. Środowisko rówieśnicze i mass media w procesie socjalizacji    45
    1.3. Stereotypy płciowe jako społeczne determinanty tradycyjnych podziałów w ramach kategorii męskości i kobiecości    49
  Rozdział II Socjologiczne interpretacje dostępu kobiet do rynku pracy    57
    2.1. Teoria strukturalno-funkcjonalna    57
    2.2. Teoria reprodukcji ekonomicznej Samuela Bowlesa i Herberta Gintisa    71
    2.3. Teoria reprodukcji kulturowej Pierre’a Bourdieu    77
  Rozdział III Dynamika dostępu kobiet do edukacji wyższej ze szczególnym uwzględnieniem edukacji politechnicznej. Perspektywa historyczna i współczesna    84
    3.1. Edukacja wyższa kobiet z perspektywy historycznej    84
    3.2. Politechniki i inne państwowe uczelnie techniczne w Polsce. Rys historyczny    93
    3.3. Dostęp kobiet do edukacji wyższej – perspektywa współczesna    115
    3.4. Udział kobiet na kierunkach politechnicznych – analiza zjawiska i tendencji rozwojowych    122
    3.5. Współczesne postrzeganie wyborów edukacyjnych kobiet oraz kariery kobiet    148
  Rozdział IV Społeczna konstrukcja zawodu inżyniera    155
    4.1. Współczesny obraz kobiety – inżyniera    155
      4.1.1. Inżynieria a współczesne osiągnięcia technologiczne    160
      4.1.2. Praca w inżynierii – spełnienie marzeń kobiet?    163
      4.1.3. Tożsamość inżynierska, kobiety i płaca    167
    4.2. Zawód inżyniera w kontekście problemu maskulinizacji    177
  Rozdział V Próba społecznej rekonstrukcji płciowości zawodu inżyniera – „Dziewczyny na Politechniki”    186
    5.1. Kobiety w STEM – inicjatywy, organizacje i strategie społeczne    186
    5.2. Przekazy reklamowe w przestrzeni akademickiej. Próba typologii    210
    Podsumowanie    219
  Rozdział VI Społeczne postrzeganie wyborów edukacyjnych kobiet studiujących na politechnikach oraz ich zawodowe funkcjonowanie w dziedzinie inżynierii    223
    6.1. Podstawy metodologiczne badań własnych    223
    6.2. Analiza i interpretacja wyników badań    232
    6.3. Studia na politechnice oraz perspektywy przyszłej kariery zawodowej inżyniera w opiniach studentek    232
      6.3.1. Wybory edukacyjne i zawodowe kobiet w świetle stereotypów dotyczących ról płciowych    232
      6.3.2. Dostęp kobiet do tradycyjnie męskich środowisk edukacyjnych i zawodowych a problem esencjalizmu biologicznego    238
      6.3.3. Adaptacja studentek do politechniki i codzienne funkcjonowanie w tradycyjnie męskim środowisku edukacyjnym    243
      6.3.4. Problem maskulinizacji kobiet studiujących na politechnice    254
      6.3.5. Sukces edukacyjny, zawodowy i osobisty młodych kobiet – inżynierów    263
      6.3.6. Społeczne postrzeganie nietradycyjnych wyborów kobiet studiujących i pracujących w zawodzie inżyniera    279
    6.4. Społeczne postrzeganie kobiet kształcących się i pracujących w tradycyjnie męskich, technicznych obszarach zawodowych – z perspektywy pracujących zawodowo inżynierów    299
      6.4.1. Odmienne role zawodowe kobiet i mężczyzn – przyczyny i uwarunkowania    300
      6.4.2. Funkcjonowanie kobiet w dziedzinie inżynierii    312
      6.4.3. Sukces zawodowy kobiet-inżynierów    328
      6.4.4. Kobieta w zawodzie inżyniera a jej rola matki i żony    339
      6.4.5. Kobieta – inżynier w roli zawodowej    348
      Podsumowanie    356
  Zakończenie    361
  Bibliografia    369
  Spis rycin i tabel    393
  The dynamics of women’s access to polytechnic studies. Social theory and practice (Summary)    395
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia