„Chowanna” 2018. T. 1 (50): Perspektywy edukacji małego dziecka w kontekście zmian oświatowych

3 oceny

Redakcja:

Ewa Syrek

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,16  31,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 31,50 zł (-36%)

Najniższa cena z 30 dni: 20,16 zł  


20,16

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Część monograficzna tomu 1/2017 „Chowanny” pod redakcją Krzysztofa Maliszewskiego zatytułowana Niebezpieczna humanistyka – wywrotny wymiar pedagogiki i edukacji to projekt pomyślany jako namysł nad optyką humanistyczną w pedagogice i jako próba wygenerowania w przestrzeni publicznej ważkich głosów o wywrotowym charakterze humanistyki w sytuacji, gdy ona sama zdaje się współcześnie nader wywrotna. Sugerowany w tytule subwersywny potencjał humanistyki poujmowany jest dwojako.
Po pierwsze, chodzi o niebezpieczeństwo stwarzane przez nauki humanistyczne i edukację humanistyczną dla – używając terminu Charlesa Taylora – imaginariów społecznych; rewitalizacja humanistyki grozi wywróceniem samooczywistości wielu praktyk współczesnych. Warto więc przemyśleć rebelię wpisaną w humanistykę, rozważać tezę Hansa-Georga Gadamera, że o naukowości humanistyki decyduje bardziej tradycja kształcenia niż nowoczesna metodyczność, ponownie (a dla wielu po raz pierwszy) zastanawiać się nad przełomem antypozytywistycznym oraz kontekstem relacji między naukami humanistycznymi i naukami społecznymi; wreszcie istotnie pomyśleć hermeneutykę, nie tyle jako jednego z narzędzi, jakie mamy do wyboru, ale jako źródła humanistyki (w tym pedagogiki).
Po drugie chodzi o niebezpieczeństwo, jakie humanistyka stanowi dla egzystencji, mogąc ją nagle (lub z wolna) wywrócić, podcinając dotychczasową pozycję jednostki, niekiedy jedną myślą, słowem, dźwiękiem, obrazem, dotknięciem… Tu ważnym staje się badanie biograficznej perspektywy uchwytywania komplikacji życia, rolą literatury i sztuki w poszerzaniu egzystencji czy dostrzeganie psychoanalitycznego potencjału humanistyki.
Część tekstów rozporoszonych tomu 1/2017 tematycznie odnosi się m.in. do statusu nauk społecznych, kontekstów pedagogiki zdrowia, zagadnienia wypalenia zawodowego, poziomu stresu wśród nauczycieli, kompetencji społecznych.


Rok wydania2017
Liczba stron374
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Śląski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Od Redakcji /     9
  
  Część monograficzna: Niebezpieczna humanistyka – wywrotny wymiar pedagogiki i edukacji (pod redakcją Krzysztofa Maliszewskiego)
  
  Niebezpieczna humanistyka – wywrotny wymiar pedagogiki i edukacji. Wprowadzenie (Krzysztof Maliszewski) /    15
  Lech Witkowski: Jak uprawiać humanistykę? W stronę polityki wrażliwości /    23
  Leszek Koczanowicz: Po co humanistyka? Edukacja w czasach kryzysu /    43
  Tomasz Szkudlarek: Polityczność, tożsamość i humanistyczna produkcja znaczeń /    57
  Rafał Godoń: Kształcenie i doświadczenie obcości. Inspiracje hermeneutyczne /    71
  Ewa Bielska: Humanistyka zaangażowana, humanistyka wyalienowana – potencjał polityczny uniwersytetu, humanistyki, nauk społecznych /    83
  Katarzyna Krasoń: Przestrzeń bricolage’u interpretacyjnego w koincydencji sztuki i pedagogiki /    95
  Małgorzata Przanowska: Zamysł humanistyczny – zmysł pedagogiczny. Potencjał twórczy naśladowania wzorów a zmysłowość pedagogiki humanistycznej /    109
  Irena Przybylska: Miękkość i zdziczenie – zwrot emocjonalny w nauce i kulturze /    125
  Monika Sulik: Miłość w obliczu trudności – andragogiczno‑edukacyjne implikacje w biograficznych relacjach partnerskich /    143
  Agnieszka Majewska‑Kafarowska: Wywrotka humanistyki – narracja o (nie)bezpieczeństwie humanistyki i jej nieodzowności w pedagogice (próba odniesienia do wizji humanistyki w ujęciu Michała Pawła Markowskiego) /    159
  Krzysztof Maliszewski: Humanistyczny rdzeń pedagogiki. Czytając Politykę wrażliwości Michała Pawła Markowskiego /    177
  
  Studia i rozprawy
  Andrzej Radziewicz‑Winnicki: Żywiołowość niepokojącej nowoczesności a dylematy reprezentantów nauk społecznych /    199
  Marta Perkowska, Maciej Oksztulski, Maciej Perkowski, Konrad Wnorowski: Prawo do nauki osób z autyzmem w polskim szkolnictwie wyższym – założenia i doświadczenia praktyczne na
  przykładzie projektu NO‑AUTism /    219
  Katarzyna Kowalczewska‑Grabowska, Katarzyna Borzucka‑Sitkiewicz: Opinie absolwentów na temat programu studiów w zakresie pedagogiki zdrowia w kontekście ich doświadczeń zawodowych /    245
  Renata Czernecki: Problematyka wypalenia zawodowego osób aktywnych zawodowo w kontekście nabywania przez młodzież kompetencji psychospołecznych /    259
  Ewa Humeniuk, Olga Dąbska, Katarzyna Pawlikowska‑Łagód, Beata Bytof: Poziom stresu zawodowego wśród nauczycieli /    279
  Agnieszka Rumianowska: Rozwijanie kompetencji społecznych. Pomiędzy efektywnością a moralnością /    305
  Joanna Szefer: Bunt wobec braku i nadzieja na rewolucję. Idea rezydualności w projektowaniu nowej jakości rozwojowej specjalizacji w pedagogice istotnej egzystencjalnie (wokół książki Julity Orzelskiej W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie) /    325
  
  Recenzje, komunikaty, polemiki
  Uczniowie Tulpa, czyli na marginesach Niebezpiecznej humanistyki (Łukasz Michalski) /    349
  Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Transgresja jako zjawisko w kulturze – szansa czy zagrożenie? (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa, 18 listopada 2016 roku) (Joanna Michalak-Dawidziuk) /    357
  Sprawozdanie z VII Konferencji Pedagogiki Dialogu: Emancypacyjno‑krytyczny potencjał dialogu (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa, 9 grudnia 2016 roku) (Izabella Kust) /    365
RozwińZwiń