EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Część monograficzna tomu 1/2017 „Chowanny” pod redakcją Krzysztofa Maliszewskiego zatytułowana Niebezpieczna humanistyka – wywrotny wymiar pedagogiki i edukacji to projekt pomyślany jako namysł nad optyką humanistyczną w pedagogice i jako próba wygenerowania w przestrzeni publicznej ważkich głosów o wywrotowym charakterze humanistyki w sytuacji, gdy ona sama zdaje się współcześnie nader wywrotna. Sugerowany w tytule subwersywny potencjał humanistyki poujmowany jest dwojako.
Po pierwsze, chodzi o niebezpieczeństwo stwarzane przez nauki humanistyczne i edukację humanistyczną dla – używając terminu Charlesa Taylora – imaginariów społecznych; rewitalizacja humanistyki grozi wywróceniem samooczywistości wielu praktyk współczesnych. Warto więc przemyśleć rebelię wpisaną w humanistykę, rozważać tezę Hansa-Georga Gadamera, że o naukowości humanistyki decyduje bardziej tradycja kształcenia niż nowoczesna metodyczność, ponownie (a dla wielu po raz pierwszy) zastanawiać się nad przełomem antypozytywistycznym oraz kontekstem relacji między naukami humanistycznymi i naukami społecznymi; wreszcie istotnie pomyśleć hermeneutykę, nie tyle jako jednego z narzędzi, jakie mamy do wyboru, ale jako źródła humanistyki (w tym pedagogiki).
Po drugie chodzi o niebezpieczeństwo, jakie humanistyka stanowi dla egzystencji, mogąc ją nagle (lub z wolna) wywrócić, podcinając dotychczasową pozycję jednostki, niekiedy jedną myślą, słowem, dźwiękiem, obrazem, dotknięciem… Tu ważnym staje się badanie biograficznej perspektywy uchwytywania komplikacji życia, rolą literatury i sztuki w poszerzaniu egzystencji czy dostrzeganie psychoanalitycznego potencjału humanistyki.
Część tekstów rozporoszonych tomu 1/2017 tematycznie odnosi się m.in. do statusu nauk społecznych, kontekstów pedagogiki zdrowia, zagadnienia wypalenia zawodowego, poziomu stresu wśród nauczycieli, kompetencji społecznych.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 374 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Od Redakcji / | 9 |
Część monograficzna: Niebezpieczna humanistyka – wywrotny wymiar pedagogiki i edukacji (pod redakcją Krzysztofa Maliszewskiego) | |
Niebezpieczna humanistyka – wywrotny wymiar pedagogiki i edukacji. Wprowadzenie (Krzysztof Maliszewski) / | 15 |
Lech Witkowski: Jak uprawiać humanistykę? W stronę polityki wrażliwości / | 23 |
Leszek Koczanowicz: Po co humanistyka? Edukacja w czasach kryzysu / | 43 |
Tomasz Szkudlarek: Polityczność, tożsamość i humanistyczna produkcja znaczeń / | 57 |
Rafał Godoń: Kształcenie i doświadczenie obcości. Inspiracje hermeneutyczne / | 71 |
Ewa Bielska: Humanistyka zaangażowana, humanistyka wyalienowana – potencjał polityczny uniwersytetu, humanistyki, nauk społecznych / | 83 |
Katarzyna Krasoń: Przestrzeń bricolage’u interpretacyjnego w koincydencji sztuki i pedagogiki / | 95 |
Małgorzata Przanowska: Zamysł humanistyczny – zmysł pedagogiczny. Potencjał twórczy naśladowania wzorów a zmysłowość pedagogiki humanistycznej / | 109 |
Irena Przybylska: Miękkość i zdziczenie – zwrot emocjonalny w nauce i kulturze / | 125 |
Monika Sulik: Miłość w obliczu trudności – andragogiczno‑edukacyjne implikacje w biograficznych relacjach partnerskich / | 143 |
Agnieszka Majewska‑Kafarowska: Wywrotka humanistyki – narracja o (nie)bezpieczeństwie humanistyki i jej nieodzowności w pedagogice (próba odniesienia do wizji humanistyki w ujęciu Michała Pawła Markowskiego) / | 159 |
Krzysztof Maliszewski: Humanistyczny rdzeń pedagogiki. Czytając Politykę wrażliwości Michała Pawła Markowskiego / | 177 |
Studia i rozprawy | |
Andrzej Radziewicz‑Winnicki: Żywiołowość niepokojącej nowoczesności a dylematy reprezentantów nauk społecznych / | 199 |
Marta Perkowska, Maciej Oksztulski, Maciej Perkowski, Konrad Wnorowski: Prawo do nauki osób z autyzmem w polskim szkolnictwie wyższym – założenia i doświadczenia praktyczne na | |
przykładzie projektu NO‑AUTism / | 219 |
Katarzyna Kowalczewska‑Grabowska, Katarzyna Borzucka‑Sitkiewicz: Opinie absolwentów na temat programu studiów w zakresie pedagogiki zdrowia w kontekście ich doświadczeń zawodowych / | 245 |
Renata Czernecki: Problematyka wypalenia zawodowego osób aktywnych zawodowo w kontekście nabywania przez młodzież kompetencji psychospołecznych / | 259 |
Ewa Humeniuk, Olga Dąbska, Katarzyna Pawlikowska‑Łagód, Beata Bytof: Poziom stresu zawodowego wśród nauczycieli / | 279 |
Agnieszka Rumianowska: Rozwijanie kompetencji społecznych. Pomiędzy efektywnością a moralnością / | 305 |
Joanna Szefer: Bunt wobec braku i nadzieja na rewolucję. Idea rezydualności w projektowaniu nowej jakości rozwojowej specjalizacji w pedagogice istotnej egzystencjalnie (wokół książki Julity Orzelskiej W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie) / | 325 |
Recenzje, komunikaty, polemiki | |
Uczniowie Tulpa, czyli na marginesach Niebezpiecznej humanistyki (Łukasz Michalski) / | 349 |
Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Transgresja jako zjawisko w kulturze – szansa czy zagrożenie? (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa, 18 listopada 2016 roku) (Joanna Michalak-Dawidziuk) / | 357 |
Sprawozdanie z VII Konferencji Pedagogiki Dialogu: Emancypacyjno‑krytyczny potencjał dialogu (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa, 9 grudnia 2016 roku) (Izabella Kust) / | 365 |