Psychospołeczne uwarunkowania stresu nauczycielek szkół podstawowych i gimnazjów

Psychospołeczne uwarunkowania stresu nauczycielek szkół podstawowych i gimnazjów

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 39,90 zł  


39,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka podejmuje niezwykle ważny dla polskiej pedeutologii problem badawczy i wprowadza czytelników w zakres poszerzających i pogłębiających się zagrożeń związanych z funkcjonowaniem nauczycieli w zawodzie, a w istocie w szeroko rozumianym środowisku socjalizacyjnym (instytucjonalnym i pozainstytucjonalnym). Nie może być dłużej obojętne społeczeństwu i decydentom politycznym to, jak poważnym, bo ukrytym i odroczonym w skutkach, zagrożeniem dla uczęszczających do placówek dzieci i młodzieży jest wpływ toksycznych postaw ich pedagogów-wychowawców-edukatorów, którzy są dotknięci syndromem negatywnego stresu. Książka kierowana jest do szerokiego grona czytelników zainteresowanych warunkami pracy i kondycją psychofizyczną polskich nauczycieli oraz teorią i praktyką edukacji nauczycielskiej. Szczególnie zaś przeznaczona jest dla osób profesjonalnie zajmujących się problematyką psychospołecznego funkcjonowania nauczycieli w środowisku pracy w kontekście pełnionej przez nich roli zawodowej.


Rok wydania2013
Liczba stron330
KategoriaPedagogika pracy
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-326-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział I Ogólna charakterystyka stresu nauczycielskiego     15
    1. Wprowadzenie w problematykę stresu     15
    2. Transakcyjne ujęcie stresu     18
    3. Modele stresu zawodowego     25
    4. Stres w pracy nauczyciela     39
      4.1. Pojęcie i model stresu nauczycielskiego    40
      4.2. Potencjalne źródła stresu w pracy nauczyciela    44
    5. Wczesne i odległe następstwa stresu nauczycielskiego    71
    Podsumowanie     83
  
  Rozdział II Przezwyciężanie stresu nauczycielskiego     85
    1. Działania interwencyjne w przezwyciężaniu stresu zawodowego     85
    2. Istota radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli     98
    3. Zasoby osobiste w przezwyciężaniu stresu     104
      3.1. Styl radzenia sobie ze stresem     109
      3.2. Poczucie koherencji     117
      3.3. Samoocena     127
      3.4. Asertywność     139
    Podsumowanie     150
  
  Rozdział III Metodologiczne podstawy badań własnych     153
    1. Założenia badawcze     155
    2. Cel badań, problemy i hipotezy robocze     162
    3. Metody i narzędzia badawcze     163
    4. Charakterystyka badanych nauczycielek     170
  
  Rozdział IV Specyfika stresu badanych nauczycielek     177
    1. Źródła i nasilenie stresu u badanych nauczycielek     177
    2. Typy stresu badanych nauczycielek     180
    Podsumowanie    184
  
  Rozdział V Socjodemograficzne korelaty stresu nauczycielskiego    185
    1. Stres zawodowy a zmienne socjodemograficzne – wynik globalny    186
    2. Typy stresu nauczycielskiego a zmienne socjodemograficzne     208
    Podsumowanie     221
  
  Rozdział VI Zasoby osobiste jako modyfikatory stresu nauczycielskiego    223
    1. Stres nauczycielski a zasoby osobiste – wynik globalny     224
    2. Aspekty stresu nauczycielskiego a zasoby osobiste     233
    3. Typy stresu nauczycielskiego a zasoby osobiste     241
      3.1. Poczucie koherencji a typy stresu nauczycielskiego    242
      3.2. Samoocena a typy stresu nauczycielskiego     246
      3.3. Asertywność a typy stresu nauczycielskiego     249
      3.4. Style radzenia sobie ze stresem a typy stresu nauczycielskiego     250
      3.5. Zasoby osobiste a aspekty stresu zawodowego w podgrupach nauczycielek o różnym typie stresu     255
    Podsumowanie     273
  
  Zakończenie     279
  Spis tabel i wykresów     291
  Bibliografia     297
  Indeks     323
RozwińZwiń