Szkice o (nie)oryginalności. Konteksty i interpretacje - 02 IV Uprzedniość versus oryginalność; V (Nie)oryginalność arcydzieła; VI Modernistyczny przełom

-25%

Szkice o (nie)oryginalności. Konteksty i interpretacje - 02 IV Uprzedniość versus oryginalność; V (Nie)oryginalność arcydzieła; VI Modernistyczny przełom

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

5,24  6,99

Format: pdf

5,246,99

cena zawiera podatek VAT

Szkice o (nie)oryginalności – najogólniej rzecz ujmując – to rozważania o oryginalności i nad oryginalnością dzieła sztuki. Oryginalność należy dziś do grupy najważniejszych kategorii deskryptywnych sztuki, ale też tworzących z nią różne konfiguracje, zarówno w obszarze praktyki artystycznej, jak i dyskursów teoretycznych. Ustabilizowana przez modernizm ranga oryginalności (w efekcie także nowości, niekonwencjonalności, wyjątkowości), uczyniła z oryginalności jedną z wiodących i szczególnie pożądanych własności sztuki nowoczesnej, o niebagatelnym wpływie na proces redefiniowania granic doświadczenia artystycznego. I choć mówimy tu o pojęciu o historycznie ugruntowanych (od XIX wieku) pozytywnych konotacjach, wzajemność relacji ze sztuką (w diachronicznym ujęciu) nie jest i wcale nie była tak jednoznaczna, jak mogłoby się wydawać. Dotyczy to doświadczenia oryginału i oryginalności zarazem. Poruszane tutaj kwestie odwołują się do historycznej niejednoznaczności kategorii oryginalności, kontekstów redefinicji, dyskursu nowoczesności; omawiają zmienność kryteriów, ich konwencjonalizm i lokalność, a także niektóre dylematy związane ze współczesną praktyką artystyczną, której ekspansywność, różnomedialność czy interaktywność niejednokrotnie podają w wątpliwość zasadność tradycyjnych zestawów interpretacyjnych sztuki, jak również kryterialną efektywność części pojęć, w tym kategorii oryginalności.
Publikacja adresowana jest do grona czytelników i przedstawicieli różnych dyscyplin humanistyki zajmujących się szeroko rozumianą teorią i historią sztuki, ale także twórców, krytyków sztuki oraz studentów szczególnie kierunków artystycznych. W dalszej kolejności do szerokiej rzeszy potencjalnych odbiorców i uczestników współczesnej kultury artystycznej.


WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3217-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Słowo wstępne /    9
  I. Wprowadzenie, czyli o „ramowaniu” problemu /    19
  II. Oryginalność a dylematy nieuchwytności dzieła sztuki. Konteksty teoretyczne /    47
  III. O pojęciu: oryginalność, czyli co? Pomiędzy tradycją a współczesnością /    75
  IV. Uprzedniość versus oryginalność /    101
  V. (Nie)oryginalność arcydzieła /    129
  VI. Modernistyczny przełom /    157
  VII. Od drzwi do drzwi, czyli „autentyczność z drugiej ręki” /    187
  VIII. Postscriptum. Oryginalność w perspektywie paradygmatycznych reorientacji sztuki /    205
  
  Bibliografia /    223
  Indeks osobowy /    235
  Summary /    243
  Zusammenfassung /    244
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia