INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Szkice o (nie)oryginalności – najogólniej rzecz ujmując – to rozważania o oryginalności i nad oryginalnością dzieła sztuki. Oryginalność należy dziś do grupy najważniejszych kategorii deskryptywnych sztuki, ale też tworzących z nią różne konfiguracje, zarówno w obszarze praktyki artystycznej, jak i dyskursów teoretycznych. Ustabilizowana przez modernizm ranga oryginalności (w efekcie także nowości, niekonwencjonalności, wyjątkowości), uczyniła z oryginalności jedną z wiodących i szczególnie pożądanych własności sztuki nowoczesnej, o niebagatelnym wpływie na proces redefiniowania granic doświadczenia artystycznego. I choć mówimy tu o pojęciu o historycznie ugruntowanych (od XIX wieku) pozytywnych konotacjach, wzajemność relacji ze sztuką (w diachronicznym ujęciu) nie jest i wcale nie była tak jednoznaczna, jak mogłoby się wydawać. Dotyczy to doświadczenia oryginału i oryginalności zarazem. Poruszane tutaj kwestie odwołują się do historycznej niejednoznaczności kategorii oryginalności, kontekstów redefinicji, dyskursu nowoczesności; omawiają zmienność kryteriów, ich konwencjonalizm i lokalność, a także niektóre dylematy związane ze współczesną praktyką artystyczną, której ekspansywność, różnomedialność czy interaktywność niejednokrotnie podają w wątpliwość zasadność tradycyjnych zestawów interpretacyjnych sztuki, jak również kryterialną efektywność części pojęć, w tym kategorii oryginalności.
Publikacja adresowana jest do grona czytelników i przedstawicieli różnych dyscyplin humanistyki zajmujących się szeroko rozumianą teorią i historią sztuki, ale także twórców, krytyków sztuki oraz studentów szczególnie kierunków artystycznych. W dalszej kolejności do szerokiej rzeszy potencjalnych odbiorców i uczestników współczesnej kultury artystycznej.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3217-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Słowo wstępne / | 9 |
I. Wprowadzenie, czyli o „ramowaniu” problemu / | 19 |
II. Oryginalność a dylematy nieuchwytności dzieła sztuki. Konteksty teoretyczne / | 47 |
III. O pojęciu: oryginalność, czyli co? Pomiędzy tradycją a współczesnością / | 75 |
IV. Uprzedniość versus oryginalność / | 101 |
V. (Nie)oryginalność arcydzieła / | 129 |
VI. Modernistyczny przełom / | 157 |
VII. Od drzwi do drzwi, czyli „autentyczność z drugiej ręki” / | 187 |
VIII. Postscriptum. Oryginalność w perspektywie paradygmatycznych reorientacji sztuki / | 205 |
Bibliografia / | 223 |
Indeks osobowy / | 235 |
Summary / | 243 |
Zusammenfassung / | 244 |