Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,37  36,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

31,3736,90

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Książka poświęcona jest zjawisku kulturowemu określanemu jako „filmowy Śląsk”. Autorka dokonuje analizy i interpretacji filmów, których wspólnym motywem jest odzwierciedlony na ekranie krajobraz regionu w toku jego przemian: od industrialnego do postindustrialnego. Dzieła filmowe traktuje jako „zdarzenia geograficzno-kulturowe”, to znaczy formy twórczości (obrazy/teksty i praktyki artystyczne), które stanowią reprezentacje/konstrukcje miejsca. Zasadnicze tezy pracy skupiają się na twierdzeniach, że w uwidocznionym na ekranie miejscu z jednej strony krzyżują się różne sensy i dyskursy danej kultury, możliwe do odszyfrowania w toku analizy, z drugiej strony film jest współuczestnikiem procesów kulturowych, partycypuje w mediatyzowanej produkcji kultury i tożsamości. Kolejne rozdziały stanowią rozwinięcie tych tez w perspektywie relacji, jakie zachodzą pomiędzy Śląskiem, filmem, krajobrazem, tożsamością i pamięcią - indywidualną i zbiorową (narodową, lokalną). Słowem kluczem jest w tej pracy krajobraz – pojęcie, które wiąże wątki relacji pomiędzy tym co realne/mediowane, estetyczne i kulturowe, poglądowe/doświadczeniowe, etc. Krajobraz filmowy stanowi tu obraz kraju (miejsca), dostępny władzom widzenia obiekt określonej „widzialności”, a zarazem pretekst do rozważań antropologicznych nakierowanych na formy jakiegoś rodzaju uczestnictwa w ekranowej przestrzeni, jej współprzeżywania, roztrząsania.


Liczba stron366
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3256-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

INNE EBOOKI AUTORA

EBOOKI WYDAWCY

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp |    7
  Rozdział 1. Widzialności krajobrazu /    17
  1.1. Krajobraz: od obrazu kraju do medium kultury /    17
  1.2. Krajobraz jako obraz (widok i mapa) /    22
  1.3. Krajobraz jako doświadczenie antropologiczne /    31
  1.4. Film: krajobraz i przestrzeń /    37
  1.5. Krajobraz filmowy jako krajobraz kulturowy /    44
  1.6. Topografia filmowa /    51
  Rozdział 2. Mediatyzowana produkcja przestrzeni i tożsamości /    62
  2.1. Tradycja badań filmowych na Górnym Śląsku /    62
  2.2. Małe kino śląskie? /    74
  2.3. Kutzowisko /    84
  2.4. Filmowanie „umiejscowione” /    93
  2.5. Śląskie imaginarium /    102
  2.6. Produkcja przestrzeni i tożsamości /    108
  Rozdział 3. Chorografie /    119
  3.1. Chorografia, czyli opis /    119
  3.2. Mapa Ziem Odzyskanych /    123
  3.3. Krajobraz wesołej industrii /    128
  3.4. Apokalipsa czasów przełomu /    135
  3.5. Postindustrialna mapa Śląska /    140
  Rozdział 4. Topofilie /    145
  4.1. Topofilia – miłość do miejsca /    145
  4.2. Mapa domu /    149
  4.3. Geografie intymne /    159
  4.4. Zlokalizowane mikrohistorie /    168
  Rozdział 5. Penetracje /    179
  5.1. Penetracja, czyli odkrywanie (surveing) /    179
  5.2. Trwała i słaba ontologia krajobrazu /    185
  5.3. Krajobraz zbudowany na węglu /    192
  5.4. Śląsk‑zdrój? /    203
  5.5. Ruina industrialna jako moment liminalny /    216
  Rozdział 6. Ślady tożsamości /    225
  6.1. Tożsamość/krajobraz, miejsce /    225
  6.2. Mit etnicznej pełni /    230
  6.3. Tożsamość pograniczna /    235
  6.4. Tożsamość reliktowa /    240
  6.5. Fantazmat utraty /    246
  6.6. Perspektywa wykluczonych /    250
  6.7. Mozaikowość tożsamości /    259
  Rozdział 7. Krajobrazy pamięci /    268
  7.1. Kategoria „krajobrazu pamięci” /    268
  7.2. Horyzont „inności” /    277
  7.3. Pamięć odzyskiwana /    288
  7.4. Mnemotoposy (post)pamięci lokalnej /    298
  Zakończenie /    309
  Nota bibliograficzna /    313
  Bibliografia /    315
  Filmografia /    335
  Indeks osobowy /    341
  Indeks filmów /    351
  Spis fotografii    355
  Zusammenfassung    359
RozwińZwiń

W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia