X

  Spis treści
  Wstęp | 7
  
  Część I Śląsk – Film – Krajobraz
  
  Rozdział 1. Widzialności krajobrazu / 17
  1.1. Krajobraz: od obrazu kraju do medium kultury / 17
  1.2. Krajobraz jako obraz (widok i mapa) / 22
  1.3. Krajobraz jako doświadczenie antropologiczne / 31
  1.4. Film: krajobraz i przestrzeń / 37
  1.5. Krajobraz filmowy jako krajobraz kulturowy / 44
  1.6. Topografia filmowa / 51
  
  Rozdział 2. Mediatyzowana produkcja przestrzeni i tożsamości / 62
  2.1. Tradycja badań filmowych na Górnym Śląsku / 62
  2.2. Małe kino śląskie? / 74
  2.3. Kutzowisko / 84
  2.4. Filmowanie „umiejscowione” / 93
  2.5. Śląskie imaginarium / 102
  2.6. Produkcja przestrzeni i tożsamości / 108
  
  Część II Topografie
  
  Rozdział 3. Chorografie / 119
  3.1. Chorografia, czyli opis / 119
  3.2. Mapa Ziem Odzyskanych / 123
  3.3. Krajobraz wesołej industrii / 128
  3.4. Apokalipsa czasów przełomu / 135
  3.5. Postindustrialna mapa Śląska / 140
  Rozdział 4. Topofilie / 145
  4.1. Topofilia – miłość do miejsca / 145
  4.2. Mapa domu / 149
  4.3. Geografie intymne / 159
  4.4. Zlokalizowane mikrohistorie / 168
  
  Rozdział 5. Penetracje / 179
  5.1. Penetracja, czyli odkrywanie (surveing) / 179
  5.2. Trwała i słaba ontologia krajobrazu / 185
  5.3. Krajobraz zbudowany na węglu / 192
  5.4. Śląsk‑zdrój? / 203
  5.5. Ruina industrialna jako moment liminalny / 216
  
  Część III Krajobrazy i (dys)lokacje
  
  Rozdział 6. Ślady tożsamości / 225
  6.1. Tożsamość/krajobraz, miejsce / 225
  6.2. Mit etnicznej pełni / 230
  6.3. Tożsamość pograniczna / 235
  6.4. Tożsamość reliktowa / 240
  6.5. Fantazmat utraty / 246
  6.6. Perspektywa wykluczonych / 250
  6.7. Mozaikowość tożsamości / 259
  
  Rozdział 7. Krajobrazy pamięci / 268
  7.1. Kategoria „krajobrazu pamięci” / 268
  7.2. Horyzont „inności” / 277
  7.3. Pamięć odzyskiwana / 288
  7.4. Mnemotoposy (post)pamięci lokalnej / 298
  
  Zakończenie / 309
  Nota bibliograficzna / 313
  Bibliografia / 315
  Filmografia / 335
  Indeks osobowy / 341
  Indeks filmów / 351
  Spis fotografii 355
  Zusammenfassung 359
Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk
- 20%

SZCZEGÓŁY WYDANIA

Spis treści

Liczba stron  

366

Kategoria

Film

ISBN-13

978-83-226-3256-7

Numer wydania

1

Język publikacji

polski

Rozmiary plików do pobrania

pdf - 10,97 MB

Akceptowalne sposoby płatności

Karta kredytowa, przelew elektroniczny, płatny SMS

Informacja o sprzedawcy

Ravelo Sp. z o.o.

5.0 / 5 (1 głosów)
bookPrzeczytaj bezpłatny fragment slide
Wypożyczenie

Dostęp online przez aplikację myIBUK. Formaty plików: ibuk

X Format IBUK - ebook dostępny do wypożyczenia

- format książki elektronicznej
- bez instalowania oprogramowania, wystarczy przeglądarka internetowa oraz dostęp do Internetu,
- książka dostępna na Twojej półce w koncie myIBUK,
- dodatkowe funkcje: dodawanie notatek, tagów, zaznaczania fragmentów i cytatów,
- po pobraniu książka dostępna również bez dostępu do internetu.

Więcej informacji o formacie i wymaganiach technicznych IBUK »


od 4,92

Wypożycz teraz
Szybki zakup
Kup i pobierz. Formaty plików: pdf
X Format PDF

PDF jest formatem publikacji elektronicznych charakteryzującym się stałym układem tekstu oraz ilustracji i nie dopasowuje się dowolnie do szerokości ekranu. Pliki PDF mogą zawierać interaktywne spisy treści, linkujące przypisy i inne rozwiązania stosowane w tekstach elektronicznych.

Więcej informacji o formacie i wymaganiach technicznych PDF
 
X Znak wodny

Zabezpieczenie to zwane również potocznie watermarkiem. Zabezpieczenie nakłada się na pliki indywidualnie i niepowtarzalnie w sposób jawny i ukryty. Każdy zakupiony e-book/audiobook staje się unikatowy i pozwala na jednoznacznie określenie właściciela pliku w przypadku nieuprawnionego użytkowania polegającego np. na umieszczeniu ebooka w internetowych serwisach wymiany plików. Jest to rozwiązanie, które bez względu na system operacyjny nie wymaga od użytkowników zakupu ani instalacji żadnego dodatkowego oprogramowania do odczytywania plików co czyni je bardzo wygodnym i popularnym.

Więcej informacji o zabezpieczeniu znakiem wodnym

36,90

29,52

Kup teraz
Kup na prezent »   

Opis

Książka poświęcona jest zjawisku kulturowemu określanemu jako „filmowy Śląsk”. Autorka dokonuje analizy i interpretacji filmów, których wspólnym motywem jest odzwierciedlony na ekranie krajobraz regionu w toku jego przemian: od industrialnego do postindustrialnego. Dzieła filmowe traktuje jako „zdarzenia geograficzno-kulturowe”, to znaczy formy twórczości (obrazy/teksty i praktyki artystyczne), które stanowią reprezentacje/konstrukcje miejsca. Zasadnicze tezy pracy skupiają się na twierdzeniach, że w uwidocznionym na ekranie miejscu z jednej strony krzyżują się różne sensy i dyskursy danej kultury, możliwe do odszyfrowania w toku analizy, z drugiej strony film jest współuczestnikiem procesów kulturowych, partycypuje w mediatyzowanej produkcji kultury i tożsamości. Kolejne rozdziały stanowią rozwinięcie tych tez w perspektywie relacji, jakie zachodzą pomiędzy Śląskiem, filmem, krajobrazem, tożsamością i pamięcią - indywidualną i zbiorową (narodową, lokalną). Słowem kluczem jest w tej pracy krajobraz – pojęcie, które wiąże wątki relacji pomiędzy tym co realne/mediowane, estetyczne i kulturowe, poglądowe/doświadczeniowe, etc. Krajobraz filmowy stanowi tu obraz kraju (miejsca), dostępny władzom widzenia obiekt określonej „widzialności”, a zarazem pretekst do rozważań antropologicznych nakierowanych na formy jakiegoś rodzaju uczestnictwa w ekranowej przestrzeni, jej współprzeżywania, roztrząsania.


Ebook dostępny na rozdziały:

Inne ebooki autora Inne ebooki wydawcy Bestsellery w kategorii

Oceny użytkowników

Średnia ocena: ( 1 )
1
0
0
0
0
Oceń:  
Opinie użytkowników
Bądź pierwszy!