Wstrząsy

Głupota i wiedza w XXI wieku

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

33,00  55,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

33,0055,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Jeśli wierzyć Stieglerowi, a po lekturze tej książki nie sposób postąpić inaczej, cyfryzacja prowadzi do radykalnego przewrotu w polu wytwarzania, przekazywania i odbioru wiedzy, a jej nieredukowalnie farmakologiczny charakter stanowi główną stawkę polityczną naszych czasów. Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku to pierwsza przetłumaczona na język polski książka francuskiego filozofa, która jest doniosłą próbą filozoficznej krytyki ekonomii politycznej w warunkach świata zaawansowanych technologii i w obliczu panowania bezmyślności na skalę planetarną. To swoista „mapa drogowa”, która precyzyjnie kreśli scenariusz pokojowej walki z głupotą prowadzonej za pomocą narzędzi cyfrowych oraz przy wykorzystaniu na nowo odczytanej francuskiej i niemieckiej filozofii.
Wiodącą rolę w tej walce odgrywa uniwersytet, który musi jednakowoż na nowo się określić względem techne, a także tego, co do uniwersytetu nie przynależy. Ów uniwersytet nie jest, jak u Derridy, uniwersytetem bezwarunkowym, lecz uniwersytetem uwarunkowanym, co oznacza, że musi on nie tylko rozpoznać głupotę jako coś, co mu nieustannie zagraża z zewnątrz, lecz przede wszystkim uznać swoją własną głupotę jako warunek wszelkiej wiedzy. „Jeżeli filozofia zawsze przychodzi za późno, to mimo tego nigdy nie jest za późno” – czytamy we Wstrząsach. Doprawdy trudno wyobrazić sobie lepszy moment na uważną lekturę tej książki.
Stiegler przywraca wiarę w czasach upowszechnionej dyskredytacji wiedzy wywołanej przez nieszczęsny splot konserwatywnej rewolucji, rujnującej wszelką ekonomię finansjeryzacji i popędowego konsumpcjonizmu, które doprowadziły do utraty wszelkiego kredytu zaufania. Pokazuje alternatywę tym, którzy twierdzą, że jej nie ma, a także tym, którzy wiedzą, że jest, ale nie potrafią powiedzieć na czym miałaby ona polegać.


Liczba stron566
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
TłumaczenieMichał Krzykawski
ISBN-13978-83-01-19585-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    13
  1. Suwerenność a uległość    13
  2. Rozum w stanie wojny z rozumem    18
  3. Wstrząsy, terapie, farmakologia    23
  4. Obowiązki    32
  CZĘŚĆ PIERWSZA FARMAKOLOGIA GŁUPOTY. WPROWADZENIE DO EPOKI POSTSTRUKTURALISTYCZNEJ    47
  Rozdział I. Nierozum    49
  5. „Ludzkość zalał nagły potok zdarzeń”. Nierozum i regres    49
  6. Ponowne i nieustanne przechodzenie w akt. Nierozum, nieodpowiedzialność, nikczemność    52
  7. Rozum i odpowiedzialność. Kim jest człowiek uniwersytetu?    58
  8. Impas – zdyskredytowana wiedza, zdyskwalifi kowana szkoła    62
  9. Wiedza, pokolenia, marketing    68
  10. „Wysokie napięcie”, do którego lepiej „się nie zbliżać”, Madame La Marquise    72
  11. Konfl ikty międzypokoleniowe, infantylizacja rodziców i technologie    77
  12. Wiedza a „kreatywna destrukcja”    82
  13. Idiotyzm, bezmyślność, głupota    89
  14. „Pokolenie zdeklasowane” zwraca się do „pokolenia lirycznego”    96
  15. Od doktryny Szoku i przerażenia do chronicznego wstrząsu w światowej wojnie ekonomicznej    104
  Rozdział II. Robienie i mówienie głupstw w dwudziestym pierwszym wieku    115
  16. „Czy wiemy jednak, kim jesteśmy my sami […]?”    116
  17. Sprostytuowanie teorii, urzeczowienie i proletaryzacja    119
  18. Epimeteusz i Syzyf – „najmądrzejszy i najbardziej przezorny ze śmiertelnych”    126
  19. Derrida udaje głupka – a Deleuze niezupełnie jest Derridą    132
  20. Powtórzenie jako indywiduacja    139
  21. Nieokreślone i określoność – Wędrowiec i jego cień w indywiduacji psychospołecznej    144
  22. Różnia i powtórzenie    150
  23. Problematyzacja tego, co żywe    153
  24. Trzy typy deindywiduacji psychicznej    159
  Rozdział III. Różnia i powtórzenie. Pomyśleć różnię jako indywiduację    165
  25. Przyszłość indywiduacji a kwestia powtórzenia    165
  26. Indywiduacja a regresja    171
  27. Farmakologia powtórzenia jako farmakologia nieświadomości    176
  28. Strefy cienia. Aufklärung po odkryciu nieświadomości    185
  29. Arsenał farmakologiczny poza rozumem    192
  30. Decyzje, cięcia, zniechęcenie    200
  31. Alternatywy, wyobraźnia, inwencja    205
  32. Maski rozumu a odpowiedzialność uniwersytetu    212
  Rozdział IV. Poróżnienie poniewczasie    221
  33. Milczenie, język, technologia, zaświadczanie    221
  34. Systemiczność i obowiązki    228
  35. Technologie odpowiedzialności i obowiązki względem technologii    239
  36. Anamneza jako naznaczenie wsteczne    245
  37. Inwencja a opór. Rozpuszczanie odpowiedzialności    251
  38. Od dialektyki do poststrukturalizmu i dalej.Powtórne odczytanie    260
  Rozdział V. Czytanie i powtórne odczytanie Hegla po poststrukturalizmie    267
  39. Cztery powody, aby dialektykę heglowską wziąć na poważnie    267
  40. Hegel co do litery    274
  41. Duch jako uzewnętrznianie    279
  42. Powtórne odczytanie 1. Fenomenologia ducha    283
  43. Powtórne odczytanie 2. Duch obiektywny a to, co u Hegla niepomyślane    293
  Rozdział VI. Powtórne odczytanie Grundrisse (poza dwa nieporozumienia marksistowskie i poststrukturalistyczne)    305
  44. Powtórne odczytanie 3. Panowanie i poddaństwo: o „dyktaturze proletariatu”    307
  45. Powtórne odczytanie 4. Grundrisse    324
  46. Alternatywy, reformy i rewolucje    337
  47. Schyłek postępowości, podwójna fi kcja klasy „robotniczej” i klas „średnich” oraz powtórny podbój wiedzy    348
  48. Wierzytelności i wiarołomstwo, kredyty i utrata kredytu zaufania    354
  CZĘŚĆ DRUGA UNIWERSYTET UWARUNKOWANY    369
  Rozdział VII. Nowe obowiązki uniwersytetu w światowej wojnie ekonomicznej    371
  49. Formowanie i deformowanie rozumu    371
  50. Uwaga i myśl. Wojna przeciw szkole a zadanie uniwersytetu    374
  51. Zbawienie i farmakologia pokoleń. O dekadencji    377
  52. Retencje i uwarunkowania uniwersytetu    379
  53. Warunek farmakologicznej możliwości i rozumowania apodyktycznego    382
  54. Współczesna rewolucja analogowych i cyfrowych retencji powtórnych    386
  55. Nauczyć się żyć i nauczać w uzewnętrznieniu technicznym    389
  56. Umiejętności i deindywiduacje: los farmakologiczny    394
  57. Prawda jako kryterium indywiduacji społecznej    397
  58. Farmakologia idei    401
  59. Organologia wiedzy    404
  60. Fenomenotechniki racjonalizacji    407
  61. Krańcowe odczarowanie, antywiedza i spokój ducha    410
  62. Neoliberalny dżihad a farmakologia pozytywna    413
  63. Siedem propozycji dla międzypokoleniowości    417
  Rozdział VIII. Internacja a internauka    421
  64. Szybkość a myśl    421
  65. Racjonalizacja niemocy a czas farmakologii pozytywnej    430
  66. Światowy kryzys a internacja    434
  67. Internacja przeciw deindywiduacji    442
  68. Internacja i internauka    452
  69. „Kreatywna destrukcja”, sprawczość i deindywiduacja. O celowości innowacji    458
  70. Czas wiedzy a czas pokoleń    465
  71. Pragnienia wiedzy a wyzwania władzy    467
  72. Przekwalifi kowanie towarzystw naukowych a nowy podział pracy intelektualnej    471
  73. Autonomia a heteronomia uniwersytetu: warunek bezwarunkowości    477
  74. Przemysłowe uwarunkowanie uniwersytetu    481
  75. Wiedza a ekspertyza: upowszechniona proletaryzacja wprowadzona przez „elity”, które same są sproletaryzowane    484
  76. Dekonstrukcja według ars inveniendi    488
  Rozdział IX. Internauka, intergeneracja a autonomia uniwersytetów    493
  77. Badania współtwórcze poza wnętrzem i zewnętrzem uniwersytetu    493
  78. Życie ducha jako nowa umowa międzypokoleniowa    502
  79. Umieć postępować z farmakonem między pokoleniami i wiedzieć, jak to robić    505
  80. Radosna wiedza – metadane i metajęzyki    508
  81. Przemysły wydawnicze oczytanego społeczeństwa    512
  82. Szkoła, nacja, internacja    523
  83. Tak dla europejskiej szkoły w internacji. Nie dla dekadencji Europy    529
  84. Wiedza i odrodzenie w nauczaniu współtwórczym    536
  Posłowie. Apteka Stieglera. Technicznie, a więc farmakologicznie rzecz ujmując    539
  Indeks osób    560
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia