POLECAMY
-22%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Podjętym analizom przyświecało kilka celów – przede wszystkim przedstawienie fragmentu współczesnej rzeczywistości kulturowej w Polsce lokalnej. Ponadto – empiryczne przetestowanie funkcjonalności i rozpoznawalności coraz popularniejszego określenia „dziedzictwo kulturowe”; następnym celem było zaś rozważenie możliwości zastosowania innego podejścia do zjawiska udziału w kulturze niż to praktykowane dotychczas. W omawiane przedsięwzięcie wpisany był jednak jeszcze jeden, istotny cel – eksploracyjny. Chodziło tu głównie o możliwość wykroczenia poza wąsko pojmowane „interpretację” i „rozumienie” znaczeń kulturowych i o uzupełnienie tej perspektywy towarzyszącą jej sferą komponentów uczuciowych i somatycznych.
Prezentowana monografia nawiązuje do koncepcji socjologii ucieleśnionej (multisensorycznej), którą można też nazwać neonaturalistyczną. Chodzi w niej o to, aby nie „wyjmować” podmiotu doświadczającego świata przyrodniczego i społeczno-kulturowego ze splotu fenomenologicznego jego człowieczeństwa na rzecz wyłącznie zdolności poznawczych, ale by ów splot starać się rozwikłać także od strony emocjonalno-cielesnej.
Jest to publikacja frapująca i prowokująca do przemyśleń jako przykład solidnie, mądrze i konsekwentnie zrealizowanych zamierzeń badawczych, w istotny sposób sterowanych myśleniem teoretycznym, które udatnie przekłada się na cele empiryczne, co prowadzi do ciekawych ustaleń. Z pewnością tego typu badania podpadają pod kategorię in progress, a ich potencjał jest obiecujący.
z recenzji prof. dr. hab. Wojciecha J. Burszty (Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS)
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 242 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-876-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp (Izabella Bukraba-Rylska) | 7 |
1. Doświadczanie kultury – propozycje teoretyczne (Izabella Bukraba-Rylska) | 19 |
1.1. Socjologia kultury wobec rzeczywistości kulturowej | 20 |
1.2. Tradycyjna humanistyka, czyli hermeneutyczne rozumienie | 24 |
1.3. Co kryje socjologiczny limbus? | 28 |
1.4. Współczesna humanistyka, czyli ku (syn)estetycznemu doświadczaniu | 33 |
1.5. Znaczenie doświadczenia | 37 |
Podsumowanie | 44 |
2. Krajobraz kulturowy wsi w percepcji wizualnej (Maria Wieruszewska) | 45 |
Wprowadzenie | 45 |
2.1. Inspiracje teoretyczne dla wyboru ujęcia wizualnego w badaniach | |
przestrzeni wsi | 47 |
2.2. Patrzyć, zobaczyć, pokazywać. Analiza materiału empirycznego | 57 |
2.2.1. Patrzyć | 58 |
2.2.2. Zobaczyć | 66 |
2.2.3. Pokazywać | 72 |
Podsumowanie | 79 |
3. Gry i zabawy ruchowe jako element dziedzictwa kulturowego polskiej wsi | |
(Konrad Burdyka) | 81 |
Wprowadzenie | 81 |
3.1. Bogactwo i zanik tradycyjnych gier i zabaw na wsi chłopskiej | 82 |
3.2. Zabawa jako element niematerialnego dziedzictwa | 84 |
3.3. Zabawa a wydarzenia kulturalne na polskiej wsi | 88 |
3.4. Potencjalne instytucje reintrodukcji gier i zabaw ludowych | 90 |
Podsumowanie | 93 |
4. Kultura w doświadczeniu (Izabella Bukraba-Rylska) | 97 |
Zakończenie (Izabella Bukraba-Rylska) | 117 |
Bibliografia | 135 |
Aneksy | 147 |
Aneks 1. Opisy miejscowości | 147 |
Aneks 2. Skompilowany scenariusz rozmowy o niematerialnym dziedzictwie | |
kulturowym | 184 |
Aneks 3. Scenariusz badań fokusowych | 189 |
Aneks 4. Kwestionariusz ankiety | 194 |
Summaries (tłum. Izabela Syskowska) | 211 |
1. Experiencing Local Culture – Goals and Conclusions | |
(Izabella Bukraba-Rylska) | 211 |
2. The Rural Cultural Landscape in Visual Perception (Maria Wieruszewska) | 219 |
3. Group Games and Activities as an Element of the Cultural Heritage | |
of Rural Poland (Konrad Burdyka) | 226 |
Contents | 235 |
Noty o autorach | 237 |
Indeks osób | 238 |