Miejsce religii w społeczeństwie

-22%

Miejsce religii w społeczeństwie

W poszukiwaniu nowego programu badawczego socjologii religii

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,52  34,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 34,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 21,08 zł  


26,52

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Miejsce religii w społeczeństwie to książka zawierająca analizę sposobów, w jakie teorie socjologiczne opisują relacje religii do innych obszarów życia społecznego. Punktem wyjścia stała się diagnoza kryzysu socjologii religii, zafiksowanej na problemie sekularyzacji i odizolowanej od głównego nurtu socjologii.
Celem pracy Sławomira Mandesa jest uporządkowanie socjologicznej refleksji teoretycznej na temat religii, przemyślenie powodów zaistniałego kryzysu oraz ustalenie, czy idee, które kiedyś wydawały się trafne, przejdą weryfikację konfrontacji z ponownym ich odczytaniem. Autor w systematyczny sposób analizuje dzieła klasyków – Émile’a Durkheima i Maxa Webera, ale jego uwaga koncentruje się na pracach Talcotta Parsonsa, Petera L. Bergera i Thomasa Luckmanna, czyli tych uczonych, których twórczość przypadła na drugą połowę XX i początek XXI wieku. Rozpatrywane są spory wokół sekularyzacji i możliwości, jakie dla socjologii religii otwiera dorobek Niklasa Luhmanna. Książkę kończy rozdział pokazujący, jak teoria Luhmanna może być rozwijana i przekształcana w program badawczy komunikacyjnej teorii religii.


Książka napisana jest w sposób bardzo przyjazny dla Czytelnika. (…) Może być czytana na dwa sposoby: jako przystępnie napisany podręcznik klasycznych i współczesnych teorii socjologii religii lub – przez bardziej wyrobionych Czytelników – jako okazja do przypomnienia sobie i odświeżenia tych teorii oraz zinterpretowania ich, wspólnie z Autorem, na nowo. Wielu Czytelników z tej drugiej grupy na pewno będzie zdziwionych, jak poglądy przypisywane autorom tych teorii są w dyskursie socjologicznym upraszczane i trywializowane.
z recenzji dr. hab. prof. UW Wojciecha Pawlika


Dr Sławomir Mandes – socjolog, pracuje w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się teorią socjologiczną, socjologią religii, problematyką życia lokalnego i lokalnej polityki społecznej opisywaną i analizowaną z różnych perspektyw teoretycznych i empirycznych.
Autor książek (m.in. Kapitał społeczny w małych miastach [współautor C. Trutkowski] 2005, Świat przeżywany w socjologii 2012) i wielu artykułów.


Rok wydania2016
Liczba stron364
KategoriaWspółczesne teorie socjologiczne
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-324-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  Rozdział 1. Wybrane dziewiętnastowieczne ujęcia
  miejsca religii w społeczeństwie     23
  1.1. Karola Marksa poglądy na miejsce religii
  w społeczeństwie     24
  1.2. Religia jako sposób poznawania świata – teoria
  Edwarda B. Tylora     28
  1.3. Od magii do religii – poglądy Jamesa Frazera     30
  1.4. Religia jako siła integrująca społeczeństwo –
  Auguste Comte     32
  1.5. Dziewiętnastowieczne poglądy na proces sekularyzacji     36
  Rozdział 2. Klasyczna socjologia religii: dwie wizje     39
  2.1. Religia jako forma społecznej integracji –
  Émile Durkheim     39
  2.2. Religia jako czynnik zmiany społecznej – Max Weber     65
  Rozdział 3. Religia jako uniwersalne wartości:
  próba wielkiej syntezy Talcotta Parsonsa     98
  3.1. Główne założenia teorii Parsonsa – model analizy miejsca
  religii w społeczeństwie     102
  3.2. Ewolucja religii: od społeczeństw pierwotnych
  do Anglii     109
  3.3. Religia w nowoczesnym społeczeństwie:
  przypadek USA     117
  Rozdział 4. Subiektywistyczne koncepcje religii     130
  Rozdział 5. Antyredukcjonistyczna koncepcja
  socjologii religii – Peter L. Berger     146
  5.1. Miejsce religii w świecie z punktu widzenia
  fenomenologicznej socjologii wiedzy     148
  5.2. Substancjalna definicja religii a konstruktywizm     152
  5.3. Sekularyzacja, pluralizm i nowoczesne społeczeństwo     158
  5.4. Między sekularyzacją religii a pluralizacją świadomości     170
  Rozdział 6. Fenomenologiczna synteza –
  Thomas Luckmann     173
  6.1. Protosocjologia     174
  6.2. Religia jako forma transcendencji     176
  6.3. Uspołecznianie transcendencji jako funkcja     181
  6.4. Ewolucja religii – jej indywidualizacja i prywatyzacja     185
  6.5. Ograniczenia subiektywistycznej koncepcji religii     195
  Rozdział 7. Teorie sekularyzacji,
  czyli pomieszanie języków     200
  7.1. Socjologiczne teorie sekularyzacji     202
  7.2. Krytyka tezy o sekularyzacji     219
  7.3. Izolacja teorii sekularyzacji     228
  Rozdział 8. Nowe otwarcie: w stronę komunikacyjnej
  teorii religii     232
  8.1. Elementy teorii systemów     235
  8.2. Problem ze zdefiniowaniem religii     257
  8.3. Ewolucja religii w społeczeństwach zorganizowanych
  segmentarycznie     263
  8.4. Ewolucja religii w społeczeństwach zorganizowanych
  stratyfikacyjnie     270
  8.5. Ewolucja religii w społeczeństwach funkcjonalnie
  zróżnicowanych     289
  Rozdział 9. W stronę komunikacyjnej teorii religii     311
  Bibliografia     330
  Indeks nazwisk     357
RozwińZwiń