INNE EBOOKI AUTORA
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Miejsce religii w społeczeństwie to książka zawierająca analizę sposobów, w jakie teorie socjologiczne opisują relacje religii do innych obszarów życia społecznego. Punktem wyjścia stała się diagnoza kryzysu socjologii religii, zafiksowanej na problemie sekularyzacji i odizolowanej od głównego nurtu socjologii.
Celem pracy Sławomira Mandesa jest uporządkowanie socjologicznej refleksji teoretycznej na temat religii, przemyślenie powodów zaistniałego kryzysu oraz ustalenie, czy idee, które kiedyś wydawały się trafne, przejdą weryfikację konfrontacji z ponownym ich odczytaniem. Autor w systematyczny sposób analizuje dzieła klasyków – Émile’a Durkheima i Maxa Webera, ale jego uwaga koncentruje się na pracach Talcotta Parsonsa, Petera L. Bergera i Thomasa Luckmanna, czyli tych uczonych, których twórczość przypadła na drugą połowę XX i początek XXI wieku. Rozpatrywane są spory wokół sekularyzacji i możliwości, jakie dla socjologii religii otwiera dorobek Niklasa Luhmanna. Książkę kończy rozdział pokazujący, jak teoria Luhmanna może być rozwijana i przekształcana w program badawczy komunikacyjnej teorii religii.
Książka napisana jest w sposób bardzo przyjazny dla Czytelnika. (…) Może być czytana na dwa sposoby: jako przystępnie napisany podręcznik klasycznych i współczesnych teorii socjologii religii lub – przez bardziej wyrobionych Czytelników – jako okazja do przypomnienia sobie i odświeżenia tych teorii oraz zinterpretowania ich, wspólnie z Autorem, na nowo. Wielu Czytelników z tej drugiej grupy na pewno będzie zdziwionych, jak poglądy przypisywane autorom tych teorii są w dyskursie socjologicznym upraszczane i trywializowane.
z recenzji dr. hab. prof. UW Wojciecha Pawlika
Dr Sławomir Mandes – socjolog, pracuje w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się teorią socjologiczną, socjologią religii, problematyką życia lokalnego i lokalnej polityki społecznej opisywaną i analizowaną z różnych perspektyw teoretycznych i empirycznych.
Autor książek (m.in. Kapitał społeczny w małych miastach [współautor C. Trutkowski] 2005, Świat przeżywany w socjologii 2012) i wielu artykułów.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 364 |
Kategoria | Współczesne teorie socjologiczne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-324-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział 1. Wybrane dziewiętnastowieczne ujęcia | |
miejsca religii w społeczeństwie | 23 |
1.1. Karola Marksa poglądy na miejsce religii | |
w społeczeństwie | 24 |
1.2. Religia jako sposób poznawania świata – teoria | |
Edwarda B. Tylora | 28 |
1.3. Od magii do religii – poglądy Jamesa Frazera | 30 |
1.4. Religia jako siła integrująca społeczeństwo – | |
Auguste Comte | 32 |
1.5. Dziewiętnastowieczne poglądy na proces sekularyzacji | 36 |
Rozdział 2. Klasyczna socjologia religii: dwie wizje | 39 |
2.1. Religia jako forma społecznej integracji – | |
Émile Durkheim | 39 |
2.2. Religia jako czynnik zmiany społecznej – Max Weber | 65 |
Rozdział 3. Religia jako uniwersalne wartości: | |
próba wielkiej syntezy Talcotta Parsonsa | 98 |
3.1. Główne założenia teorii Parsonsa – model analizy miejsca | |
religii w społeczeństwie | 102 |
3.2. Ewolucja religii: od społeczeństw pierwotnych | |
do Anglii | 109 |
3.3. Religia w nowoczesnym społeczeństwie: | |
przypadek USA | 117 |
Rozdział 4. Subiektywistyczne koncepcje religii | 130 |
Rozdział 5. Antyredukcjonistyczna koncepcja | |
socjologii religii – Peter L. Berger | 146 |
5.1. Miejsce religii w świecie z punktu widzenia | |
fenomenologicznej socjologii wiedzy | 148 |
5.2. Substancjalna definicja religii a konstruktywizm | 152 |
5.3. Sekularyzacja, pluralizm i nowoczesne społeczeństwo | 158 |
5.4. Między sekularyzacją religii a pluralizacją świadomości | 170 |
Rozdział 6. Fenomenologiczna synteza – | |
Thomas Luckmann | 173 |
6.1. Protosocjologia | 174 |
6.2. Religia jako forma transcendencji | 176 |
6.3. Uspołecznianie transcendencji jako funkcja | 181 |
6.4. Ewolucja religii – jej indywidualizacja i prywatyzacja | 185 |
6.5. Ograniczenia subiektywistycznej koncepcji religii | 195 |
Rozdział 7. Teorie sekularyzacji, | |
czyli pomieszanie języków | 200 |
7.1. Socjologiczne teorie sekularyzacji | 202 |
7.2. Krytyka tezy o sekularyzacji | 219 |
7.3. Izolacja teorii sekularyzacji | 228 |
Rozdział 8. Nowe otwarcie: w stronę komunikacyjnej | |
teorii religii | 232 |
8.1. Elementy teorii systemów | 235 |
8.2. Problem ze zdefiniowaniem religii | 257 |
8.3. Ewolucja religii w społeczeństwach zorganizowanych | |
segmentarycznie | 263 |
8.4. Ewolucja religii w społeczeństwach zorganizowanych | |
stratyfikacyjnie | 270 |
8.5. Ewolucja religii w społeczeństwach funkcjonalnie | |
zróżnicowanych | 289 |
Rozdział 9. W stronę komunikacyjnej teorii religii | 311 |
Bibliografia | 330 |
Indeks nazwisk | 357 |