Bez retuszu czy po liftingu?

Obrazy starości i aborcji w filmie

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,06  22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,45 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,37 zł  


17,06

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka dotyczy dwóch kwestii społecznych -starości i aborcji -omawianych z perspektywy artystycznej (filmowej) i socjologicznej. Autorka ukazała oba zjawiska, odwołując się do współczesnego kina amerykańskiego, europejskiego i polskiego, zwracając uwagę na subiektywny, kulturowo uwarunkowany przekaz filmowy w odniesieniu do rzeczywistości. Przedstawiła także wyniki badań własnych na temat recepcji wybranych filmów o starości i aborcji. Publikacja jest skierowana do szerokiego grona humanistów, miłośników kina, w tym szczególnie do studentów socjologii, kulturoznawstwa, dziennikarstwa i kierunków filmoznawczych.
„Oryginalność książki polega na łączeniu kompetencji socjologa z zainteresowaniami współczesnym filmem oraz wiedzą o filmie. Pojęcia socjologiczne i relacje o badaniach społecznych odnoszone są do materii artystycznej. Badanie ma charakter krytycznej analizy wybranych filmów z perspektywy socjologii. Kiedy filmoznawstwo uprawia socjolog, spotyka się z krytyką ze strony filmoznawców, a jeśli filmoznawcy analizują problemy społeczne w filmie, ujawnia się brak znajomości badań społecznych w danej kwestii. Praca jest oryginalna i – jak każde badanie z pogranicza dyscyplin – wiąże się z podjęciem pewnego ryzyka.”
Z recenzji prof. dr. hab. Bogusława Sułkowskiego


Rok wydania2017
Liczba stron278
KategoriaFilmoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-593-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Część I. Film jako przedmiot badań socjologicznych    15
  
  Rozdział I. Polska socjologia filmu    17
  1. Pionierzy socjologicznej myśli filmowej    17
  2. Od filmologii do socjologii filmu    21
  3. Od socjologii sztuki do socjologii filmu    31
  4. Metodologiczne wymiary analizy filmowej    37
  5. Podsumowanie    44
  
  Część II. Obrazy filmowe o starości    47
  
  Rozdział II. Starość jako problem społeczny    49
  1. Od definicji do problemu    49
  2. Starość w świetle badań empirycznych    55
  3. Medialny obraz ludzi starych    69
  4. Podsumowanie    75
  
  Rozdział III. Kino wobec starości    79
  1. Starość w kinie amerykańskim    79
  2. Europejskie kino o starości    92
  3. Obrazy starości w polskim filmie    102
  4. Podsumowanie    116
  
  Rozdział IV. Recepcja filmów o starości na przykładzie filmu Tulipany Jacka Borcucha    121
  1. Charakterystyka grupy badanej    121
  2. Przeżycia filmowe a oceny filmu    125
  3. Filmowy obraz starości w relacjach widzów    143
  4. Odbiór filmu – między identyfikacją a projekcją    146
  5. Podsumowanie    155
  
  Część III. Aborcja jako temat filmowy    159
  
  Rozdział V. Aborcja jako problem społeczny    161
  1. Prawne i etyczne dylematy jednostki    161
  2. Zjawisko aborcji w Polsce: stare i nowe problemy    165
  3. Aborcja w dyskursie publicznym    171
  4. Podsumowanie    177
  
  Rozdział VI. Kino wobec kwestii aborcji    180
  1. Niechciana ciąża – uniwersalny temat filmowy    180
  2. Amerykańskie kino o niechcianej ciąży    183
  3. Obrazy aborcji w europejskim filmie    192
  4. Dramat niechcianej ciąży w kinie polskim    204
  5. Recepcja filmów o aborcji    217
  6. Podsumowanie    220
  
  Zakończenie: Między obrazami filmowymi a rzeczywistością    225
  1. Wprowadzenie    225
  2. Strategie komunikacyjne w filmach    226
  3. Obrazy rzeczywistości    228
  3.1. Kino i rzeczywistość    228
  3.2. Realizmy w filmach    229
  3.3. Wielość prawd i zabiegi na prawdzie    230
  3.4. Filmowe obrazy starości    233
  3.5. Aborcja na ekranie    236
  4. O recepcji filmowej    239
  5. Podsumowanie    240
  
  Bibliografia    243
  Aneksy    257
  Aneks A. Informacja o sposobie i prowadzeniu badań własnych    257
  Załącznik 1. Dyspozycje do wywiadu swobodnego    261
  Aneks B. Spis tabel, rysunków, ilustracji    263
  Aneks C. Zestawienia wybranych filmów    265
  Zestawienie I. Film polski – wybrane aspekty techniczne    266
  Zestawienie II. Film europejski – wybrane aspekty techniczne    271
  Zestawienie III. Film amerykański – wybrane aspekty techniczne    275
  Summary    279
RozwińZwiń