Jak się uczymy?

26 naukowo potwierdzonych mechanizmów

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

84,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 42,00 zł  


84,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Czy kiedykolwiek nauczałeś?
To pytanie retoryczne. Oczywiście, że tak.
Ludzie mają podstawową potrzebę, by się nawzajem nauczać. Robią to nauczyciele, rodzice, przyjaciele, rodzeństwo, plotkarze i pracodawcy. Uczymy innych najróżniejszych rzeczy: pokazujemy gościowi z innego miasta drogę do muzeum, zapoznajemy go z rozkładem podmiejskiej kolejki, uczymy dziecko jeść widelcem, kolejny raz pokazujemy szczeniakowi, jak zrobić siad. Ludzie uczą nawet samych siebie.
Biorąc pod uwagę, że nauczałeś, przypomnisz sobie zapewne sytuacje, w których nauczanie nie działało tak, jak powinno. Spróbowałeś innego podejścia i rezultaty były lepsze. Oto częsty przykład: ktoś prosi cię o wskazówki dotarcia do budynku czy sklepu, ty odpowiadasz „Jasne!”, bo dokładnie wiesz, gdzie to jest. Za chwilę jednak sam łapiesz się na tym, że całkowicie nieskutecznie wymachujesz rękami, a na obliczu pytającego maluje się coraz większy znak zapytania. Ostatecznie rysujesz mapę.
Istnieje wiele sposobów, po które sięgamy, ucząc się nawzajem. Co więcej, różne sposoby nauczania pasują do różnych rodzajów uczenia się. W książce „Jak się uczymy?” przedstawiono 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów, za pomocą których uczymy się nowych rzeczy, wśród nich m.in: stosowanie analogii, uczenie się w grupie, stawianie pytań, wizualizacja, uczenie się przez obserwację. Każdy z nich scharakteryzowano według następującego schematu:
Co to jest? Podstawowy opis mechanizmu uczenia i wskazanie, dlaczego jest ważny. Jak działa? Nauka i teoria, w tym przystępny opis nowatorskich badań. Jak z tego korzystać? Przykłady aktywności wykorzystujących dany mechanizm. Do czego się nadaje? Rezultaty, w osiągnięciu których ten mechanizm jest szczególnie dobry. Ryzyka. Częste błędy prowadzące do niepożądanych skutków. Przykłady dobrych i złych zastosowań. Literatura. Klasyczne i współczesne opracowania. Ściągawka. Opracowanie podsumowujące główne idee przedstawiane w rozdziale wraz z krótkimi przykładami. Książka będzie zrozumiała dla każdego, kto jest zainteresowany uczeniem się i możliwością jego usprawniania. Rzetelne podstawy naukowe i bogaty materiał źródłowy czynią z niej także znakomity podręcznik.


Rok wydania2017
Liczba stron384
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19648-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od redaktora naukowego polskiego wydania    7
  Wprowadzenie    9
  
  1. Wiedza. Esej o wydajności i innowacji w sferze 1. wiedzy    15
  2. Obserwacja. Naśladowanie uczuć i działań    28
  3. Uczenie się przez doświadczenie. Wykorzystanie inteligencji ciała    43
  4. Modelowe przykłady. Nabywanie umiejętności i opanowywanie procedur    60
  5. Zamierzone ćwiczenie. Stawanie się ekspertem    74
  6. Elaboracja. Nadawanie znaczenia wspomnieniom    89
  7. Wizualizacja. Wymyślanie struktury złożonych informacji    102
  8. Generowanie. Tworzenie trwałych wspomnień    119
  9. Analogie. Znajdowanie ogólnej zasady    127
  10. Skontrastowane przypadki. Wychwytywanie kluczowych informacji    137
  11. Uczenie się przez pytanie. Formułowanie efektywnych pytań    152
  12. Odwracanie. Pokonywanie błędnych koncepcji i niesłusznego wnioskowania    168
  13. Wytwarzanie. Budowanie zainteresowania i wiedzy praktycznej    187
  14. Sen. Konsolidowanie wspomnień z minionego dnia    202
  15. Zabawa wyobrażeniowa. Rozwijanie kontroli poznawczej    214
  16. Wyjaśnianie we właściwym momencie. Sprawianie, by wykłady i lektury działały    227
  17. Samowyjaśnianie. Wychodzenie poza dostarczone informacje    243
  18. Potrafię! Zwiększanie własnej skuteczności    258
  19. Nauczanie. Branie odpowiedzialności za nauczanie innych    274
  20. Ekscytacja. Podkręcanie uwagi i pobudzenia    286
  21. Informacja zwrotna. Wspieranie samorozwoju    300
  22. Nagroda. Motywowanie do właściwych zachowań    316
  23. Słuchanie oraz wymiana poglądów i opinii. Uczenie się w grupie jest efektywniejsze niż w pojedynkę    332
  24. Normy. Pielęgnowanie zasad gry    346
  25. Poczucie przynależności. Łagodzenie lęku i budowanie zaangażowania    362
  26. Uczestnictwo. Partycypowanie w grze    379
RozwińZwiń