INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Trzecia, ostatnia i najważniejsza książka serii poświęconej Automatyce, napisanej przez wybitną postać świata nauki – prof. Andrzeja Dębowskiego. Po „Automatyce – podstawach teorii” oraz „Automatyce – technice regulacji” ostatnią, dopełniającą publikacji serii jest prezentowana książka: „Automatyka – napęd elektryczny”.
Autor, inżynier automatyk, prowadzący przez całe zawodowe życie aktywną działalność naukową i wdrożeniową we współpracy z przemysłem, będąc jednocześnie cały czas nauczycielem akademickim, zamierza tymi trzema książkami przedstawić pogłębione spojrzenie na możliwości stosowania narzędzi opartych na matematycznych podstawach teorii sterowania do analizy i projektowania układów automatycznego sterowania urządzeń technicznych.
Książka demonstruje zastosowania tej wiedzy we współczesnych zautomatyzowanych układach napędowych, bazuje na najnowszych zdobyczach energoelektroniki i zaawansowanych technologii mikroprocesorowych i informatycznych.
Ten uniwersalny podręcznik z powodzeniem znajdzie Czytelników wśród praktyków – inżynierów automatyków, projektantów napędów czy służb utrzymania ruchu, ale przede wszystkim jego zalety dydaktyczne wskazują na głównego odbiorcę w postaci studentów kierunków typu automatyka i robotyka, mechatronika, elektrotechnika.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 260 |
Kategoria | Automatyka i robotyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19621-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. PRZEDMOWA | 9 |
2. OGÓLNE WIADOMOŚCI O NAPĘDZIE ELEKTRYCZNYM | 17 |
2.1. Podstawy elektromechanicznego przetwarzania energii | 17 |
2.2. Struktura napędu elektrycznego | 32 |
2.3. Tryby pracy napędu elektrycznego | 35 |
2.4. Opis dynamiki ruchu obrotowego wirnika silnika | 38 |
2.5. Wyznaczanie zastępczego obciążenia na wale silnika | 40 |
2.6. Charakterystyki mechaniczne układów napędowych w stanach ustalonych | 42 |
2.6.1. Charakterystyki mechaniczne silników elektrycznych zasilanych ze źródła napięcia o stałych parametrach | 43 |
2.6.2. Rodzaje charakterystyk mechanicznych urządzeń napędzanych | 45 |
2.6.3. Wzajemne relacje pomiędzy charakterystykami silników i urządzeń napędzanych | 47 |
2.6.4. Rozpędzanie i hamowanie napędu elektrycznego | 49 |
3. WARUNKI PRACY ZAUTOMATYZOWANYCH UKŁADÓW NAPĘDOWYCH | 52 |
3.1. Sterowanie momentem obrotowym silnika jako podstawa działania zautomatyzowanego napędu elektrycznego | 52 |
3.2. Dwustrefowa praca napędów elektrycznych | 53 |
3.2.1. Dopuszczalny obszar pracy napędu elektrycznego ze względu na parametry silnika elektrycznego | 53 |
3.2.2. Ograniczenia obszaru pracy napędu elektrycznego spowodowane przez źródło energii elektrycznej i przekształtnik | 55 |
3.3. Łagodny rozruch napędów elektrycznych | 56 |
3.4. Charakterystyka mechaniczna idealnego układu napędowego | 69 |
3.5. Układy sterowania pozycyjnego wykorzystujące napędy elektryczne | 73 |
4. NAPĘDY ELEKTRYCZNE Z SILNIKAMI PRĄDU STAŁEGO (DC-M) | 77 |
4.1. Model matematyczny silnika prądu stałego | 78 |
4.2. Przekształtniki zasilające silniki prądu stałego | 81 |
4.3. Schemat blokowy napędu z obcowzbudnym silnikiem prądu stałego | 84 |
4.4. Schemat blokowy napędu trakcyjnego z szeregowym silnikiem prądu stałego | 85 |
4.5. Kaskadowy układ napędowy prądu stałego | 89 |
5. WPROWADZENIE DO NAPĘDÓW PRĄDU PRZEMIENNEGO Z SILNIKAMI TRÓJFAZOWYMI (AC-M) | 99 |
5.1. Pojęcie wektora przestrzennego w opisach układów trójfazowych | 100 |
5.2. Model wektorowy trójfazowego uzwojenia stojana | 107 |
5.3. Modele zastępcze falowników zasilających silniki prądu przemiennego | 122 |
5.3.1. Model zastępczy falownika napięciowego | 123 |
5.3.2. Model zastępczy falownika prądowego | 132 |
5.4. Zasady wektorowej regulacji prądów w trójfazowych uzwojeniach stojana | 137 |
5.4.1. Histerezowy wektorowy regulator prądu stojana | 139 |
5.4.2. Kartezjański wektorowy regulator prądu stojana | 141 |
6. NAPĘDY ELEKTRYCZNE Z KLATKOWYMI SILNIKAMI INDUKCYJNYMI (AC-SCIM) | 144 |
6.1. Model matematyczny trójfazowego silnika asynchronicznego | 146 |
6.2. Układ napędowy z klatkowym silnikiem IM ze sterowaniem skalarnym | 163 |
6.3. Pośrednie wektorowe sterowanie momentu i strumienia w klatkowym silniku IM | 168 |
6.4. Układ napędowy z klatkowym silnikiem IM ze sterowaniem pośrednim polowo- zorientowanym (FOC) | 172 |
6.4.1. Wektorowa regulacja prądu stojana w układzie napędowym AC- -SCIM FOC | 173 |
6.4.2. Wektorowa regulacja momentu elektromagnetycznego w układzie napędowym AC-SCIM FOC | 175 |
6.5. Układ napędowy z klatkowym silnikiem IM ze sterowaniem pośrednim prądowo- zorientowanym (COC) | 181 |
6.5.1. Wektorowa regulacja prądu stojana w układzie napędowym AC-SCIM COC | 184 |
6.5.2. Wektorowa regulacja momentu elektromagnetycznego w układzie napędowym AC-SCIM COC | 186 |
6.6. Układ napędowy z klatkowym silnikiem IM z bezpośrednim wektorowym sterowaniem momentu i strumienia (DTFC) | 196 |
7. NAPĘDY ELEKTRYCZNE Z SILNIKAMI SYNCHRONICZNYMI O MAGNESACH TRWAŁYCH (AC-PMSM) | 202 |
7.1. Wprowadzenie do sterowania napędów z silnikami synchronicznymi | 204 |
7.2. Model matematyczny silnika synchronicznego z magnesami trwałymi | 207 |
7.3. Układ napędowy z silnikiem PMSM ze sterowaniem skalarnym | 220 |
7.4. Układy napędowe z silnikiem PMSM ze sterowaniem wektorowym | 223 |
7.4.1. Układ napędowy AC-PMSM ze sterowaniem pośrednim polowo-zorientowanym (FOC) | 223 |
7.5. Układ napędowy AC-PMSM z bezpośrednim wektorowym sterowaniem momentu i strumienia (DTFC) | 227 |
8. UWAGI O PROJEKTOWANIU SPECJALNYCH NAPĘDÓW ELEKTRYCZNYCH | 230 |
9. DODATKI | 237 |
9A. Dane techniczne silników przykładowych | 237 |
9A.1. Obcowzbudny silnik prądu stałego (DC-M) | 237 |
9A.2. Silnik asynchroniczny zwarty – klatkowy silnik indukcyjny(AC-SCIM) | 239 |
9A.3. Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (AC-PMSM) | 240 |
9B. Użycie jednostek względnych w opisach modeli silników | 241 |
9B.1. Układ jednostek bazowych do opisu silników prądu stałego | 242 |
9B.2. Układ jednostek bazowych do opisu trójfazowych silników prądu przemiennego | 243 |
BIBLIOGRAFIA | 249 |
A. Publikacje podstawowe z napędu elektrycznego | 249 |
B. Publikacje dodatkowe z podstaw automatyki | 251 |
C. Publikacje uzupełniające z energoelektroniki | 251 |
D. Internetowe materiały źródłowe | 251 |