Automatyka. Napęd elektryczny

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

62,10  69,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 69,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 34,50 zł  


62,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Trzecia, ostatnia i najważniejsza książka serii poświęconej Automatyce, napisanej przez wybitną postać świata nauki – prof. Andrzeja Dębowskiego. Po „Automatyce – podstawach teorii” oraz „Automatyce – technice regulacji” ostatnią, dopełniającą publikacji serii jest prezentowana książka: „Automatyka – napęd elektryczny”.
Autor, inżynier automatyk, prowadzący przez całe zawodowe życie aktywną działalność naukową i wdrożeniową we współpracy z przemysłem, będąc jednocześnie cały czas nauczycielem akademickim, zamierza tymi trzema książkami przedstawić pogłębione spojrzenie na możliwości stosowania narzędzi opartych na matematycznych podstawach teorii sterowania do analizy i projektowania układów automatycznego sterowania urządzeń technicznych.
Książka demonstruje zastosowania tej wiedzy we współczesnych zautomatyzowanych układach napędowych, bazuje na najnowszych zdobyczach energoelektroniki i zaawansowanych technologii mikroprocesorowych i informatycznych.
Ten uniwersalny podręcznik z powodzeniem znajdzie Czytelników wśród praktyków – inżynierów automatyków, projektantów napędów czy służb utrzymania ruchu, ale przede wszystkim jego zalety dydaktyczne wskazują na głównego odbiorcę w postaci studentów kierunków typu automatyka i robotyka, mechatronika, elektrotechnika.


Rok wydania2017
Liczba stron260
KategoriaAutomatyka i robotyka
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19621-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. PRZEDMOWA     9
  
  2. OGÓLNE WIADOMOŚCI O NAPĘDZIE ELEKTRYCZNYM     17
    2.1. Podstawy elektromechanicznego przetwarzania energii     17
    2.2. Struktura napędu elektrycznego     32
    2.3. Tryby pracy napędu elektrycznego     35
    2.4. Opis dynamiki ruchu obrotowego wirnika silnika     38
    2.5. Wyznaczanie zastępczego obciążenia na wale silnika     40
    2.6. Charakterystyki mechaniczne układów napędowych w stanach ustalonych     42
      2.6.1. Charakterystyki mechaniczne silników elektrycznych zasilanych ze źródła napięcia o stałych parametrach     43
      2.6.2. Rodzaje charakterystyk mechanicznych urządzeń napędzanych     45
      2.6.3. Wzajemne relacje pomiędzy charakterystykami silników i urządzeń napędzanych     47
      2.6.4. Rozpędzanie i hamowanie napędu elektrycznego     49
  
  3. WARUNKI PRACY ZAUTOMATYZOWANYCH UKŁADÓW NAPĘDOWYCH     52
    3.1. Sterowanie momentem obrotowym silnika jako podstawa działania zautomatyzowanego napędu elektrycznego     52
    3.2. Dwustrefowa praca napędów elektrycznych     53
      3.2.1. Dopuszczalny obszar pracy napędu elektrycznego ze względu na parametry silnika elektrycznego     53
      3.2.2. Ograniczenia obszaru pracy napędu elektrycznego spowodowane przez źródło energii elektrycznej i przekształtnik     55
    3.3. Łagodny rozruch napędów elektrycznych     56
    3.4. Charakterystyka mechaniczna idealnego układu napędowego     69
    3.5. Układy sterowania pozycyjnego wykorzystujące napędy elektryczne     73
  
  4. NAPĘDY ELEKTRYCZNE Z SILNIKAMI PRĄDU STAŁEGO (DC-M)     77
    4.1. Model matematyczny silnika prądu stałego     78
    4.2. Przekształtniki zasilające silniki prądu stałego     81
    4.3. Schemat blokowy napędu z obcowzbudnym silnikiem prądu stałego     84
    4.4. Schemat blokowy napędu trakcyjnego z szeregowym silnikiem prądu stałego    85
    4.5. Kaskadowy układ napędowy prądu stałego     89
  
  5. WPROWADZENIE DO NAPĘDÓW PRĄDU PRZEMIENNEGO Z SILNIKAMI TRÓJFAZOWYMI (AC-M)     99
    5.1. Pojęcie wektora przestrzennego w opisach układów trójfazowych     100
    5.2. Model wektorowy trójfazowego uzwojenia stojana     107
    5.3. Modele zastępcze falowników zasilających silniki prądu przemiennego     122
      5.3.1. Model zastępczy falownika napięciowego     123
      5.3.2. Model zastępczy falownika prądowego     132
    5.4. Zasady wektorowej regulacji prądów w trójfazowych uzwojeniach stojana     137
      5.4.1. Histerezowy wektorowy regulator prądu stojana     139
      5.4.2. Kartezjański wektorowy regulator prądu stojana     141
  
  6. NAPĘDY ELEKTRYCZNE Z KLATKOWYMI SILNIKAMI INDUKCYJNYMI (AC-SCIM)     144
    6.1. Model matematyczny trójfazowego silnika asynchronicznego     146
    6.2. Układ napędowy z klatkowym silnikiem IM ze sterowaniem skalarnym     163
    6.3. Pośrednie wektorowe sterowanie momentu i strumienia w klatkowym silniku IM     168
    6.4. Układ napędowy z klatkowym silnikiem IM ze sterowaniem pośrednim polowo- zorientowanym (FOC)     172
      6.4.1. Wektorowa regulacja prądu stojana w układzie napędowym AC- -SCIM FOC     173
      6.4.2. Wektorowa regulacja momentu elektromagnetycznego w układzie napędowym AC-SCIM FOC     175
    6.5. Układ napędowy z klatkowym silnikiem IM ze sterowaniem pośrednim prądowo- zorientowanym (COC)     181
      6.5.1. Wektorowa regulacja prądu stojana w układzie napędowym AC-SCIM COC     184
      6.5.2. Wektorowa regulacja momentu elektromagnetycznego w układzie napędowym AC-SCIM COC     186
    6.6. Układ napędowy z klatkowym silnikiem IM z bezpośrednim wektorowym sterowaniem momentu i strumienia (DTFC)     196
  
  7. NAPĘDY ELEKTRYCZNE Z SILNIKAMI SYNCHRONICZNYMI O MAGNESACH TRWAŁYCH (AC-PMSM)     202
    7.1. Wprowadzenie do sterowania napędów z silnikami synchronicznymi     204
    7.2. Model matematyczny silnika synchronicznego z magnesami trwałymi     207
    7.3. Układ napędowy z silnikiem PMSM ze sterowaniem skalarnym     220
    7.4. Układy napędowe z silnikiem PMSM ze sterowaniem wektorowym     223
      7.4.1. Układ napędowy AC-PMSM ze sterowaniem pośrednim polowo-zorientowanym (FOC)     223
    7.5. Układ napędowy AC-PMSM z bezpośrednim wektorowym sterowaniem momentu i strumienia (DTFC)     227
  
  8. UWAGI O PROJEKTOWANIU SPECJALNYCH NAPĘDÓW ELEKTRYCZNYCH     230
  
  9. DODATKI     237
    9A. Dane techniczne silników przykładowych     237
      9A.1. Obcowzbudny silnik prądu stałego (DC-M)     237
      9A.2. Silnik asynchroniczny zwarty – klatkowy silnik indukcyjny(AC-SCIM)    239
      9A.3. Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (AC-PMSM)     240
    9B. Użycie jednostek względnych w opisach modeli silników     241
      9B.1. Układ jednostek bazowych do opisu silników prądu stałego     242
      9B.2. Układ jednostek bazowych do opisu trójfazowych silników prądu przemiennego     243
  
  BIBLIOGRAFIA     249
    A. Publikacje podstawowe z napędu elektrycznego     249
    B. Publikacje dodatkowe z podstaw automatyki     251
    C. Publikacje uzupełniające z energoelektroniki     251
    D. Internetowe materiały źródłowe     251
RozwińZwiń