Almanach antropologiczny. Communicare. Tom 4

Twórczość słowna/Literatura. Performance, tekst, hipertekst

1 opinia

Format:

mobi, epub, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,00

Format: mobi, epub, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

12,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tom inspirowany myślą Michaiła Bachtina w podejściu do ekspresji językowej, stanowi autorską propozycję, pozwalającą definiować, analizować i interpretować polską kulturę współczesną – w odniesieniu do medialnych przemian historycznych – przez pryzmat właściwych jej form twórczości słownej i związanych z nią praktyk językowych.


Powstające środowiska komunikacyjne, warunkowane pojawianiem się nowych mediów, stwarzają wciąż nowe przestrzenie, powołują do istnienia różne sfery działania, które – jak widać chociażby na przykładzie internetu – uczestnicy kultury próbują językowo zagospodarować i twórczo przekształcić w praktykach zarówno codziennych, jak i artystycznych. Dzieje się to dzięki wykorzystywaniu znanych i utartych postaci czy użyć słowa, ale także poprzez ich przekraczanie i wytwarzanie form nowych, stabilizujących się stopniowo w postaci gatunków wyłaniających się z ludzkich praktyk językowych.


*********


Anthropological Almanach. Communicare. Volume 4. Verbal Creativity/Literature. Performance, Text, Hypertext


The volume inspired by Michaił Bachtin’s idea of language expression, allows to define, analyse and interpret modern Polish culture – with reference to historical changes in media context – in terms of verbal creativity and language practice appropriate to it. It shows emerging communication environments, determined by the appearance of new media, creating new spaces and new, different spheres of action, which are linguistically exploited and transformed in everyday artistic practice by cultural participants.


Liczba stron250
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1488-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

PayPo - Promocja!

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Agnieszka Karpowicz, Performance, tekst, hipertekst. Wprowadzenie    7
  
  I. Z historii i teorii problemu
  Twórczość słowna / Gatunki
  Tim Ingold, Elizabeth Hallam, Twórczość i improwizacja kulturowa    15
  Charles L. Briggs, Richard Bauman, Gatunek, intertekstualność i władza    25
  Paul Zumthor, Intertekstualność i ruchomość tekstu    34
  William F. Hanks, Gatunki mowy w teorii praktyki    44
  
  II. Rozpoznania
  Gatunki / Media
  Grzegorz Godlewski, Marta Rakoczy, Sztuka słowa żywego    55
  Paweł Rodak, Praktyki i gatunki piśmienne (ze szczególnym uwzględnieniem gatunków autobiograficznych)    70
  Agnieszka Karpowicz, Tekstowe, kontekstowe, literackie. Typograficzne gatunki twórczości słownej    82
  Olga Kaczmarek, Kontrtekstowość. Zmagania humanistyki z medium    97
  Anna Rogozińska, Matylda Szewczyk, Internet jako medium i jako przestrzeń społeczna: wstęp do dyskusji o internetowych gatunkach twóczości słownej    109
  
  III. Analizy i interpretacje
  Gatunki / Praktyki
  Klara Jackl, Bitwa freestyle’owa jako oralny performance    131
  Marta Rakoczy, „Zdokumentować” Kiriwinę. Szkic o pewnych notatkach terenowych    142
  Agata Sikora, Jak działać mową? Sztuka konwersacji w świetle listów Lorda Chesterfielda do syna    157
  Natalia Ambroziak, „To tylko rodzaj czasu. Płeć czasu”. Białoszewskiego radio z babą    165
  Marcin Leszczyński, Lektura domknięta i lektura dialogu. Dwie strategie czytania prozy w XX wieku (Kąpiele w Lucca Leopolda Buczkowskiego)    185
  Michał Smoleń, Story games w perspektywie antropologicznej    197
  
  IV. Recenzje i omówienia
  Piotr Kubkowski, Sędziwy trickster antropologii (Jack Goody, Mit, rytuał i oralność, tłum. Olga Kaczmarek, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012)    209
  Agata Sikora, Być jak James Cook (David Olson, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, tłum. Marta Rakoczy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010)    212
  Paweł Majewski, Napisane czy powiedziane? (Literatura ustna. Wybór tekstów, wstęp, kalendarium i bibliografia Przemysław Czapliński, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010    217
  Piotr Kubkowski, O narodach, (ich?) pieśniarzach i opowieściach (Rigels Halili, Naród i jego pieśni. Rzecz o oralności, piśmienności i epice ludowej wśród Albańczyków i Serbów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012)    222
  Konrad Niciński, Pieśń jako kamień probierczy (Igor Piotrowski, Pieśń i moc. Pieśni codzienne Franciszka Karpińskiego w kulturze polskiej XIX i XX wieku, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012)    226
  Agata Sikora, „Sam przed sobą spowiadam się w szczerości” (Elżbieta Z. Wichrowska, Twoja śmierć. Początki dziennika intymnego w Polsce na przełomie XVIII i XIX wieku, Antoni Ostrowski, Życie najlepszej żony
  opisane przez czułego jej małżonka dla kochanych dzieci oraz Dziennik moich uczuciów, czyli elegia serca, Spectrum Press, Warszawa 2012)    229
  Agnieszka Karpowicz, Wychodzenie z jaskini. Wokół „kulturowej teorii literatury” (Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red.
  Michał P. Markowski, Ryszard Nycz, Universitas, Kraków 2006; Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. Teresa
  Walas, Ryszard Nycz, Universitas, Kraków 2012)    233
  Marta Rakoczy, Prowokacja kulturowa – między przechwytywaniem a tworzeniem (Piotr Zańko, „Zabijemy was słowami”. Prowokacja kulturowa w przestrzeni miejskiej i w internecie, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012)    238
  Agnieszka Karpowicz, Hiperstoria. Linkowanie poezji konkretnej (Małgorzata Dawidek-Gryglicka, Historia tekstu wizualnego. Polska po 1967 roku, Ha!art, Muzeum Współczesne Wrocław, Kraków, Wrocław 2012)    242
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia