POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Autorka publikacji precyzyjnie omawia zarówno filozoficzne, jak i teologiczne źródła nowożytnego konstytucjonalizmu. Wnikliwie analizuje wpływ biblijnego pojęcia przymierza na zachodnią myśl polityczną. Pokazuje, jak teologowie i duchowni protestanccy, zwłaszcza wywodzący się z angielskich purytanów, za pomocą kazań, traktatów i pamfletów stymulowali rozwój tego aspektu myśli politycznej, który stawiał sobie za cel ograniczenie prerogatyw rodzącego się absolutyzmu. Odwoływali się przy tym do wzorowanej na przymierzu umowy i zasad będących jej przedmiotem.
Przymierze jest pojęciem religijnym, ale miało też ogromny wpływ na sferę społeczną i polityczną tej części Europy, która doświadczyła rewolucji protestanckiej. W książce pokazano związki przymierza biblijnego z rozwojem kontraktualizmu, przedstawiając różne formy przymierzy i umów, poprzedzających klasyczną teorię umowy społecznej znaną z prac Thomasa Hobbesa i Johna Locke’a oraz znaczących drogę dla jej rozwoju. Pojęcie przymierza biblijnego, obecne w tradycji religijnej Żydów, za pośrednictwem protestantów reformowanych, zwłaszcza hugenotów francuskich i purytanów angielskich, odegrało ważną rolę w procesie ograniczania prerogatyw rodzącego się absolutyzmu. Sprzeciwiano się władzy autorytetów religijnych i politycznych, argumentując, że nawet Bóg nie rządzi światem arbitralnie, lecz na podstawie przymierzy zawieranych między Nim a ludźmi, których czyni współrządzącymi i współodpowiedzialnymi za świat.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 432 |
Kategoria | Historia idei |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-133-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 11 |
1. Temat i cel pracy | 11 |
2. Pojęcie kontraktualizmu | 20 |
Rozdział I. PRZYMIERZA – BIBLIJNE PRAWZORCE KONTRAKTUALIZMU | 33 |
1. Przymierze a umowa | 35 |
2. Przymierze z Noem: potwierdzenie prawa natury | 38 |
3. Przymierze z Abrahamem: porzucenie stanu natury | 41 |
4. Przymierze synajskie: wyjście Hebrajczyków ze stanu natury | 46 |
5. Przymierze-arka: przejście ze świata natury do świata antropologicznego | 53 |
Rozdział II. IZRAELICI – LUD PRZYMIERZA | 59 |
1. Prawo królem | 61 |
2. Król pod prawem | 70 |
3. Diaspora | 85 |
4. Odnowienie Prawa | 90 |
5. Wolność pod Prawem | 95 |
Rozdział III. REFORMACJA: ROZPAD RELIGIJNO-POLITYCZNEJ STRUKTURY CHRISTIANITAS. ŁASKA PRZECIW NATURZE | 99 |
1. Marcin Luter – religijny rewolucjonista, polityczny konserwatysta | 102 |
2. Jan Kalwin – polityzacja religii, etyzacja polityki | 118 |
a. Antropologia pesymistyczna | 119 |
b. Kościół | 120 |
c. Społeczeństwo z natury, państwo z konieczności | 129 |
d. Afirmacja świata | 141 |
e. Kalwinizm i jego znaczenie polityczne | 143 |
3. Reformacja a doktryna prawa natury | 151 |
a. Koncepcja prawa natury Tomasza z Akwinu | 151 |
b. Prawo natury w ujęciu Jana Kalwina | 157 |
c. Łaska versus natura | 166 |
Rozdział IV. TEOLOGIA PRZYMIERZA (NA PRZYKŁADZIE HEINRICHA BULLINGERA I JOHANNESA COCCEIUSA) | 171 |
1. Nowe przymierze | 173 |
2. Przymierze Uczynków i Przymierze Łaski – kluczowe pojęcia protestanckiej teologii przymierza | 177 |
3. Teologia przymierza Heinricha Bullingera | 182 |
4. Kalwin a teologia przymierza Bullingera | 193 |
5. Teologia przymierza Johannesa Cocceiusa | 198 |
Rozdział V. POLITYZACJA PRZYMIERZA | 205 |
1. Przymierze i umowa w teorii monarchomachów | 207 |
a. Późnośredniowieczne źródła teorii zgody i aktywnego oporu | 207 |
b. Reformacja i miasta – sojusz dla wolności religijnej i politycznej | 212 |
c. Przymierze i umowa w teorii aktywnego oporu monarchomachów francuskich | 217 |
d. Monarchomachizm szkocki – George Buchanan | 237 |
2. Konsocjacjonizm Johannesa Althusiusa | 249 |
Rozdział VI. ODMIANY PRZYMIERZA ŁASKI. PRZYMIERZE NARODOWE W REFORMACJI ANGIELSKIEJ I SZKOCKIEJ. POCZĄTKI KONGREGACJONIZMU | 267 |
1. Reformacja w Anglii | 269 |
2. Pactum subiectionis Richarda Hookera | 272 |
3. Rozwój ruchu purytańskiego. Przymierze narodowe purytanów-prezbiterian | 278 |
4. Szkockie Przymierze Narodowe – i przymierze, i umowa społeczna | 291 |
5. Początki kongregacjonizmu (brownizm). Przymierze kongregacyjne | 298 |
6. „Święty i wolny lud Pana” – kongregacja jako pierwowzór społeczeństwa politycznego | 308 |
7. Kontraktualizm lewellerów i zwolenników parlamentu | 309 |
Rozdział VII. KONTRAKTUALNY CHARAKTER OSADNICTWA NOWEJ ANGLII | 325 |
1. Rzeczpospolita z New Plymouth | 327 |
a. Mayflower Compact – historyczny przykład umowy społecznej i wzorzec umów osadniczych | 327 |
b. Ustrój New Plymouth | 333 |
2. „Nowy Kanaan” – teocentryczny charakter osadnictwa Massachusetts | 336 |
c. Przymierze narodowe z Arbelli | 336 |
d. Kontraktualna społeczność „widzialnych świętych” | 344 |
e. Half-Way Covenant | 347 |
3. The Providence Agreement. Civility podstawą społeczeństwa politycznego | 350 |
4. Nazewnictwo i charakter nowoangielskich dokumentów osadniczych | 366 |
5. Przymierze kongregacyjne a protokonstytucjonalizm amerykański | 372 |
Zakończenie | 383 |
Bibliografia | 387 |
The original forms of contractualism. Political dimension of the biblical covenant in the protestant thought and practice in the sixteenth and seventeenth century | 411 |
Indeks osobowy | 415 |
Indeks rzeczowy | 425 |
O autorze | 431 |