POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Inspiracją do powstania książki była potrzeba podzielenia się z Czytelnikiem obserwacjami oraz naukową refleksją nad współczesną wielokulturową rzeczywistością społeczną i współtworzącym ją człowiekiem. Autorka łączy prezentowaną problematykę z postulatem naprawy relacji międzyludzkich i międzykulturowych poprzez zgodę na powszechną realizację idei zrównoważonego rozwoju, którą postrzega jako niezbędny dziś cel aktywności społeczności globalnej. Sugeruje wykorzystanie edukacji międzykulturowej, dostrzegając w niej najbardziej uzasadnione narzędzie wychowawcze, aby wielokulturowa społeczność globu dokonała zmiany swoich postaw i wybrała odbudowę podstawowych środowisk życia ludzi (przyrodniczego, kulturowego, społecznego i gospodarczego) na zasadach harmonii i współbycia, z odrzuceniem narracji zysku, rabunkowej gospodarki, przymusu rywalizacji oraz niechęci wobec drugiego człowieka. Znaczącym i nowatorskim spojrzeniem na wyzwania zrównoważonego rozwoju jest odwołanie się do obszaru kultury, który jest jednym z głównych, a zarazem najczęściej pomijanych filarów koncepcji zrównoważenia.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 528 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-672-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Diagnoza rozchwianego świata w świetle wybranych głosów intelektualistów | 19 |
Wprowadzenie | 19 |
1.1. Niezrównoważony styl życia współczesnego człowieka | 21 |
1.1.1. Patologiczny model transformacji społeczeństw i narodów po II wojnie światowej | 22 |
1.1.2. Cnoty neoliberalizmu a chaos życia społecznego | 24 |
1.1.3. Kryzys jednostronnie kształtowanego człowieka XXI wieku | 35 |
1.2. Człowiek wobec oczekiwań społecznych i gospodarczych | 39 |
1.2.1. Człowiek masowy u schyłku cywilizacji technokratycznej | 41 |
1.2.2. Samotny konsument w zmerkantylizowanym społeczeństwie | 48 |
1.2.3. Aktywność zawodowa jednostki a neoliberalny rynek pracy | 55 |
1.3. Natura i kultura podstawowymi środowiskami życia człowieka | 62 |
1.3.1. Mechanicystyczny optymizm człowieka w relacji do natury | 64 |
1.3.2. Przedmiotowy stosunek człowieka Zachodu do świata przyrody | 71 |
1.3.3. Ponadczasowa rola kultury w harmonizowaniu życia człowieka | 85 |
Rozdział II. Idea zrównoważonego rozwoju w społeczeństwach wielokulturowych | 107 |
Wprowadzenie | 107 |
2.1. Teoretyczne podejścia do zrównoważonego współistnienia wielokulturowych społeczeństw w perspektywie tworzenia się nowego paradygmatu społecznego | 109 |
2.1.1. „Estetyczna gra” człowieka drogą do harmonizowania jego podstawowych natur według Fryderyka Schillera | 115 |
2.1.2. Antropologia strukturalna w ujęciu Claude’a Levi-Straussa strategią rozwijania szacunku wobec Innych | 123 |
2.1.3. Szanse na zrównoważone współistnienie wielokulturowej społeczności globu w koncepcji Ernesto Laclau | 134 |
2.2. Etapy kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju w perspektywie kulturowej | 143 |
2.2.1. Skromna pozycja kultury w świetle kształtowania się filarów zrównoważonego rozwoju | 144 |
2.2.2. Nowe podejście do roli kultury w realizacji zrównoważonego rozwoju wraz z nastaniem nowego tysiąclecia | 163 |
2.2.3. Nieustająca debata o relacji kultura–zrównoważony rozwój w drugiej dekadzie XXI wieku | 174 |
2.3. Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w podejściu teoretycznym i w świetle dotychczasowych doświadczeń | 195 |
2.3.1. Paradygmat edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju | 196 |
2.3.2. Dekada Edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (2005–2014) | 211 |
2.3.3. Globalny Program Działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i wizja edukacji do 2030 roku | 227 |
Rozdział III. Międzykulturowość w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju | 245 |
Wprowadzenie | 245 |
3.1. Aksjologiczne fundamenty edukacji międzykulturowej i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju | 248 |
3.1.1. Hermeneutyczny wymiar edukacji międzykulturowej | 251 |
3.1.2. Aktualność pedagogiki kultury wobec potrzeby wychowania ku międzykulturowości i zrównoważonemu rozwojowi | 260 |
3.1.3. Humanistyczna wizja człowieka gotowego na międzykulturowe poznanie i zrównoważoną zmianę | 274 |
3.2. Współczesne rozumienie edukacji międzykulturowej | 304 |
3.2.1. Podejścia do wielokulturowości dzisiejszych społeczeństw | 307 |
3.2.2. Oczekiwania wobec edukacji międzykulturowej | 322 |
3.2.3. Przesłanki na rzecz realizacji edukacji międzykulturowej | 339 |
3.3. Budowanie zrównoważonego społeczeństwa w oparciu o edukację międzykulturową w polskiej szkole | 365 |
3.3.1. Kompetencja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju w pracy współczesnego nauczyciela | 366 |
3.3.2. Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczyciela na rzecz wzajemnego zrozumienia | 395 |
3.3.3. Prawo ucznia do współtworzenia wielokulturowego i zrównoważonego społeczeństwa | 427 |
Zakończenie | 445 |
Bibliografia | 451 |
Aneksy | 485 |
Summary | 523 |
Od Redakcji | 527 |