POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Autorzy książki dowodzą, że niezbędne jest zdynamizowanie w Polsce humanistyki ponowoczesnej, antypozytywistycznej, krytycznej, zaangażowanej i opowiadającej się jednoznacznie po stronie tego, co marginalne. Niezbędne jest też ożywienie posthumanistyki, odrzucającej założenie istnienia „punktu widzenia znikąd” i uwzględniającej fakt, że każda wiedza naukowa jest powiązana z partykularnymi interesami, ideologiami i eschatologiami.
Książka jest eksperymentem, postulatem i zaproszeniem do rozważań:
Czy potrzebujemy w Polsce nowej humanistyki – krytycznej, zaangażowanej, niezależnej od uświęconych tradycji i metodologicznych dogmatów?
Czy jest szansa wyjścia poza dyscypliny zamknięte w swoich rzekomo specyficznych metodologiach i pilnie strzegące swoich granic?
W jaki sposób nurty nowej humanistyki mogą się przenikać, współtworząc wiedzę transdyscyplinarną, skupioną na ludzkich problemach, a nie teoretycznych, uświęconych dogmatach i ich twórcach?
*********
New Cultural Studies
The book contains reflections on Polish humanities: postmodern, antipositivist, critical, engaged and in favour of what is considered marginal. The authors argue that it is vital to enliven posthumanities, which reject the existence of “the view from nowhere” and take into consideration the fact that each kind of scientific knowledge is linked to particular interests, ideologies and eschatologies. They also show how the trends in new humanities interpenetrate, co-creating transdisciplinary knowledge, focused on human problems.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1552-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
JACEK KOCHANOWSKI, TOMASZ WRZOSEK | |
Dlaczego nowe studia kulturowe? | 7 |
CZĘŚĆ I. NOWE STUDIA KULTUROWE. PRÓBY | |
DOMINIKA SITNICKA | |
Skolonizowany MC – czyli o tym, „czemu nie ma rapu w mediach, skoro żyją tym osiedla” | 13 |
TOMASZ WRZOSEK | |
Dyskurs nacjonalistyczny w polskiej edukacji | 25 |
FILIP MAKOWIECKI | |
Wojna z kolorem i wojna o kolor. O dyskursie chromofobicznym w kulturze nowoczesnego Zachodu | 39 |
CZĘŚĆ II. W KRĘGU MYŚLI POSTKOLONIALNEJ | |
PIOTR WÓJTOWICZ | |
(De)konstrukcje historii. Postkolonialny przykład Subaltern Studies Group | 55 |
JOANNA MAZUR | |
Studia żydowskie a postkolonializm | 77 |
CZĘŚĆ III. GENDER | |
LUCYNA KOPCIEWICZ | |
Przemoc, normy i dziewczęce ciała w perspektywie pytań o szkolną władzę nazywania | 99 |
BERNADETTA DARSKA | |
Detektyw czy detektywka? O renegocjowaniu ról płciowych we współczesnej powieści kryminalnej | 123 |
CZĘŚĆ IV. QUEER | |
MAREK WOSZCZEK | |
Czy rabbi Jezus przyjął do nas „suczki”? Epistemologia obelgi i queerowo-postkolonialne strategie w studiach biblistycznych | 143 |
RAFAŁ MAJKA | |
W ślepym zaułku. Homonormatywność i neoliberalizacja życia społecznego | 171 |
TOMASZ SIKORA | |
Emancypacje codzienności | 189 |
PAWEŁ MATUSZ | |
Po co nam camp? | 205 |
Indeks mieszany | 225 |