Świadectwo Ojca w czwartej Ewangelii. Studium egzegetyczno-teologiczne

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

28,73  37,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 37,80 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,19 zł  


28,73

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przekazana do rąk czytelnika książka jest owocem trzyletnich badań nad Ewangelią Jana, realizowanych w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki w Krakowie. Obejmujące cztery rozdziały studium w sposób kompleksowy prezentuje świadectwo Boga Ojca w czwartej Ewangelii i wskazuje na jego – niedostrzeganą dotąd w biblistyce – wiążącą rolę zarówno w strukturze, jak i teologii tekstu. Wzmiankowane świadectwo nie stanowi bowiem jednego z wielu prezentowanych w Ewangelii Jana wątków, ale jest tematem, który je łączy, porządkuje i odnosi do Boga Ojca jako protagonisty dziejów zbawczych. We wprowadzeniu zawarto obszerną prezentację stanu badań i przyjętą w publikacji procedurę badawczą, która bazuje na podejściu synchronicznym w analizie tekstu biblijnego. Pierwszy rozdział książki zawiera studium świadectwa Ojca w czwartej Ewangelii na tle Starego Testamentu. Dwa kolejne rozdziały przedstawiają szczegółową analizę perykop J 5,31-47 oraz 19,31-37, w których wspomniane świadectwo wprawdzie jest obecne, ale tożsamość świadczącego pozostaje zakryta przed zbiorowym adresatem czwartej Ewangelii. Ostatni, czwarty rozdział, prezentuje z kolei miejsca występowania świadectwa Ojca w narracjach po zmartwychwstaniu Jezusa. Wydarzenie to stanowi najważniejsze świadectwo Ojca o Synu i kulminację procesu, w którym Bóg poprzez swoją mowę, Pisma oraz dzieła potwierdza wobec ludu tożsamość Chrystusa i objawia siebie. W przedstawionym świadectwie Ojca ma także udział umiłowany uczeń Jezusa i autor Ewangelii. Składane przez niego świadectwo na mocy relacji z Synem jest w równym stopniu wiarygodne i przynosi wierzącym tę samą duchową korzyść – życie wieczne.


Rok wydania2017
Liczba stron278
KategoriaTeologia
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-898-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wykaz skrótów /    13
  
  Wprowadzenie /    15
  1. Świadectwo Ojca w czwartej Ewangelii w świetle stanu badań /    16
  1.1. Ujęcia relacyjne /    18
  1.2. Profil jurydyczno‑teologiczny świadectwa Ojca о Synu /    28
  1.3. Ujęcia teologalno‑strukturalne świadectwa /    35
  1.4. Podsumowanie /    42
  2. Koncepcja i plan dalszych poszukiwań w świetle stanu badań /    43
  
  ROZDZIAŁ I: Biblijna perspektywa świadectwa Ojca w czwartej Ewangelii /    47
  1. Cechy świadectwa Bożego w Ewangelii Jana na tle Starego Testamentu /    48
  1.1. Świadectwo prawdziwe (J 5,32) /    49
  1.2. Świadectwo większe od Janowego (J 5,36) /    51
  1.3. Kryteria wyboru tekstów starotestamentalnych /    55
  2. Trzy aspekty świadectwa Boga w ujęciu Ewangelii Jana /    57
  2.1. Boża wypowiedź jako świadectwo Ojca /    59
  2.1.1. Starotestamentalny wzorzec /    59
  2.1.2. Świadectwo Tego, który posłał (J 1,33) – analiza w kontekście /    62
  2.1.3. Świadectwo głosu z nieba (J 12,28) – analiza w kontekście /    67
  2.2. Słowo spisane jako świadectwo Ojca /    70
  2.2.1. W wypowiedziach Syna /    72
  a) W dialogu z Natanaelem (1,47–51) /    72
  b) Podczas oczyszczenia świątyni (2,13–22) /    73
  c) W dialogu z Nikodemem (3,1–21) /    73
  d) W dialogu z Samarytanką przy studni w Sychar (4,1–26) /    75
  e) Podczas mowy eucharystycznej (6,26–59) /    75
  f) Podczas wystąpienia w Święto Namiotów (7,1–53) /    77
  g) Podczas nauczania w świątyni (8,12–20) /    79
  h) W sporach о boską tożsamość Jezusa (8,21–59) /    80
  i) W mowie о Dobrym Pasterzu (10,1–19) /    81
  j) W sporach podczas uroczystości Poświęcenia Świątyni (10,22–39) /    83
  k) Podczas ostatniej wieczerzy (13,18–20) /    84
  l) W mowie pożegnalnej о zjednoczeniu z Chrystusem (15,25) /    85
  ł) W mowie pożegnalnej о powtórnym przyjściu (16,32) i podczas pojmania Jezusa w Ogrójcu (18,5) /    86
  2.2.2. W wypowiedziach bohaterów ewangelicznej narracji /    86
  a) Jan Chrzciciel /    86
  b) Natanael /    88
  c) Matka Jezusa /    89
  d) Niewidomy od urodzenia /    90
  e) Żydzi /    91
  2.2.3. W komentarzach ewangelisty‑narratora /    94
  a) W scenie wyrzucenia przekupniów ze świątyni (2,17.22) /    94
  b) W scenie wjazdu Jezusa do Jerozolimy (12,15.16.38.40.41) /    95
  c) W narracji о ukrzyżowaniu (19,24) /    98
  d) W narracji о śmierci Jezusa (19,28–30) /    98
  2.3. Dzieła Jezusa jako świadectwo Ojca /    99
  2.3.1. Starotestamentalne tło dzieł Jezusa /    102
  2.3.2. Ojcostwo Boga w dziełach Syna /    104
  2.3.3. Synostwo Jezusa w wypełnieniu dzieł /    109
  3. Podsumowanie /    111
  
  ROZDZIAŁ II: Świadectwo „innego” (J 5,31–47) /    113
  1. Granice perykopy /    113
  1.1. Tradycyjne wyróżnienie /    114
  1.2. Kontekst narracyjny i jego funkcja /    116
  2. Krytyka tekstu /    117
  3. Przekład i uwagi filologiczne /    124
  4. Struktura tekstu /    148
  5. Analiza w kontekście /    152
  5.1. Wstęp о innym świadczącym (5,31–32) /    152
  5.2. Mowa о wysłaniu i świadectwie Jana Chrzciciela (5,33–35) /    155
  5.3. Dowodzenie (5,36–44) /    160
  5.3.1. Świadectwo działania Boga (5,36–40) /    160
  5.3.2. Odrzucenie świadectwa (5,41–44) /    165
  5.3.3. Konkluzja (5,45–47) /    170
  6. Podsumowanie /    173
  
  ROZDZIAŁ III: Świadectwo „widzącego” (J 19,31–37) /    175
  1. Granice perykopy /    176
  1.1. Tradycyjne wyróżnienie /    176
  1.2. Ramy narracji о przebiciu boku Jezusa /    178
  1.2.1. Wyróżnienie chronologiczne /    178
  1.2.2. Zmiany topograficzne /    180
  1.2.3. Obecność osób /    181
  1.2.4. Wyróżnienie działań /    181
  1.3. Spójność narracji /    184
  2. Krytyka tekstu /    184
  3. Przekład i uwagi filologiczne /    188
  4. Struktura narracji /    200
  5. Analiza szczegółowa w kontekście /    203
  5.1. Wstęp (19,31) /    204
  5.1.1. Prośba Żydów /    204
  5.1.2. Tło wydarzeń i cel działania /    205
  5.2. Scena I: Pojawienie się żołnierzy (19,32) /    208
  5.3. Scena II: Pod krzyżem Jezusa (19,33–34) /    209
  5.3.1. Zmiana akcji (19,33) /    209
  5.3.2. Przebicie boku Jezusa (19,34a) /    210
  5.3.3. Wypłynięcie krwi i wody (19,34b) /    211
  5.4. Zakończenie perykopy (19,35–37) /    213
  5.4.1. Świadectwo tego, który zobaczył (19,35) /    213
  5.4.2. Świadectwo Pism (19,36–37) /    216
  a) W ocenie ewangelisty (19,36) /    216
  b) W wypowiedzi Pism (19,37) /    218
  6. Podsumowanie /    220
  
  ROZDZIAŁ IV: Świadectwo Ojca a zmartwychwstanie Syna /    221
  1. Zmartwychwstanie Jezusa jako „świadectwo” Ojca (J 20,1–13) /    221
  1.1. Otwarty grób (20,1) /    222
  1.2. Mowa Pism (20,9) /    224
  1.3. Aniołowie (20,11–13) /    227
  2. Popaschalne chrystofanie jako znaki i świadectwo о Ojcu (J 20,14–29; 21,1–23) /    229
  2.1. Ukazanie się Jezusa Marii Magdalenie (20,14–18) /    229
  2.2. Pierwsze i drugie spotkanie Jezusa z uczniami w wieczerniku (20,19–29) /    231
  2.3. Nad jeziorem (21,1–23) /    237
  2.3.1. Objawienie się Jezusa (21,1–4) /    237
  2.3.2. Cudowny połów (21,5–8) /    239
  2.3.3. Chleb i ryby (21,9–14) /    241
  2.3.4. Dialog z Piotrem (21,15–23) /    242
  3. Świadectwo ewangelisty‑ucznia (J 20,30–31; 21,24–25) /    245
  4. Podsumowanie /    249
  
  Zakończenie. Rola świadectwa Ojca w teologii czwartej Ewangelii /    251
  
  Bibliografia /    255
  
  Indeks autorów /    267
  Sommario /    273
  Summary /    274
RozwińZwiń