Nekros

Wprowadzenie do ontologii martwego ciała

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

41,30  59,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

41,3059,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zagadnienie statusu martwego ciała/szczątków oraz postępowania z nim/i staje się obecnie coraz ważniejszym tematem dyskusji i etycznych dylematów ze względu na wykorzystywanie ciała jako rezerwuaru organów i jako materiału biologicznego (biopolityka). Duży wpływ na wzrost zainteresowania szczątkami mają także nasilające się problemy z zarządzaniem ciałami w przypadkach katastrof naturalnych, ataków terrorystycznych, masowych mordów i epidemii. Zagadnieniami tymi zajmuje się szybko rozwijająca się transdyscyplina badań określana jako „studia nad martwym ciałem” (dead body studies) i w jej właśnie ramach lokuje się Nekros. Autorka stawia tezę, że przyszłość myślenia o człowieku zależy między innymi od tego, jak przedstawiciele różnych dyscyplin poradzą sobie z przeformułowaniem rozumienia ontologicznego statusu i stosunku do martwego ciała i ludzkich szczątków. Przy czym figurę martwego ciała (w różnych jego formach: fragmenty ciał, kości, prochy, popioły) należy uznać za paradygmatyczny przypadek materialnego śladu przeszłości, który rozpatrywany w interpretacyjnych ramach humanistyki ekologicznej, witalnego materializmu i epistemologii relacyjnej stanowi wyzwanie dla przemyślenia związków między tym, co żywe i martwe, organiczne i mechaniczne, stałe i zmienne, ludzkie i nie-ludzkie.
Książkę tę przenika przeświadczenie o nekrokratycznym charakterze ludzkości i konieczności ochrony ciał i szczątków zmarłych przed nieuprawnionym wykorzystaniem oraz profanacją. Głosi ona także „nekrokratyczny fundamentalizm” wracający do idei Giambattisty Vico, który przypominał. że słowo humanitas pochodzi od humando – grzebanie i że jednym z wyznaczników bycia człowiekiem jest dokonywanie pochówku.
Informacja o autorze/ redaktorze:
Ewa Domańska, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewcza w tamtejszym Instytucie Historii, oraz visiting associate profesor w Department of Anthropology, Stanford University, USA. Zajmuje się współczesną teorią i historią historiografii oraz porównawczą teorią nauk humanistycznych. Autorka m.in. książek: Mikrohistorie (1999, 2005), Historie niekonwencjonalne (2006). Redaktorka kilkunastu prac, a wśród nich: Re-Figuring Hayden White (z Frankiem Ankersmitem i Hansem Kellnerem, 2009), French Theory w Polsce (Z Mirosławem Lobą, 2010); Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki (2010).
Notka na IV okładkę:
Nekros, także nekros (gr. nekrós) w tradycyjnym słowa znaczeniu:
martwy człowiek, zmarły, martwe ciało, ciało martwego człowieka, zwłoki, trup; byt pozbawiony życia, nieożywiony, bez siły, nieruchomy i nieodpowiadający na bodźce.
Czy człowiek po śmierci w sensie organicznym pozostaje nadal człowiekiem czy staje się rodzajem rzeczy? Kiedy człowiek przestaje być zdolny do solidarności gatunkowej (rozpoznawania innego jako człowieka) z martwym ciałem/szczątkami? Czym człowieczeństwo żywych różni się o człowieczeństwa martwych (jeżeli Ci nadal uważani są za ludzi)? Czy ciału/szczątkom należy się szacunek ze względu na to, kim osoba była przed śmiercią, czy ze względu na samo ich istnienie jako śladu człowieka? Co szczątki rozpatrywane jako organiczne podmioty zbiorowe, mogą powiedzieć na temat wielogatunkowej tożsamości, relacyjnej podmiotowości oraz „wspólnotowości” szczątków? Jak świadomość ekologiczna wpływa na podejście do szczątków, ich zachowywania i przechowywania? Jak prezentują się obecne sposoby postępowania ze szczątkami i kwestii ich zachowania, jeżeli pytanie to stawiane jest w skali długiego trwania czasu geologicznego? Jak może ulec przeobrażeniu nasz stosunek do martwego ciała, prochów, szczątków czy kości, kiedy przestaje obowiązywać formuła: z prochu powstałeś i w proch się obrócisz, a możliwa staje się: z prochu powstałeś, w diament się obrócisz? (casus LifeGem – diamentu zrobionego z prochów).
Z tak sformułowanymi pytaniami badawczymi Ewa Domańska mierzy się w swojej najnowszej publikacji Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała.


Liczba stron370
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-011-9462-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa     13
    Studia martwego ciała jako dziedzina badań     17
    Biohumanistyczne podejście do martwego ciała i szczątków     22
    Metody badań     24
    Źródła i literatura przedmiotu     27
    Zarys treści książki     28
  
  Podziękowania     35
  
  Wprowadzenie do ontologii martwego ciała i szczątków     45
    Humiczne fundamenty świata     48
    Poza dychotomię żywe/martwe     52
    Partycypacyjny sposób widzenia świata: nowy animizm     53
    Nekropersona     57
    Sprawczość martwego ciała i szczątków     59
    Ontologia martwego ciała i szczątków     63
    Nekros jako grzybnia filomorficzna i jako takson     73
    Nekrofuturyzm     75
  
  Część I NEKROPOLITYKA     79
  
  1. Homo necros: fenomen obozowego muzułmana     81
    Biopolityka gatunku ludzkiego     81
    Muzułman aktywny     85
    Muzułman jako automat     88
    Muzułman jako nie-człowiek     90
    Muzułman jako Gorgona     96
    Dwa modele człowieczeństwa     101
    Człowieczeństwo jako wybór     103
  
  2. Nekropolityka historyczna: repatriacja szczątków Witkacego     105
    Repatriacja szczątków Witkacego     107
    „Co własnego ma jeszcze – to trumna”     112
    Radykalna akcja Jacka Kryszkowskiego     114
    Grób Witkacego jako słup graniczny     119
    Matka na marginesie     121
    Prawo do bezgrobia lub nieoznaczonego miejsca pochówku     123
  
  3. Historia, prawo i „zwrot sądowy”     127
    Historia jako narzędzie polityki: zwrot forensyczny     129
    Poza „tyranią tekstu”     133
    Kryzys ludzkiego świadka     136
    Poznanie sądowe a poznanie historyczne     139
    Ku historii sądowej     144
  
  4. Prawda forensyczna: przypadek ekshumacji w Jedwabnem     148
    Prawda forensyczna jako podstawa prawdy restytucyjnej     151
    Prawda forensyczna: wprowadzenie     155
    „Szczątki ilu osób znajdują się w grobie?”     158
    Politycy, dziennikarze i historycy     166
    Ekshumacje, religia i spokój zmarłych     171
    Ekshumacje jako patologia sprawiedliwości tranzytowej     173
  
  Część II EKO-NEKRO     183
  
  5. Ekologia dekompozycji: przestrzenie Zagłady     185
    Archeologia sądowa w badaniach Holokaustu     192
    Ekologia dekompozycji     195
    Dehumanizacja poprzez dekompozycję     200
    Tafonomia, czyli pośmiertna historia szczątków     203
  
  6. Nekroekumena: cmentarze protestanckie a ekoreformacja     207
    Ekoreformacja, czyli co obecnie wymaga reformy?     209
    Ekologiczna historia ratownicza     212
    Łańcuch troficzny     214
    Kamienie i porosty, czyli cmentarz jako eko- i geosystem     216
    Materializm ekologiczny     224
    Cmentarz w Brójcach jako laboratorium     226
    Propozycje na przyszłość     227
  
  7. Biourny: grobowy kult drzew     232
    Cmentarz jako źródło kontaminacji środowiska     233
    Odpowiedzialność za dekompozycję własnego ciała     236
    Nekrotechnologie przyspieszonego rozkładu ciała     238
    Biourny, czyli „zamieńmy cmentarze w lasy”     241
  
  8. Vestigia: szczątki ofiar bomby atomowej w Hiroszimie     252
    Hiroszima: „holokaust ognia i gorąca”     253
    Eksponat nr 31: „Ludzki cień wypalony w kamieniu”     255
    To nie jest cień!     257
    Sygnatura zagłady     259
    Stan adherencji     261
    Vestigia     264
  
  9. Diamenty pamięci: węglowe formy życia     270
    Początki: LifeGem Memorials     272
    „Diamenty Pamięci”, czyli polska wersja LifeGem     274
    Opowieść Lenayi i Dona     278
    Obecność     281
    Re-kreacjonizm     284
  
  Zakończenie: „Przyszłość jest w kościach”     290
  
  Bibliografia     297
  Indeks nazwisk     336
  Indeks nekropojęć     352
  Indeks pojęć     355
  Nota redakcyjna     366
  Spis ilustracji     367
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia