Nekros

Wprowadzenie do ontologii martwego ciała

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

38,50  55,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

38,5055,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Zagadnienie statusu martwego ciała/szczątków oraz postępowania z nim/i staje się obecnie coraz ważniejszym tematem dyskusji i etycznych dylematów ze względu na wykorzystywanie ciała jako rezerwuaru organów i jako materiału biologicznego (biopolityka). Duży wpływ na wzrost zainteresowania szczątkami mają także nasilające się problemy z zarządzaniem ciałami w przypadkach katastrof naturalnych, ataków terrorystycznych, masowych mordów i epidemii. Zagadnieniami tymi zajmuje się szybko rozwijająca się transdyscyplina badań określana jako „studia nad martwym ciałem” (dead body studies) i w jej właśnie ramach lokuje się Nekros. Autorka stawia tezę, że przyszłość myślenia o człowieku zależy między innymi od tego, jak przedstawiciele różnych dyscyplin poradzą sobie z przeformułowaniem rozumienia ontologicznego statusu i stosunku do martwego ciała i ludzkich szczątków. Przy czym figurę martwego ciała (w różnych jego formach: fragmenty ciał, kości, prochy, popioły) należy uznać za paradygmatyczny przypadek materialnego śladu przeszłości, który rozpatrywany w interpretacyjnych ramach humanistyki ekologicznej, witalnego materializmu i epistemologii relacyjnej stanowi wyzwanie dla przemyślenia związków między tym, co żywe i martwe, organiczne i mechaniczne, stałe i zmienne, ludzkie i nie-ludzkie.
Książkę tę przenika przeświadczenie o nekrokratycznym charakterze ludzkości i konieczności ochrony ciał i szczątków zmarłych przed nieuprawnionym wykorzystaniem oraz profanacją. Głosi ona także „nekrokratyczny fundamentalizm” wracający do idei Giambattisty Vico, który przypominał. że słowo humanitas pochodzi od humando – grzebanie i że jednym z wyznaczników bycia człowiekiem jest dokonywanie pochówku.
Informacja o autorze/ redaktorze:
Ewa Domańska, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewcza w tamtejszym Instytucie Historii, oraz visiting associate profesor w Department of Anthropology, Stanford University, USA. Zajmuje się współczesną teorią i historią historiografii oraz porównawczą teorią nauk humanistycznych. Autorka m.in. książek: Mikrohistorie (1999, 2005), Historie niekonwencjonalne (2006). Redaktorka kilkunastu prac, a wśród nich: Re-Figuring Hayden White (z Frankiem Ankersmitem i Hansem Kellnerem, 2009), French Theory w Polsce (Z Mirosławem Lobą, 2010); Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki (2010).
Notka na IV okładkę:
Nekros, także nekros (gr. nekrós) w tradycyjnym słowa znaczeniu:
martwy człowiek, zmarły, martwe ciało, ciało martwego człowieka, zwłoki, trup; byt pozbawiony życia, nieożywiony, bez siły, nieruchomy i nieodpowiadający na bodźce.
Czy człowiek po śmierci w sensie organicznym pozostaje nadal człowiekiem czy staje się rodzajem rzeczy? Kiedy człowiek przestaje być zdolny do solidarności gatunkowej (rozpoznawania innego jako człowieka) z martwym ciałem/szczątkami? Czym człowieczeństwo żywych różni się o człowieczeństwa martwych (jeżeli Ci nadal uważani są za ludzi)? Czy ciału/szczątkom należy się szacunek ze względu na to, kim osoba była przed śmiercią, czy ze względu na samo ich istnienie jako śladu człowieka? Co szczątki rozpatrywane jako organiczne podmioty zbiorowe, mogą powiedzieć na temat wielogatunkowej tożsamości, relacyjnej podmiotowości oraz „wspólnotowości” szczątków? Jak świadomość ekologiczna wpływa na podejście do szczątków, ich zachowywania i przechowywania? Jak prezentują się obecne sposoby postępowania ze szczątkami i kwestii ich zachowania, jeżeli pytanie to stawiane jest w skali długiego trwania czasu geologicznego? Jak może ulec przeobrażeniu nasz stosunek do martwego ciała, prochów, szczątków czy kości, kiedy przestaje obowiązywać formuła: z prochu powstałeś i w proch się obrócisz, a możliwa staje się: z prochu powstałeś, w diament się obrócisz? (casus LifeGem – diamentu zrobionego z prochów).
Z tak sformułowanymi pytaniami badawczymi Ewa Domańska mierzy się w swojej najnowszej publikacji Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała.


Liczba stron370
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-011-9462-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

INNE EBOOKI AUTORA

EBOOKI WYDAWCY

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    13
    Studia martwego ciała jako dziedzina badań    17
    Biohumanistyczne podejście do martwego ciała i szczątków    22
    Metody badań    24
    Źródła i literatura przedmiotu    27
    Zarys treści książki    28
  Podziękowania    35
  Wprowadzenie do ontologii martwego ciała i szczątków    45
    Humiczne fundamenty świata    48
    Poza dychotomię żywe/martwe    52
    Partycypacyjny sposób widzenia świata: nowy animizm    53
    Nekropersona    57
    Sprawczość martwego ciała i szczątków    59
    Ontologia martwego ciała i szczątków    63
    Nekros jako grzybnia filomorficzna i jako takson    73
    Nekrofuturyzm    75
  Część I NEKROPOLITYKA    79
  1. Homo necros: fenomen obozowego muzułmana    81
    Biopolityka gatunku ludzkiego    81
    Muzułman aktywny    85
    Muzułman jako automat    88
    Muzułman jako nie-człowiek    90
    Muzułman jako Gorgona    96
    Dwa modele człowieczeństwa    101
    Człowieczeństwo jako wybór    103
  2. Nekropolityka historyczna: repatriacja szczątków Witkacego    105
    Repatriacja szczątków Witkacego    107
    „Co własnego ma jeszcze – to trumna”    112
    Radykalna akcja Jacka Kryszkowskiego    114
    Grób Witkacego jako słup graniczny    119
    Matka na marginesie    121
    Prawo do bezgrobia lub nieoznaczonego miejsca pochówku    123
  3. Historia, prawo i „zwrot sądowy”    127
    Historia jako narzędzie polityki: zwrot forensyczny    129
    Poza „tyranią tekstu”    133
    Kryzys ludzkiego świadka    136
    Poznanie sądowe a poznanie historyczne    139
    Ku historii sądowej    144
  4. Prawda forensyczna: przypadek ekshumacji w Jedwabnem    148
    Prawda forensyczna jako podstawa prawdy restytucyjnej    151
    Prawda forensyczna: wprowadzenie    155
    „Szczątki ilu osób znajdują się w grobie?”    158
    Politycy, dziennikarze i historycy    166
    Ekshumacje, religia i spokój zmarłych    171
    Ekshumacje jako patologia sprawiedliwości tranzytowej    173
  Część II EKO-NEKRO    183
  5. Ekologia dekompozycji: przestrzenie Zagłady    185
    Archeologia sądowa w badaniach Holokaustu    192
    Ekologia dekompozycji    195
    Dehumanizacja poprzez dekompozycję    200
    Tafonomia, czyli pośmiertna historia szczątków    203
  6. Nekroekumena: cmentarze protestanckie a ekoreformacja    207
    Ekoreformacja, czyli co obecnie wymaga reformy?    209
    Ekologiczna historia ratownicza    212
    Łańcuch troficzny    214
    Kamienie i porosty, czyli cmentarz jako eko- i geosystem    216
    Materializm ekologiczny    224
    Cmentarz w Brójcach jako laboratorium    226
    Propozycje na przyszłość    227
  7. Biourny: grobowy kult drzew    232
    Cmentarz jako źródło kontaminacji środowiska    233
    Odpowiedzialność za dekompozycję własnego ciała    236
    Nekrotechnologie przyspieszonego rozkładu ciała    238
    Biourny, czyli „zamieńmy cmentarze w lasy”    241
  8. Vestigia: szczątki ofiar bomby atomowej w Hiroszimie    252
    Hiroszima: „holokaust ognia i gorąca”    253
    Eksponat nr 31: „Ludzki cień wypalony w kamieniu”    255
    To nie jest cień!    257
    Sygnatura zagłady    259
    Stan adherencji    261
    Vestigia    264
  9. Diamenty pamięci: węglowe formy życia    270
    Początki: LifeGem Memorials    272
    „Diamenty Pamięci”, czyli polska wersja LifeGem    274
    Opowieść Lenayi i Dona    278
    Obecność    281
    Re-kreacjonizm    284
  Zakończenie: „Przyszłość jest w kościach”    290
  Bibliografia    297
  Indeks nazwisk    336
  Indeks nekropojęć    352
  Indeks pojęć    355
  Nota redakcyjna    366
  Spis ilustracji    367

W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia