Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

35,42  44,28

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

35,4244,28

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Tom 5 Literatury dzieci i młodzieży obejmuje omówienie współczesnych zjawisk mieszczących się w obszarze kultury książki dziecięco-młodzieżowej, których obecność w różnym stopniu natężenia można obserwować na przestrzeni lat 1989-2015. Całość podzielono na cztery części. W pierwszej omówiono: konstruowanie list lektur adresowanych do młodego czytelnika; tematykę II wojny światowej w książkach dla młodych; problematykę obejmującą sprawy trudne, jak śmierć. Podjęto również refleksję nad tekstami dotykającymi zagadnień sytuowanych w obszarze tabu oraz tych wprowadzających w tematykę gender. Omówiono: związki powieści dla dziewcząt i kobiet; sposoby konstruowania postaci fantastycznych w nowoczesnych baśniach. Zainteresowano się: realizacją w literaturze dla młodych odbiorców założeń gatunkowych horroru; tekstami podejmującymi wątki przygodowo-podróżnicze; książkami religijnymi. Pierwszą część opracowania zamykają rozważania nad funkcjonowaniem książki i jej odbiorem w najbliższym otoczeniu – w domu a następnie w szkole, w trakcie edukacji.
Osobny blok zagadnień poświęcono kwestiom wydawniczym, sposobom istnienia nowych form wypowiedzi adresowanych do młodych odbiorców, uwzględniających między innymi możliwości nowych mediów, w tym Internetu. Poruszono problematykę funkcjonowania na ryku wydawniczym: serii, komiksów autorów polskich, książki konwergencyjnej. Omówiono również przeobrażenia, jakim podlegały czasopisma kierowane do młodych czytelników.
Trzecia część tomu 5. Literatury dla dzieci i młodzieży obejmuje opracowanie dotyczące przekładów na język polski tekstów autorów obcych tworzących dla dzieci i młodzieży. Zaprezentowano także obecny stan badań nad literaturą dla niedorosłego odbiorcy i na koniec zagadnienie krytyki nieprofesjonalnej, czego częstym przejawem są powierzchowne recenzje książek dla dzieci i młodzieży.
Ostatnią cześć tomu tworzą artykuły dotyczące form pracy z czytelnikiem niedorosłym. Omówiono funkcjonowanie nowoczesnych bibliotek, przekształcanych w mediateki; działania podejmowane w celu popularyzacji czytelnictwa, ale w przestrzeni pozabibliotecznej. Skoncentrowano się także na problematyce biblioterapeutycznej, przybliżając sposoby wykorzystania tekstów literackich pozwalające oswoić dzieciom lęki, np. towarzyszące zasypianiu.
Tom piąty Literatury dla dzieci i młodzieży, ze względu na szerokie spektrum poruszanej tematyki, adresowany jest, tak jak poprzednie tomy z serii, do wszystkich – studentów, pracowników naukowych, bibliotekarzy, pracowników innych instytucji kultury – interesujących się książką dziecięco-młodzieżową, rynkiem tego typu publikacji, instytucjami popularyzującymi ten typ wydawnictw.


Liczba stron488
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3011-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ebook dostępny na rozdziały


Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 01 Między starym a nowym. Kanon nie tylko lektur szkolnych —dyskusje, polemiki, propozycje  »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 02 Wojna Dorosłych — Historie Dzieci. Narracje o wojnie w literaturze dla młodych odbiorców po transformacji ustrojowej (1990—2015)  »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 03 Siostrzaństwo lektury. O związkach powieści dla kobiet i dziewczą t »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 04 Tabu w literaturze dla młodego czytelnika »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 05 Oswajanie przemijania — śmierć we współczesnej literaturze dziecięcej i młodzieżowej »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 06 Literatura dla dzieci i młodzieży a gender – wybrane przykłady »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 07 Na tropie przygody i przyrody na współczesn ym rynku wydawniczym »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 08 Horror w literaturze dla dzieci i młodzieży – na wybranych przykładach  »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 09 Postaci fantastyczne w nowoczesnej baśni dla dzieci »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 10 Współczesna książka religijna dla dzieci i młodzieży — przegląd form i tematów »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 11 Książka w domu i w szkole —od domowej lektury do szkolnego podręcznika »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 12 Serie wydawnicze literatury dla dzieci i młodzieży w latach 1990—2015 na podstawie wybranych wydawnictw  »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 13 Komiks polski dla młodego odbiorcy — tendencje, tematy, wydawcy »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 14 Nowe formy książki na polskim rynku wydawniczym i księgarskim »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 15 Od czasopisma do wortalu. Przeobrażenia w zakresie funkcji, treści i sposobu komunikacji z młodym czytelnikiem  »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 16 Przekłady literatury dla dzieci i młodzieży na polskim rynku wydawniczym oraz wydania polskich książek za granicą w latach 1990—2014  »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 17 Mapa współczesnych badań nad książką dziecięco‑młodzieżową »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 18 Recenzować każdy może… Nieprofesjonalne świadectwa lektury literatury dla młodych odbiorców  »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 19 Mediateki — działalność, formy pracy z dziećmi i młodzieżą – na wybranych przykładach  »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 20 Formy pracy z młodym czytelnikiem w przestrzeni pozabibliotecznej –rekonesans badawczy »

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 - 21 Czasami bywa tak, że noc jest jak czarny ptak. Współczesna poezja polska w oswajaniu dziecięcych lęków związanych z nocą  »


TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

EBOOKI WYDAWCY

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Katarzyna Tałuć: Wstęp /    9
  Grażyna Lewandowicz‑Nosal: Między „starym” a „nowym”. Kanon nie tylko lektur szkolnych — dyskusje, polemiki, propozycje /    17
  Krystyna Heska‑Kwaśniewicz: Wojna Dorosłych — Historie Dzieci. Narracje o wojnie w literaturze dla młodych odbiorców po transformacji ustrojowej (1990—2015) /   33
  Małgorzata Wójcik‑Dudek: Siostrzaństwo lektury. O związkach powieści dla kobiet i dziewcząt /    57
  Marta Nadolna‑Tłuczykont: Tabu w literaturze dla młodego czytelnika /    79
  Bernadeta Niesporek‑Szamburska: Oswajanie przemijania — śmierć we współczesnej literaturze dziecięcej i młodzieżowej /    96
  Sylwia Borowik: Literatura dla dzieci i młodzieży a gender (wybrane przykłady) /    120
  Anna Kamińska: Na tropie przygody i przyrody na współczesnym rynku wydawniczym /    134
  Marta Nadolna‑Tłuczykont: Horror w literaturze dla dzieci i młodzieży (na wybranych przykładach) /    154
  Małgorzata Konsek: Postaci fantastyczne w nowoczesnej baśni dla dzieci /    168
  Henryka Andrzejczak: Współczesna książka religijna dla dzieci i młodzieży — przegląd form i tematów /    191
  Bernadeta Niesporek‑Szamburska, Małgorzata Wójcik‑Dudek: Książka w domu i w szkole — od domowej lektury do szkolnego podręcznika /    213
  Barbara Pytlos: Serie wydawnicze literatury dla dzieci i młodzieży w latach 1990—2015 na podstawie wybranych wydawnictw /    231
  Katarzyna Tałuć: Komiks polski dla młodego odbiorcy — tendencje, tematy, wydawcy /    254
  Agnieszka Maroń: Nowe formy książki na polskim rynku wydawniczym i księgarskim /    287
  komunikacji z młodym czytelnikiem /    310
  oraz wydania polskich książek za granicą w latach 1990—2014 /    333
  Lucyna Sadzikowska: Mapa współczesnych badań nad książką dziecięco‑młodzieżową /    360
  Agnieszka Maroń, Lucyna Sadzikowska: Recenzować każdy może… Nieprofesjonalne świadectwa lektury literatury dla młodych odbiorców /    379
  przykładach) /    409
  Beata Langer: Formy pracy z młodym czytelnikiem w przestrzeni pozabibliotecznej (rekonesans badawczy) /    435
  w oswajaniu dziecięcych lęków związanych z nocą /    449
  Indeks osobowy /    465

W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia