Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5

2 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

28,73  37,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 37,80 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,19 zł  


28,73

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tom 5 Literatury dzieci i młodzieży obejmuje omówienie współczesnych zjawisk mieszczących się w obszarze kultury książki dziecięco-młodzieżowej, których obecność w różnym stopniu natężenia można obserwować na przestrzeni lat 1989-2015. Całość podzielono na cztery części. W pierwszej omówiono: konstruowanie list lektur adresowanych do młodego czytelnika; tematykę II wojny światowej w książkach dla młodych; problematykę obejmującą sprawy trudne, jak śmierć. Podjęto również refleksję nad tekstami dotykającymi zagadnień sytuowanych w obszarze tabu oraz tych wprowadzających w tematykę gender. Omówiono: związki powieści dla dziewcząt i kobiet; sposoby konstruowania postaci fantastycznych w nowoczesnych baśniach. Zainteresowano się: realizacją w literaturze dla młodych odbiorców założeń gatunkowych horroru; tekstami podejmującymi wątki przygodowo-podróżnicze; książkami religijnymi. Pierwszą część opracowania zamykają rozważania nad funkcjonowaniem książki i jej odbiorem w najbliższym otoczeniu – w domu a następnie w szkole, w trakcie edukacji.
Osobny blok zagadnień poświęcono kwestiom wydawniczym, sposobom istnienia nowych form wypowiedzi adresowanych do młodych odbiorców, uwzględniających między innymi możliwości nowych mediów, w tym Internetu. Poruszono problematykę funkcjonowania na ryku wydawniczym: serii, komiksów autorów polskich, książki konwergencyjnej. Omówiono również przeobrażenia, jakim podlegały czasopisma kierowane do młodych czytelników.
Trzecia część tomu 5. Literatury dla dzieci i młodzieży obejmuje opracowanie dotyczące przekładów na język polski tekstów autorów obcych tworzących dla dzieci i młodzieży. Zaprezentowano także obecny stan badań nad literaturą dla niedorosłego odbiorcy i na koniec zagadnienie krytyki nieprofesjonalnej, czego częstym przejawem są powierzchowne recenzje książek dla dzieci i młodzieży.
Ostatnią cześć tomu tworzą artykuły dotyczące form pracy z czytelnikiem niedorosłym. Omówiono funkcjonowanie nowoczesnych bibliotek, przekształcanych w mediateki; działania podejmowane w celu popularyzacji czytelnictwa, ale w przestrzeni pozabibliotecznej. Skoncentrowano się także na problematyce biblioterapeutycznej, przybliżając sposoby wykorzystania tekstów literackich pozwalające oswoić dzieciom lęki, np. towarzyszące zasypianiu.
Tom piąty Literatury dla dzieci i młodzieży, ze względu na szerokie spektrum poruszanej tematyki, adresowany jest, tak jak poprzednie tomy z serii, do wszystkich – studentów, pracowników naukowych, bibliotekarzy, pracowników innych instytucji kultury – interesujących się książką dziecięco-młodzieżową, rynkiem tego typu publikacji, instytucjami popularyzującymi ten typ wydawnictw.


Rok wydania2017
Liczba stron488
KategoriaLiteratura edukacyjna dla dzieci
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3011-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Katarzyna Tałuć: Wstęp /    9
  
  W kręgu książki i czytelnika
  Grażyna Lewandowicz‑Nosal: Między „starym” a „nowym”. Kanon nie tylko lektur szkolnych — dyskusje, polemiki, propozycje /    17
  Krystyna Heska‑Kwaśniewicz: Wojna Dorosłych — Historie Dzieci. Narracje o wojnie w literaturze dla młodych odbiorców po transformacji ustrojowej (1990—2015) /33
  Małgorzata Wójcik‑Dudek: Siostrzaństwo lektury. O związkach powieści dla kobiet i dziewcząt /    57
  Marta Nadolna‑Tłuczykont: Tabu w literaturze dla młodego czytelnika /    79
  Bernadeta Niesporek‑Szamburska: Oswajanie przemijania — śmierć we współczesnej literaturze dziecięcej i młodzieżowej /    96
  Sylwia Borowik: Literatura dla dzieci i młodzieży a gender (wybrane przykłady) /    120
  Anna Kamińska: Na tropie przygody i przyrody na współczesnym rynku wydawniczym /    134
  Marta Nadolna‑Tłuczykont: Horror w literaturze dla dzieci i młodzieży (na wybranych przykładach) /    154
  Małgorzata Konsek: Postaci fantastyczne w nowoczesnej baśni dla dzieci /    168
  Henryka Andrzejczak: Współczesna książka religijna dla dzieci i młodzieży — przegląd form i tematów /    191
  Bernadeta Niesporek‑Szamburska, Małgorzata Wójcik‑Dudek: Książka w domu i w szkole — od domowej lektury do szkolnego podręcznika /    213
  
  W kręgu edytorstwa i nowych mediów
  Barbara Pytlos: Serie wydawnicze literatury dla dzieci i młodzieży w latach 1990—2015 na podstawie wybranych wydawnictw /    231
  Katarzyna Tałuć: Komiks polski dla młodego odbiorcy — tendencje, tematy, wydawcy /    254
  Agnieszka Maroń: Nowe formy książki na polskim rynku wydawniczym i księgarskim /    287
  Michał Rogoż: Od czasopisma do wortalu. Przeobrażenia w zakresie funkcji, treści i sposobu
  komunikacji z młodym czytelnikiem /    310
  
  W kręgu przekładu i krytyki
  Bogumiła Staniów: Przekłady literatury dla dzieci i młodzieży na polskim rynku wydawniczym
  oraz wydania polskich książek za granicą w latach 1990—2014 /    333
  Lucyna Sadzikowska: Mapa współczesnych badań nad książką dziecięco‑młodzieżową /    360
  Agnieszka Maroń, Lucyna Sadzikowska: Recenzować każdy może… Nieprofesjonalne świadectwa lektury literatury dla młodych odbiorców /    379
  
  W kręgu biblioteki i biblioterapii
  Hanna Langer: Mediateki — działalność, formy pracy z dziećmi i młodzieżą (na wybranych
  przykładach) /    409
  Beata Langer: Formy pracy z młodym czytelnikiem w przestrzeni pozabibliotecznej (rekonesans badawczy) /    435
  Renata Grigoriew: „Czasami bywa tak, że noc jest jak czarny ptak”. Współczesna poezja polska
  w oswajaniu dziecięcych lęków związanych z nocą /    449
  
  Indeks osobowy /    465
RozwińZwiń