POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tom 5 Literatury dzieci i młodzieży obejmuje omówienie współczesnych zjawisk mieszczących się w obszarze kultury książki dziecięco-młodzieżowej, których obecność w różnym stopniu natężenia można obserwować na przestrzeni lat 1989-2015. Całość podzielono na cztery części. W pierwszej omówiono: konstruowanie list lektur adresowanych do młodego czytelnika; tematykę II wojny światowej w książkach dla młodych; problematykę obejmującą sprawy trudne, jak śmierć. Podjęto również refleksję nad tekstami dotykającymi zagadnień sytuowanych w obszarze tabu oraz tych wprowadzających w tematykę gender. Omówiono: związki powieści dla dziewcząt i kobiet; sposoby konstruowania postaci fantastycznych w nowoczesnych baśniach. Zainteresowano się: realizacją w literaturze dla młodych odbiorców założeń gatunkowych horroru; tekstami podejmującymi wątki przygodowo-podróżnicze; książkami religijnymi. Pierwszą część opracowania zamykają rozważania nad funkcjonowaniem książki i jej odbiorem w najbliższym otoczeniu – w domu a następnie w szkole, w trakcie edukacji.
Osobny blok zagadnień poświęcono kwestiom wydawniczym, sposobom istnienia nowych form wypowiedzi adresowanych do młodych odbiorców, uwzględniających między innymi możliwości nowych mediów, w tym Internetu. Poruszono problematykę funkcjonowania na ryku wydawniczym: serii, komiksów autorów polskich, książki konwergencyjnej. Omówiono również przeobrażenia, jakim podlegały czasopisma kierowane do młodych czytelników.
Trzecia część tomu 5. Literatury dla dzieci i młodzieży obejmuje opracowanie dotyczące przekładów na język polski tekstów autorów obcych tworzących dla dzieci i młodzieży. Zaprezentowano także obecny stan badań nad literaturą dla niedorosłego odbiorcy i na koniec zagadnienie krytyki nieprofesjonalnej, czego częstym przejawem są powierzchowne recenzje książek dla dzieci i młodzieży.
Ostatnią cześć tomu tworzą artykuły dotyczące form pracy z czytelnikiem niedorosłym. Omówiono funkcjonowanie nowoczesnych bibliotek, przekształcanych w mediateki; działania podejmowane w celu popularyzacji czytelnictwa, ale w przestrzeni pozabibliotecznej. Skoncentrowano się także na problematyce biblioterapeutycznej, przybliżając sposoby wykorzystania tekstów literackich pozwalające oswoić dzieciom lęki, np. towarzyszące zasypianiu.
Tom piąty Literatury dla dzieci i młodzieży, ze względu na szerokie spektrum poruszanej tematyki, adresowany jest, tak jak poprzednie tomy z serii, do wszystkich – studentów, pracowników naukowych, bibliotekarzy, pracowników innych instytucji kultury – interesujących się książką dziecięco-młodzieżową, rynkiem tego typu publikacji, instytucjami popularyzującymi ten typ wydawnictw.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 488 |
Kategoria | Literatura edukacyjna dla dzieci |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3011-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Katarzyna Tałuć: Wstęp / | 9 |
W kręgu książki i czytelnika | |
Grażyna Lewandowicz‑Nosal: Między „starym” a „nowym”. Kanon nie tylko lektur szkolnych — dyskusje, polemiki, propozycje / | 17 |
Krystyna Heska‑Kwaśniewicz: Wojna Dorosłych — Historie Dzieci. Narracje o wojnie w literaturze dla młodych odbiorców po transformacji ustrojowej (1990—2015) /33 | |
Małgorzata Wójcik‑Dudek: Siostrzaństwo lektury. O związkach powieści dla kobiet i dziewcząt / | 57 |
Marta Nadolna‑Tłuczykont: Tabu w literaturze dla młodego czytelnika / | 79 |
Bernadeta Niesporek‑Szamburska: Oswajanie przemijania — śmierć we współczesnej literaturze dziecięcej i młodzieżowej / | 96 |
Sylwia Borowik: Literatura dla dzieci i młodzieży a gender (wybrane przykłady) / | 120 |
Anna Kamińska: Na tropie przygody i przyrody na współczesnym rynku wydawniczym / | 134 |
Marta Nadolna‑Tłuczykont: Horror w literaturze dla dzieci i młodzieży (na wybranych przykładach) / | 154 |
Małgorzata Konsek: Postaci fantastyczne w nowoczesnej baśni dla dzieci / | 168 |
Henryka Andrzejczak: Współczesna książka religijna dla dzieci i młodzieży — przegląd form i tematów / | 191 |
Bernadeta Niesporek‑Szamburska, Małgorzata Wójcik‑Dudek: Książka w domu i w szkole — od domowej lektury do szkolnego podręcznika / | 213 |
W kręgu edytorstwa i nowych mediów | |
Barbara Pytlos: Serie wydawnicze literatury dla dzieci i młodzieży w latach 1990—2015 na podstawie wybranych wydawnictw / | 231 |
Katarzyna Tałuć: Komiks polski dla młodego odbiorcy — tendencje, tematy, wydawcy / | 254 |
Agnieszka Maroń: Nowe formy książki na polskim rynku wydawniczym i księgarskim / | 287 |
Michał Rogoż: Od czasopisma do wortalu. Przeobrażenia w zakresie funkcji, treści i sposobu | |
komunikacji z młodym czytelnikiem / | 310 |
W kręgu przekładu i krytyki | |
Bogumiła Staniów: Przekłady literatury dla dzieci i młodzieży na polskim rynku wydawniczym | |
oraz wydania polskich książek za granicą w latach 1990—2014 / | 333 |
Lucyna Sadzikowska: Mapa współczesnych badań nad książką dziecięco‑młodzieżową / | 360 |
Agnieszka Maroń, Lucyna Sadzikowska: Recenzować każdy może… Nieprofesjonalne świadectwa lektury literatury dla młodych odbiorców / | 379 |
W kręgu biblioteki i biblioterapii | |
Hanna Langer: Mediateki — działalność, formy pracy z dziećmi i młodzieżą (na wybranych | |
przykładach) / | 409 |
Beata Langer: Formy pracy z młodym czytelnikiem w przestrzeni pozabibliotecznej (rekonesans badawczy) / | 435 |
Renata Grigoriew: „Czasami bywa tak, że noc jest jak czarny ptak”. Współczesna poezja polska | |
w oswajaniu dziecięcych lęków związanych z nocą / | 449 |
Indeks osobowy / | 465 |