L’hybridité du roman français à la première personne (1789–1820)

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,96  21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,44 zł  


15,96

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W napisanej w języku francuskim monografii Hybrydyczność francuskiej powieści o narracji pierwszoosobowej (1789-1820) gatunek powieściowy poddano systematyczno-diachronicznej analizie ze szczególnym uwzględnieniem relacji pomiędzy różnymi formami narracyjnymi (list, pamiętnik i dziennik intymny). Pojęcie hybrydyczności jest tu rozumiane jako zatarcie granic gatunkowych w obrębie powieści stanowiące efekt ewolucji omawianego gatunku w epice XVIII wieku. Nasilenie tego zjawiska uwidacznia się we francuskiej prozie narracyjnej z przełomu XVIII i XIX wieku, a więc w okresie burzliwym zarówno pod względem historycznym, jak i politycznym. Powieść francuska o narracji pierwszoosobowej przybiera wówczas hybrydyczną formę wypowiedzi prowadzącą do jej fragmentaryczności, a także uświadomienia czytelnikowi, że zwyczajny człowiek może stać się ośrodkiem i obserwatorem najistotniejszych wydarzeń historycznych (co znajduje wyraz w epice czasów rewolucyjnych) oraz podmiotem autorefleksji i autoanalizy (charakterystycznych dla utworów z okresu pierwszego romantyzmu).
Książka stanowi opracowanie i uzupełnienie badań dotyczących powieści francuskiej z przełomu XVIII i XIX wieku, okresu określanego w literaturze mianem no man’s land z uwagi na ciągle niezbadany, trudny do zdefiniowania i niejednorodny charakter. Hybrydyczność powieści francuskiej w latach 1789-1820 jest także czymś więcej niż tylko kontynuacją tendencji widocznej w epice od lat 80. XVIII wieku. Zacieranie granic gatunkowych oraz łączenie różnorakich form narracyjnych to zapowiedź nowych dążeń estetycznych, które rozwiną się w epoce romantyzmu. Analiza hybrydycznego charakteru powieści o narracji w pierwszej osobie umożliwia zatem zrozumienie zmian, które nastąpiły w powieści francuskiej i europejskiej po 1820 roku.


Rok wydania2017
Liczba stron246
KategoriaJęzyk francuski
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3168-3
Język publikacjifrancuski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Sommaire
  
  Introduction /    9
  
  Première partie. Le roman français à la première personne dans l'espace littéraire au déclin des Lumières
  
  Chapitre 1. Le tournant des Lumieres /     23
  Les limites temporelles /    24
  Les denominations de l’epoque /    30
  Le paysage litteraire de l’epoque etudiee /    32
  Chapitre 2. L’hybridation du roman francais a la premiere personne /    36
  Quelques occurrences et emplois du terme ≪ hybridite ≫ /    39
  L’hybridite de forme dans le roman des Lumieres (Marivaux, Diderot, Madame d’Epinay) /44
  La Vie de Marianne de Marivaux /    45
  La Religieuse de Diderot /    47
  Histoire de Madame de Montbrillant de Madame d’Epinay /    49
  Vers une impasse de roman au tournant des Lumieres /    50
  La question du vraisemblable et de la verite historique /    51
  La multiplication de formes au sein du genre romanes que /    54
  Chapitre 3. Variations generiques ou les formules discursives dans le roman a la premiere personne /    61
  Question du narrateur /    62
  L’interference des formules discursives dans le roman a la premiere personne /    72
  Le roman-memoires /    76
  Le roman par lettres /    81
  Le roman-journal intime /     88
  
  Deuxième partie: Les stratégies du discours péritextuel
  Chapitre 1. La situation de communication litteraire /    95
  ≪ Ceci n’est pas un roman ≫ ou les echos des Lumieres dans le discours peritextuel /    97
  La Vie de Marianne et le discours peritextuel /    99
  Un jeu peritextuel dans La Religieuse de Diderot /    102
  Le paradoxe peritextuel dans l’Histoire de Madame de Montbrillant /    106
  Chapitre 2. Le discours peritextuel dans le roman a la premiere personne au tournant des Lumieres /    112
  La Revolution dans le discours peritextuel et le rapport de la fiction a la realite /    115
  Le debat sur le genre romanesque /    127
  La question du romanesque et de son absence dans le roman /    139
  
  Troisième partie: L’hybridité thématique
  Chapitre 1. Les questions generiques du roman a la premiere personne /    155
  Chapitre 2. Le roman personnel /    158
  Le roman du moi et la tradition des Lumieres /    159
  Oberman ou le motif du voyage dans le roman personnel /    162
  Vers le roman autobiographique /    164
  Chapitre 3. Le roman sentimental /    169
  Chapitre 4. Le roman du libertinage /    177
  Vers le libelle pornographique /    181
  Madame de Morency : une auteure reconnue du roman de libertinage /    186
  Chapitre 5. Reflexions sur la Revolution : de la question socjale au roman noir /    190
  Chapitre 6. Aline et Valcour de Sade ou le roman qui echappe a toute tentative de classification /    196
  
  En guise de conclusion /    207
  Bibliographie /    215
  Corpus de base /    215
  Autres romans et oeuvres narratives /    217
  Ouvrages generaux. Theorie et critique litteraire /    218
  Principaux articles, chapitres et periodiques portant sur les genres, auteurs et oeuvres etudies /    220
  Etudes critiques sur la litterature francaise du XVIIIe et du XIXe siecles /    228
  Repertoires bibliographiques /    232
  Dictionnaires /    232
  Index des noms /    233
  Streszczenie /    239
  Summary /    241
RozwińZwiń