Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce w debacie publicznej

Bilans dyskusji o uniwersytetach 1990-2015

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,07  23,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 23,45 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,07 zł  


14,07

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka dotyczy procesu reformowania szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1990-2015 w kontekście toczonej na ten temat debaty publicznej. Scalenie socjologicznej analizy debaty publicznej inspirowanej analizami dyskursu publicznego oraz polityki publicznej (i procesami deliberacji) pozwala na wskazanie najważniejszych uwarunkowań reformy szkolnictwa: ideologicznych, instytucjonalnych oraz bezpośrednio związanych z prowadzeniem polityki publicznej. W wymiarze empirycznym autorka omawia trzy wymiary debaty poświęconej reformowaniu uniwersytetów: naukowy/akademicki (oparty na analizie treści tekstów naukowych), rządowy strategiczno-ustawodawczy (oparty na analizie treści dokumentów strategicznych i aktów prawnych), publicystyczny (oparty na analizie treści artykułów pochodzących z dzienników i tygodników). Takie kompleksowe podejście pozwala na wskazanie odmiennych funkcji każdego z wymiarów debaty publicznej. Wszystkie te analizy wieńczy ukazanie reformy szkolnictwa wyższego w dwóch kontekstach: merytorycznym (treść reformy) i formalnym (sztuka reformowania). Autorka stara się w ten sposób podkreślić, iż dla sukcesu reformy szkolnictwa wyższego konieczne jest sprzęgnięcie przedmiotowej koncepcji reform ze zdolnością decydentów do ich przygotowania (i ostatecznie implementowania).


Rok wydania2017
Liczba stron292
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-235-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  Rozdział 1. Szkolnictwo wyższe jako przedmiot badań i rozważań naukowych    13
  1.1. O interdyscyplinarnych i socjologicznych badaniach szkolnictwa wyższego    15
  1.2. Tradycja myślenia o rozwoju i reformowaniu szkolnictwa wyższego w Polsce    21
  1.3. Transformacje szkolnictwa wyższego w perspektywie teoretyczno-metodologicznej    30
  1.4. Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce w zwierciadle debaty publicznej    35
  1.4.1. Inspiracja socjologiczną i krytyczną analizą dyskursu publicznego    39
  1.4.2. Inspiracja naukami o polityce publicznej i procesem deliberacji    45
  1.4.3. Główne założenia przyjętej strategii badawczej    51
  
  Rozdział 2. Przemiany szkół wyższych w debacie naukowej    59
  2.1. Polaryzacja dyskusji akademickiej o szkolnictwie wyższym i jego instytucjach    61
  2.1.1. Koronne racje na gruncie stanowiska idealistyczno-humanistycznego    69
  2.1.2. Kluczowa argumentacja na gruncie stanowiska pragmatyczno-rynkowego    74
  2.2. Konsekwencje polaryzacji debaty naukowej dla polityki szkolnictwa wyższego    78
  
  Rozdział 3. Polityka i działania strategiczne wobec szkolnictwa wyższego    85
  3.1. Polityka unijna wobec szkolnictwa wyższego jako ponadnarodowy kurs rozwoju    87
  3.2. Krajowa polityka wobec szkolnictwa wyższego jako translacja polityki unijnej    95
  3.3. Państwo a interesariusze środowiskowi w polityce wobec uniwersytetów    111
  3.4. Uwagi o tworzeniu polityki – teoria versus praktyka    137
  
  Rozdział 4. Legislacyjny wymiar polityki i reformy systemu – obraz in statu nascendi    145
  4.1. Ramy prawne dla systemu szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1990–2005    148
  4.2. Historia nowelizowania Prawa o szkolnictwie wyższym w latach 2005–2011    153
  4.3. Dopełnianie czy naprawianie Prawa o szkolnictwie wyższym w latach 2011–2015?    163
  4.4. Uwagi o tworzeniu prawa – teoria versus praktyka    176
  
  Rozdział 5. Oblicze reformy szkolnictwa wyższego w debacie publicystycznej    189
  5.1. Komentarz do działań reformatorskich rządu w latach 1990–2005    193
  5.2. Relacjonowanie procesu nowelizowania ustawy w latach 2005–2011    206
  5.3. Odwołania do dalszych nowelizacji prawa w latach 2011–2015    219
  5.4. Uwagi o roli publicystyki i specyfice debaty medialnej    225
  
  Rozdział 6. Recenzja reformy szkolnictwa wyższego – próba analizy in statu praesenti    229
  6.1. Konceptualizacja jakości reformy – dylematy metodologiczne    230
  6.2. Dwukierunkowa propozycja oceny jakości reformy    232
  6.2.1. Analiza merytoryczna reformy w kontekście domen neoliberalnej logiki    233
  6.2.2. Analiza formalna reformy w kontekście neoliberalnych kanonów reformowania    237
  
  Postscriptum. Wkład i niedostatki debaty o reformowaniu    253
  
  Bibliografia    255
  Spis tabel i ramek    289
  O autorce    291
RozwińZwiń