Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce w debacie publicznej

Bilans dyskusji o uniwersytetach 1990-2015

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,07  23,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

14,0723,45

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka dotyczy procesu reformowania szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1990-2015 w kontekście toczonej na ten temat debaty publicznej. Scalenie socjologicznej analizy debaty publicznej inspirowanej analizami dyskursu publicznego oraz polityki publicznej (i procesami deliberacji) pozwala na wskazanie najważniejszych uwarunkowań reformy szkolnictwa: ideologicznych, instytucjonalnych oraz bezpośrednio związanych z prowadzeniem polityki publicznej. W wymiarze empirycznym autorka omawia trzy wymiary debaty poświęconej reformowaniu uniwersytetów: naukowy/akademicki (oparty na analizie treści tekstów naukowych), rządowy strategiczno-ustawodawczy (oparty na analizie treści dokumentów strategicznych i aktów prawnych), publicystyczny (oparty na analizie treści artykułów pochodzących z dzienników i tygodników). Takie kompleksowe podejście pozwala na wskazanie odmiennych funkcji każdego z wymiarów debaty publicznej. Wszystkie te analizy wieńczy ukazanie reformy szkolnictwa wyższego w dwóch kontekstach: merytorycznym (treść reformy) i formalnym (sztuka reformowania). Autorka stara się w ten sposób podkreślić, iż dla sukcesu reformy szkolnictwa wyższego konieczne jest sprzęgnięcie przedmiotowej koncepcji reform ze zdolnością decydentów do ich przygotowania (i ostatecznie implementowania).


Liczba stron292
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-235-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  Rozdział 1. Szkolnictwo wyższe jako przedmiot badań i rozważań naukowych    13
  1.1. O interdyscyplinarnych i socjologicznych badaniach szkolnictwa wyższego    15
  1.2. Tradycja myślenia o rozwoju i reformowaniu szkolnictwa wyższego w Polsce    21
  1.3. Transformacje szkolnictwa wyższego w perspektywie teoretyczno-metodologicznej    30
  1.4. Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce w zwierciadle debaty publicznej    35
  1.4.1. Inspiracja socjologiczną i krytyczną analizą dyskursu publicznego    39
  1.4.2. Inspiracja naukami o polityce publicznej i procesem deliberacji    45
  1.4.3. Główne założenia przyjętej strategii badawczej    51
  
  Rozdział 2. Przemiany szkół wyższych w debacie naukowej    59
  2.1. Polaryzacja dyskusji akademickiej o szkolnictwie wyższym i jego instytucjach    61
  2.1.1. Koronne racje na gruncie stanowiska idealistyczno-humanistycznego    69
  2.1.2. Kluczowa argumentacja na gruncie stanowiska pragmatyczno-rynkowego    74
  2.2. Konsekwencje polaryzacji debaty naukowej dla polityki szkolnictwa wyższego    78
  
  Rozdział 3. Polityka i działania strategiczne wobec szkolnictwa wyższego    85
  3.1. Polityka unijna wobec szkolnictwa wyższego jako ponadnarodowy kurs rozwoju    87
  3.2. Krajowa polityka wobec szkolnictwa wyższego jako translacja polityki unijnej    95
  3.3. Państwo a interesariusze środowiskowi w polityce wobec uniwersytetów    111
  3.4. Uwagi o tworzeniu polityki – teoria versus praktyka    137
  
  Rozdział 4. Legislacyjny wymiar polityki i reformy systemu – obraz in statu nascendi    145
  4.1. Ramy prawne dla systemu szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1990–2005    148
  4.2. Historia nowelizowania Prawa o szkolnictwie wyższym w latach 2005–2011    153
  4.3. Dopełnianie czy naprawianie Prawa o szkolnictwie wyższym w latach 2011–2015?    163
  4.4. Uwagi o tworzeniu prawa – teoria versus praktyka    176
  
  Rozdział 5. Oblicze reformy szkolnictwa wyższego w debacie publicystycznej    189
  5.1. Komentarz do działań reformatorskich rządu w latach 1990–2005    193
  5.2. Relacjonowanie procesu nowelizowania ustawy w latach 2005–2011    206
  5.3. Odwołania do dalszych nowelizacji prawa w latach 2011–2015    219
  5.4. Uwagi o roli publicystyki i specyfice debaty medialnej    225
  
  Rozdział 6. Recenzja reformy szkolnictwa wyższego – próba analizy in statu praesenti    229
  6.1. Konceptualizacja jakości reformy – dylematy metodologiczne    230
  6.2. Dwukierunkowa propozycja oceny jakości reformy    232
  6.2.1. Analiza merytoryczna reformy w kontekście domen neoliberalnej logiki    233
  6.2.2. Analiza formalna reformy w kontekście neoliberalnych kanonów reformowania    237
  
  Postscriptum. Wkład i niedostatki debaty o reformowaniu    253
  
  Bibliografia    255
  Spis tabel i ramek    289
  O autorce    291
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia