POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka dotyczy procesu reformowania szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1990-2015 w kontekście toczonej na ten temat debaty publicznej. Scalenie socjologicznej analizy debaty publicznej inspirowanej analizami dyskursu publicznego oraz polityki publicznej (i procesami deliberacji) pozwala na wskazanie najważniejszych uwarunkowań reformy szkolnictwa: ideologicznych, instytucjonalnych oraz bezpośrednio związanych z prowadzeniem polityki publicznej. W wymiarze empirycznym autorka omawia trzy wymiary debaty poświęconej reformowaniu uniwersytetów: naukowy/akademicki (oparty na analizie treści tekstów naukowych), rządowy strategiczno-ustawodawczy (oparty na analizie treści dokumentów strategicznych i aktów prawnych), publicystyczny (oparty na analizie treści artykułów pochodzących z dzienników i tygodników). Takie kompleksowe podejście pozwala na wskazanie odmiennych funkcji każdego z wymiarów debaty publicznej. Wszystkie te analizy wieńczy ukazanie reformy szkolnictwa wyższego w dwóch kontekstach: merytorycznym (treść reformy) i formalnym (sztuka reformowania). Autorka stara się w ten sposób podkreślić, iż dla sukcesu reformy szkolnictwa wyższego konieczne jest sprzęgnięcie przedmiotowej koncepcji reform ze zdolnością decydentów do ich przygotowania (i ostatecznie implementowania).
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 292 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-235-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział 1. Szkolnictwo wyższe jako przedmiot badań i rozważań naukowych | 13 |
1.1. O interdyscyplinarnych i socjologicznych badaniach szkolnictwa wyższego | 15 |
1.2. Tradycja myślenia o rozwoju i reformowaniu szkolnictwa wyższego w Polsce | 21 |
1.3. Transformacje szkolnictwa wyższego w perspektywie teoretyczno-metodologicznej | 30 |
1.4. Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce w zwierciadle debaty publicznej | 35 |
1.4.1. Inspiracja socjologiczną i krytyczną analizą dyskursu publicznego | 39 |
1.4.2. Inspiracja naukami o polityce publicznej i procesem deliberacji | 45 |
1.4.3. Główne założenia przyjętej strategii badawczej | 51 |
Rozdział 2. Przemiany szkół wyższych w debacie naukowej | 59 |
2.1. Polaryzacja dyskusji akademickiej o szkolnictwie wyższym i jego instytucjach | 61 |
2.1.1. Koronne racje na gruncie stanowiska idealistyczno-humanistycznego | 69 |
2.1.2. Kluczowa argumentacja na gruncie stanowiska pragmatyczno-rynkowego | 74 |
2.2. Konsekwencje polaryzacji debaty naukowej dla polityki szkolnictwa wyższego | 78 |
Rozdział 3. Polityka i działania strategiczne wobec szkolnictwa wyższego | 85 |
3.1. Polityka unijna wobec szkolnictwa wyższego jako ponadnarodowy kurs rozwoju | 87 |
3.2. Krajowa polityka wobec szkolnictwa wyższego jako translacja polityki unijnej | 95 |
3.3. Państwo a interesariusze środowiskowi w polityce wobec uniwersytetów | 111 |
3.4. Uwagi o tworzeniu polityki – teoria versus praktyka | 137 |
Rozdział 4. Legislacyjny wymiar polityki i reformy systemu – obraz in statu nascendi | 145 |
4.1. Ramy prawne dla systemu szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1990–2005 | 148 |
4.2. Historia nowelizowania Prawa o szkolnictwie wyższym w latach 2005–2011 | 153 |
4.3. Dopełnianie czy naprawianie Prawa o szkolnictwie wyższym w latach 2011–2015? | 163 |
4.4. Uwagi o tworzeniu prawa – teoria versus praktyka | 176 |
Rozdział 5. Oblicze reformy szkolnictwa wyższego w debacie publicystycznej | 189 |
5.1. Komentarz do działań reformatorskich rządu w latach 1990–2005 | 193 |
5.2. Relacjonowanie procesu nowelizowania ustawy w latach 2005–2011 | 206 |
5.3. Odwołania do dalszych nowelizacji prawa w latach 2011–2015 | 219 |
5.4. Uwagi o roli publicystyki i specyfice debaty medialnej | 225 |
Rozdział 6. Recenzja reformy szkolnictwa wyższego – próba analizy in statu praesenti | 229 |
6.1. Konceptualizacja jakości reformy – dylematy metodologiczne | 230 |
6.2. Dwukierunkowa propozycja oceny jakości reformy | 232 |
6.2.1. Analiza merytoryczna reformy w kontekście domen neoliberalnej logiki | 233 |
6.2.2. Analiza formalna reformy w kontekście neoliberalnych kanonów reformowania | 237 |
Postscriptum. Wkład i niedostatki debaty o reformowaniu | 253 |
Bibliografia | 255 |
Spis tabel i ramek | 289 |
O autorce | 291 |