Jakość życia dzieci a status społeczno-ekonomiczny rodziny

Teoria i badania

1 ocena

Format:

ibuk

Publikacja ukazuje zależności pomiędzy jakością życia dzieci a statusem społeczno-ekonomicznym rodziców. Przedstawia zastosowanie koncepcji jakości życia do badań zróżnicowania sytuacji życiowej dzieci (na przykładzie łódzkich szóstoklasistów) z perspektywy analiz strukturalnych. Przybliża kwestie teoretyczne związane z jakością życia oraz jakością życia dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem child indicators movement. W pogłębiony sposób porusza metodologiczne i etyczne kwestie badań ankietowych z dziećmi.
Dwutorowa analiza - bazująca na wypracowanym modelu jakości życia, uwzględniającym takie sfery, jak: relacje rówieśnicze i rodzinne, sytuacja materialna, zdrowie, funkcjonowanie w szkole, subiektywny dobrostan dzieci, a także wykorzystująca koncepcję having, loving, being Erika Allardta - daje pogłębiony obraz sytuacji życiowej najmłodszych. Zarówno poszczególne obszary życia, jak i jego jakość ujmowana całościowo wiążą się ze statusem społeczno-ekonomicznym rodziny, co pozwala wnioskować o nierównościach społecznych występujących w okresie dzieciństwa. Badania ujawniają wielowymiarowość i zróżnicowanie sytuacji życiowych respondentów, pozwalają też wskazać grupę dzieci doświadczającą skumulowanej deprywacji. Zaproponowany pomiar daje możliwość sporządzenia rzetelnej diagnozy, uwzględniającej różne aspekty sytuacji życiowej, w których należy podjąć interwencję.


Rok wydania2016
Liczba stron214
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-459-5
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Podziękowania    11
  
  Rozdział 1. Jakość życia – perspektywa ogólna    13
  1.1. Geneza i rozwój    13
  1.2. Problemy definicyjne    20
  1.3. Kluczowe zagadnienia w badaniach jakości życia    22
  1.3.1. Podejście obiektywne i subiektywne    23
  1.3.2. Ujęcia globalne i cząstkowe    25
  1.3.3. Zmienność jakości życia w perspektywie cyklu życia    26
  1.3.4. Podejście integrujące    27
  1.4. Koncepcja having, loving, being E. Allardta    28
  
  Rozdział 2. Jakość życia dzieci    31
  2.1. Socjologiczne spojrzenie na dzieciństwo    32
  2.2. Jakość życia dzieci – perspektywa badawcza    35
  2.2.1. Kwestie definicyjne    35
  2.2.2. Ruch wskaźników społecznych dotyczących sytuacji dzieci    37
  2.2.3. Podstawy teoretyczne    41
  2.2.4. Zagadnienia metodologiczne    46
  2.2.5. Aspekty aplikacyjne    49
  2.2.6. Badania jakości życia dzieci oparte na wskaźnikach społecznych jako nowa subdyscyplina naukowa    51
  2.2.7. Modele badania jakości życia dzieci    52
  2.3. Podsumowanie    57
  
  Rozdział 3. Metodologiczne podstawy badań    59
  3.1. Problematyka    59
  3.1.1. Koncepcja jakości życia dzieci przyjęta w pracy    59
  3.1.2. Model jakości życia dzieci    60
  3.1.3. Cel badań, pytania problemowe, hipotezy    62
  3.2. Empiryczne podstawy badań    64
  3.2.1. Technika badawcza    64
  3.2.2. Przygotowanie narzędzia    65
  3.2.3. Dobór próby    66
  3.2.4. Realizacja badania    68
  3.3. Problemy metodologiczne w badaniach ankietowych z dziećmi    70
  3.4. Dylematy etyczne    77
  
  Rozdział 4. Determinanty jakości życia dzieci    87
  4.1. Status społeczno-ekonomiczny rodziny a funkcjonowanie dziecka – wnioski z badań    87
  4.2. Konstrukcja wskaźnika SES rodziny dziecka w projekcie badawczym    89
  4.3. Okolica zamieszkania    99
  4.4. Podsumowanie    100
  
  Rozdział 5. Jakość życia łódzkich szóstoklasistów    101
  5.1. Dziedzinowa jakość życia    102
  5.1.1. Warunki życia dziecka    102
  5.1.2. Relacje z rodzicami    108
  5.1.3. Relacje rówieśnicze    112
  5.1.4. Funkcjonowanie w szkole    115
  5.1.5. Zdrowie    132
  5.1.6. Dobrostan psychiczny    138
  5.1.7. Wymiary jakości życia dzieci – podsumowanie    151
  5.2. Globalna jakość życia    156
  5.3. Wzory jakości życia dzieci    158
  5.3.1. Wzory jakości życia dzieci pochodzących z rodzin o niskim i wysokim statusie    162
  5.4. Analizy na podstawie koncepcji having, loving, being    166
  5.4.1. Wymiary having, loving, being a status społeczno-ekonomiczny rodziny dziecka    169
  5.4.2. Wzory jakość życia na podstawie koncepcji E. Allardta    172
  5.5. Podsumowanie    173
  
  Zakończenie    177
  Bibliografia    183
  Spis tabel    195
  Spis diagramów    197
  Spis wykresów    198
  Aneks. Kwestionariusz ankiety audytoryjnej    201
RozwińZwiń