Niewolnicy i panowie. Sześć i pół eseju z antropologii i filozofii społecznej świata

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

69,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 34,50 zł  


69,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niewolnicy i panowie to zbiór esejów z antropologii i filozofii społecznej nowoczesności poświęconych kwestii emancypacji, rozumianej jako istota nowoczesnego projektu człowieka. Przyjmując za perspektywę punkt widzenia teraźniejszości, stanowiącej późne stadium historii nowoczesnego Zachodu, Dobrowolski stara się zdać sprawę z obecnej kondycji zachodniego człowieka, zdefiniowanej przez te schyłkowe okoliczności, w kontekście i w odniesieniu do źródeł, antynomii, psychospołecznych, ekonomicznych i psychopolitycznych uwarunkowań oraz perspektyw idei równej wolności dla każdego. Z jednej strony badania te mają charakter czegoś na kształt historii wyobraźni ludzkiej, literacko-filo­zofi­czno-historycznej rekonstrukcji narracji, jakimi posługiwał się człowiek nowoczesny (i nowożytny) w swoich wyobrażeniach samego siebie. Z drugiej zaś strony czegoś, co ma dostarczyć autorowi i czytelnikowi narzędzi orientacji w jego/jej własnych okolicznościach. Mówiąc bardziej górno­lot­nie – dostar­czyć, za pomocą sięgającej daleko wstecz genealogii tego, co aktualne, wstępnego zarysu ontologii bytu spo­łecz­nego teraźniejszości (drugiej dekady XXI wieku).
Już od starożytności pytanie o to „jak nie być niewol­nikiem?” kształtowało rozumienie tego, czym było bycie wolnym obywatelem. Zwłaszcza jednak w nowo­żytności emancypacja nie może być kompletna bez zniesienia niewolnictwa, a nowo­czesne, oświecone myślenie zawsze chciało uwierzytelniać się w oczach publiczności i odbior­ców tym właśnie hasłem promocyjnym: „natura wszystkich ludzi jest równa i wolna”. Ze względu na ten postulat nowoczesność w ogóle może być atrak­cyjniejsza niż inne propo­zy­cje spoza jej kręgu ideologicznego (tradycjonalne czy antynowo­czes­ne). Eman­cypacja jest obietnicą wspólnoty wolnych, racjonalnych podmiotów-panów, a nie tylko uwolnienia z kajdan. Jednak bez zniesienia niewolnictwa, nowoczesność nie mogłaby rościć żadnych pretensji do moralnej wyższości; na ile pretensjom tym możemy jeszcze ulegać, na ile musimy je podtrzymywać, choćby bez wiary? Jak to się dzieje, że projekt ukonstytuowania nowej ludzkiej wspólnoty – społeczna moder­nizacja – czę­sto w nowoczesności dewiował w stronę nieprzewidywalnych, antyracjo­nal­nych i moralnie odrażających formacji wspólnotowych o charakterze wojowniczo agresywnym?
Kolejna ważna pozycja w dorobku Jacka Dobrowolskiego.


Rok wydania2017
Liczba stron360
KategoriaAntropologia kulturowa
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19398-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne. Idea antropologii nowoczesności i odkrycie mocy człowieka    9
  I. Zarys teorii nowoczesności    27
  1. Trzy pojęcia podstawowe filozofii społecznej nowoczesności    27
  2. Nowoczesność jako emancypacja. Człowiek, czyli pan    34
  3. Nowoczesność jako racjonalizacja    48
  4. Nowoczesność jako reorganizacja. Społeczeństwo i wspólnota    56
  
  II. Pragnienie władzy – władza pragnienia. Esej z antropologii emancypacji    77
  1. Władza: dialektyka panowania i podlegania    77
  2. Klasyczny, idealistyczny model władzyjaźni panującej    97
  3. Wczesnonowoczesny, naturalistyczny model władzy jaźni reprezentującej    103
  4. Nowoczesny, postnaturalistyczny model władzy jaźni rozdartej    108
  5. Ponowoczesny, postpodmiotowy model pragnienia bez władzy (schizoanaliza swobodnego pragnienia)    119
  
  III. Filozofi a niewolniczości. Platon, Hegel, Nietzsche    145
  1. Niewolnictwo i niewolniczość    145
  2. Wolność negatywna i wolność pozytywna. Pojęcie „wolnej woli”    160
  3. Heglowskie pojęcie niewolniczości    178
  4. Nietzsche i niewolniczość    201
  
  IV. Niewolnicy nowoczesności    221
  1. Przybycie Piętaszka    221
  2. Jak niewolnicy zbudowali nowoczesność?    232
  3. Narodziny emancypacji z ducha materializmu    245
  4. Niewolnicy Johna Locke’a    252
  5. Czy praca czyni wolnym?    255
  6. Emancypacja a niedostatek    265
  7. Opór czy poddanie? Świadomość leminga    275
  V. Panowie świata    289
  1. Hiperpańskość    289
  2. Kto i jak rządzi    303
  3. Po demokracji    315
  4. Po społeczeństwie    327
  Posłowie. „Koniec świata, jaki znamy”    331
  Bibliografia    345
  Indeks osób i postaci literackich    354
RozwińZwiń