Zakorzenienie społeczne jako determinanta współpracy w sektorze turystycznym

-17%

Zakorzenienie społeczne jako determinanta współpracy w sektorze turystycznym

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

39,01  47,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 47,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 36,19 zł  


39,01

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca składa się ze wstępu, siedmiu rozdziałów oraz zakończenia. W rozdziale pierwszym zaprezentowano relacje między ekonomią i socjologią, stanowiące podłoże sformułowania koncepcji zakorzenienia społecznego. Rozdział drugi poświęcono charakterystyce koncepcji zakorzenienia społecznego autorstwa Marka Granovettera. W rozdziale trzecim uwagę poświęcono charakterystycznym cechom sektora turystycznego i ich znaczeniu dla zakorzenienia społecznego w kontekście współpracy między pomiotami tego sektora. W rozdziale czwartym zaprezentowano metodykę badań, a w szczególności podejście sieciowe i jego zastosowanie do badania roli zakorzenienia społecznego we współpracy w sektorze turystycznym. W rozdziale piątym zaprezentowano wyniki badań empirycznych odnoszących się do źródeł i czynników determinujących zakorzenienie społeczne i umożliwiających zastosowanie tego zakorzenienia w działalności gospodarczej. Rozdział szósty poświęcono z kolei zaprezentowaniu pozytywnych następstw zakorzeniania społecznego dla współpracy w sektorze turystycznym, zidentyfikowanym w wyniku własnych badań empirycznych. Siódmy rozdział poświęcono zidentyfikowanym w trakcie badań negatywnym konsekwencjom, jakie zakorzenienie społeczne ma dla współpracy w sektorze turystycznym.


Rok wydania2017
Liczba stron367
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7875-364-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział    1
  Relacje między ekonomią i socjologią jako podłoże sformułowania koncepcji zakorzenienia społecznego    21
  1.1. Wzrost znaczenia ekonomii wśród nauk społecznych. Imperializm ekonomiczny    21
  1.2. Główny nurt ekonomii i jego krytyka    26
  1.3. Ekonomia i socjologia – różnice między postrzeganiem podmiotów i procesów gospodarczych    42
  1.4. Socjologia ekonomiczna jako próba przezwyciężenia niedostatków teorii głównonurtowych    50
  Rozdział    2
  Charakterystyka koncepcji zakorzenienia społecznego    62
  2.1. Przesłanki i geneza koncepcji zakorzenienia społecznego    62
  2.2. Zakorzenienie społeczne na tle innych typów zakorzenienia    74
  2.3. Elementy składowe i źródła zakorzenienia społecznego    84
  2.3. Korzyści zakorzenienia społecznego formułowane w literaturze    89
  2.4. Negatywne konsekwencje zakorzenienia społecznego w świetle dotychczasowych badań empirycznych    101
  Rozdział    3
  Cechy sektora turystycznego i ich wpływ na zakorzenienie społeczne w kontekście współpracy między podmiotami tego sektora    111
  3.1. Cechy sektora turystyki i przedsiębiorstw turystycznych    111
  3.2. Konsekwencje specyfiki sektora turystycznego dla kształtowania relacji zakorzenionych społecznie    121
  3.3. Pojęcie, przesłanki i formy współpracy w regionie turystycznym    125
  3.3.1. Pojęcie współpracy w regionie turystycznym oraz koncepcje teoretyczne wyjaśniające zjawisko współpracy    125
  3.3.2. Przesłanki i cele współpracy w regionie turystycznym    126
  3.3.3. Klasyfikacja i formy współpracy w regionie turystycznym    130
  3.4. Zakorzenienie społeczne i jego rola we współpracy w regionie turystycznym – przegląd badań    139
  Rozdział    4
  Metodyka badań – podejście sieciowe i jego zastosowanie w badaniu znaczenia zakorzenienia społecznego dla współpracy w sektorze turystycznym    150
  4.1. Geneza, użyteczność i charakterystyka podejścia sieciowego    150
  4.2. Elementy i narzędzia wykorzystywane w podejściu sieciowym    160
  4.2.1. Sposoby analizy wykorzystujące podejście sieciowe    160
  4.2.2. Wady i zalety sieciowej analizy ilościowej    162
  4.2.3. Wady i zalety sieciowej analizy jakościowej    163
  4.2.4. Potrzeba zastosowania strukturacji w analizie sieciowej oraz łączonych
  metod badawczych    164
  4.3. Opis przyjętej procedury badawczej    169
  4.3.1. Ramy koncepcyjne    169
  4.3.2. Metoda badawcza i dobór próby do badań    172
  4.3.3. Charakterystyka procedury badawczej i narzędzia badawczego    182
  4.3.4. Metoda analizy danych ilościowych i jakościowych    185
  4.3.5. Ograniczenia przeprowadzonych badań    187
  Rozdział    5
  Zakorzenienie społeczne w sektorze turystycznym – jego źródła i determinanty    189
  5.1. Zakorzenienie społeczne i jego znaczenie dla współpracy między badanymi podmiotami – ilościowa i jakościowa analiza sieciowa    189
  5.1.1. Analiza z perspektywy sieci jako całości    189
  5.1.2. Analiza z perspektywy aktorów w sieci    196
  5.2. Źródła zakorzenienia społecznego badanych podmiotów    209
  5.3. Determinanty zakorzenienia społecznego w relacjach objętych badaniem    224
  Rozdział    6
  Pozytywne następstwa zakorzenienia społecznego dla współpracy w sektorze turystycznym    234
  6.1. Dostęp do zasobów    234
  6.2. Elastyczność zachowań w warunkach niepewności    244
  6.3. Kształtowanie wspólnej tożsamości podmiotów    246
  6.4. Obniżenie kosztów transakcyjnych    250
  6.5. Pozytywne efekty domina w sieci partnerów    255
  6.6. Eliminacja nieuczciwych partnerów i ograniczanie niewłaściwych zachowań rynkowych    256
  6.7. Łatwiejsze pozyskiwanie wiedzy od partnerów i jej transfer    258
  6.8. Stymulowanie innowacyjności działań kooperacyjnych    260
  6.9. Klasyfikacja i ogólna charakterystyka korzyści płynących z zakorzenienia społecznego dla współpracy między badanymi podmiotami    261
  Rozdział    7
  Negatywne konsekwencje zakorzenienia społecznego dla współpracy w sektorze turystycznym    265
  7.1. Ograniczenie innowacyjności działań kooperacyjnych    265
  7.2. Mniejsze zdolności adaptacyjne partnerów i organizacji partnerskich    274
  7.3. Ograniczenie ekonomicznej racjonalności decyzji partnerów    275
  7.4. Nepotyzm w relacjach kooperacyjnych    278
  7.5. Konflikty interpersonalne między partnerami    279
  7.6. Podatność na działania oportunistyczne partnera    288
  7.7. Klasyfikacja i ogólna charakterystyka negatywnych konsekwencji płynących z zakorzenienia społecznego dla współpracy między badanymi podmiotami    290
  Zakończenie    293
  Bibliografia     305
  Spis diagramów    347
  Spis rysunków    347
  Spis schematów    347
  Spis tabel    349
  Załącznik    351
  1. Przykład macierzy binarnych wykorzystywanych w badaniu    353
  2. Wzór narzędzia badawczego – kwestionariusz wywiadu    354
  3. Książka kodowa    359
  4. Częstotliwość występowania kodów w procesie kodowania materiału empirycznego    364
RozwińZwiń