INNE EBOOKI AUTORA
-30%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W pracy resocjalizacyjnej pedagog nie tylko posługuje się posiadaną wiedzą i zdobytymi kompetencjami, lecz także wyciska na podopiecznym piętno własnej osobowości i stylu funkcjonowania, żeby pomóc mu zmienić swoje życie. Zadaniem wychowawcy jest dopasowanie posiadanej wiedzy i wykorzystywanych technik pracy z osobowością własną i podopiecznego. W niniejszej książce omówiono głównie kluczowe umiejętności i techniki stosowane w pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi.
Opisane umiejętności mogą być wykorzystywane zarówno w warunkach środowiska otwartego, placówkach resocjalizacyjnych pobytu dziennego, jak i ośrodkach całodobowych. Przedstawiona propozycja jest wynikiem przemyśleń i doświadczeń autora zdobytych w pracy z dziećmi i młodzieżą. Autor uważa, iż teorie poznawczo-behawioralne są godne uwagi w pedagogice resocjalizacyjnej. Wskazują na nieadekwatne treści poznawcze osób niedostosowanych społecznie, zalecają określone strategie zaradcze oraz uczą specyficznych sposobów rozwiązywania problemów wykorzystując instrukcje, modelowanie, ukierunkowane ćwiczenia i informacje zwrotne.
Dla pełniejszego zilustrowania problemu oraz ze względu na poruszany obszar i cel opracowania w książce zostały podane przykłady zaczerpnięte z doświadczenia zawodowego autora.
W książce autor chce pokazać Czytelnikom możliwości wykorzystania w pracy resocjalizacyjnej empatii, autorytetu, asertywności, sposoby motywowania wychowanków oraz rozwiązywania problemów. Oddana do ich rąk książka opisuje między innymi, jak kształtować prospołeczne umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie. Uwzględnia wiele technik i umiejętności psychokorekcyjnych, takie jak: aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, rozmowy motywacyjne czy praca zorientowana na rozwiązanie problemu.
Zdolność do kształtowania prospołecznych umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie jest jedną z kluczowych kompetencji pedagoga resocjalizacyjnego, która determinuje efektywność podejmowanych przez niego oddziaływań. Im więcej będzie się o tym mówiło, pisało i uczyło, tym większe korzyści będą odnosiły osoby niedostosowane społecznie, praktycy oraz społeczeństwo.
Książka ta będzie pomocna zarówno dla teoretyków, jak i praktyków. Ponieważ uwzględnia zarówno teoretyczny, jak i praktyczny aspekt resocjalizacji, jest ona skierowana do szerokiego grona odbiorców. Polecamy studentom, badaczom, pedagogom resocjalizacyjnym, psychologom i socjologom zainteresowanym tą tematyką. Dla badaczy może być inspiracją do rozwijania teorii i prowadzenia studiów nad skutecznością interwencji psychokorekcyjnych, a dla praktyków – do pewnych rozważań porządkujących ich warsztat pracy. Książka jest zaadresowana przede wszystkim do tych osób, które chcą rozwijać swoje umiejętności wychowawcze potrzebne w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 126 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-371-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Zastosowanie teorii poznawczo-behawioralnych w pracy resocjalizacyjnej | 13 |
Rozdział 2. Skuteczność interwencji resocjalizacyjnych | 17 |
Rozdział 3. Znaczenie relacji wychowawczej w pracy pedagoga resocjalizacyjnego | 21 |
3.1. Relacja wychowawcza w resocjalizacji nieletnich | 21 |
3.2. Aspekty relacji wychowawczej | 25 |
3.3. Specyfika relacji wychowawczej w zależności od etapu pracy z nieletnim | 27 |
Rozdział 4. Złożoność prospołecznego modelowania | 31 |
4.1. Podnoszenie poziomu uspołecznienia | 32 |
4.2. Reakcja wychowawcy na postępowanie podopiecznego i modelowanie zachowań prospołecznych | 34 |
Rozdział 5. Rozpoczęcie pracy resocjalizacyjnej | 37 |
5.1. Pierwszy kontakt | 37 |
5.2. Kontrakt między wychowawcą a nieletnim | 38 |
Rozdział 6. Motywowanie podopiecznych | 43 |
6.1. Dlaczego ludzie się zmieniają? | 43 |
6.2. Kształtowanie motywacji | 45 |
6.3. Zasady motywowania podopiecznego | 50 |
6.3.1. Wyrażanie empatii | 50 |
6.3.2. Konfrontacja | 52 |
6.3.3. Unikanie wchodzenia w spór | 54 |
6.3.4. Pokonywanie oporu | 55 |
6.3.5. Kształtowanie poczucia własnej skuteczności | 56 |
6.4. Podstawowe umiejętności niezbędne do pracy nad motywacją podopiecznego | 57 |
6.4.1. Afirmacja | 57 |
6.4.2. Aktywne słuchanie | 58 |
6.4.3. Stosowanie otwartych pytań | 59 |
6.4.4. Podsumowywanie i słuchanie z odzwierciedleniem | 59 |
6.4.5. Formułowanie celów | 59 |
6.4.6. Nagradzanie | 61 |
Rozdział 7. Cechy skutecznego wychowawcy | 63 |
7.1. Wiarygodność | 63 |
7.2. Zaufanie | 63 |
7.3. Zaangażowanie | 64 |
7.4. Optymizm pedagogiczny | 65 |
7.5. Konsekwencja | 66 |
7.6. Cierpliwość | 67 |
7.7. Poczucie humoru i zabawa | 68 |
7.8. Kreatywność i elastyczność | 70 |
7.9. Energia | 71 |
Rozdział 8. Umiejętności diagnostyczne i psychokorekcyjne | 73 |
8.1. Obserwacja | 73 |
8.1.1. Obserwacja przekazu niewerbalnego | 74 |
8.1.2. Obserwacja ekspresji werbalnej | 74 |
8.1.3. Obserwacja związku między zachowaniem werbalnym i niewerbalnym | 75 |
8.1.4. Obserwacja osobistych reakcji | 76 |
8.2. Wywiad | 76 |
8.3. Zadawanie pytań | 77 |
8.4. Dobór słów, formułowanie instrukcji, poleceń i myśli | 79 |
8.5. Strukturyzowanie działań resocjalizacyjnych | 81 |
8.6. Techniki skoncentrowane na rozwiązaniu problemu | 82 |
8.7. Poszukiwanie mocnych stron | 87 |
8.8. Kwestionowanie zasadności przekonań | 88 |
8.9. Weryfikowanie oczekiwań | 88 |
8.10. Interpretacja | 90 |
8.11. Doradzanie | 92 |
8.12. Odsłanianie się | 95 |
8.13. Ustalanie granic psychologicznych | 97 |
8.14. Kontrolowanie bodźców | 101 |
8.15. Treningi umiejętności społecznych | 102 |
8.16. Zwiększanie tolerancji na dyskomfort psychiczny | 107 |
8.17. Komunikat „ja” | 108 |
8.18. Prewencyjny komunikat „ja” | 110 |
8.19. Informacje zwrotne | 111 |
8.20. Metafory | 116 |
8.21. Techniki relaksacyjne | 116 |
8.22. Zadania domowe | 117 |
Rozdział 9. Zakończenie pracy z podopiecznym | 119 |
Bibliografia | 123 |