POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Prezentowane na łamach 22. tomu „Problemów Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niełnosprawnych” zagadnienia dotyczą przede wszystkim edukacji dzieci i młodzieży z orzeczoną potrzebą kształcenia specjalnego, kontekstowo nawiązując także do wielu innych grup marginalizowanych społecznie. Problematyka tomu, jakkolwiek gruntowanie ulokowana w pedagogice specjalnej i socjologii niepełnosprawności, czerpie wiele z innych obszarów tematycznych związanych z wielokulturowością, różnorodnością, wspólnotowością, podmiotowością. To zaś pozwala rozszerzyć tradycyjny w edukacji dyskurs (zakorzeniony w kategoriach dyskryminacji, wykluczania, marginalizowania) o kategorie Innego/Obcego, folkloru, pogranicza, rezerwatu, emancypacji, społecznych ruchów włączających.
Ważnym elementem treści książki są również zagadnienia porządkujące problematykę w perspektywie sieci edukacyjnych, wsparcia, modeli włączania oraz przeglądu badań nad opisywanymi praktykami społecznymi. To zaś stanowi wstęp do zaprezentowania wybranych, praktycznych aspektów edukacji inkluzyjnej, ulokowanych w danych empirycznych.
W pracy nie brakuje rozbieżnych koncepcji oraz przeciwnych poglądów na istotę i rolę edukacji włączającej, prezentowanych z odmiennych perspektyw i ukonstytuowanych na zróżnicowanych doświadczeniach. Część z nich nawiązuje do idei, koncepcji oraz przeświadczeń już wyrażonych w naukowym piśmiennictwie, inne stanowią jego rozszerzenie, ugruntowanie lub falsyfikację.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 218 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie (Zenon Gajdzica, Magdalena Bełza) / | 9 |
Idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej | |
Dorota Podgorska-Jachnik: Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej / | 15 |
Anna Zamkowska: Egzemplifikacje modeli wsparcia edukacji włączającej na podstawie rozwiązań przyjętych w rożnych krajach / | 35 |
Marcin Wlazło: Inkluzja wobec idei emancypacyjnych – sfery przymusu i wolności w edukacji specjalnej / | 45 |
Anna Zamkowska: Szkoła siecią wsparcia i elementem sieci wsparcia / | 57 |
Maciej Jabłoński: Rezerwaty i przestrzenie włączające w przestrzeni rzeczywistości szkolnej / | 67 |
Zenon Gajdzica: Pogranicza, peryferia i centra włączania ucznia z niepełnosprawnością w klasie Ogólnodostępnej / | 89 |
Magdalena Bełza: Inny/Obcy (uczeń niepełnosprawny) jako podmiot „folkloru” szkolnego / | 99 |
Wybrane aspekty praktyk inkluzyjnych | |
Petra Potměšilova, Miloň Potměšil: The opinion of future pedagogues to work with students with hearing impairment in inclusive settings / | 113 |
Boris Titzl: Naučit, nebo inkludovat? / | 127 |
Joanna Skibska: Edukacja włączająca w opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – analiza segmentacyjna. Doniesienia z badań / | 161 |
Beata Skotnicka: Wsparcie społeczne nauczycieli edukacji inkluzyjnej / | 175 |
Beata Cytowska: Przegląd badań empirycznych nad inkluzją w edukacji / | 189 |