POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Prezentowana publikacja, posw1ęcona instytucji prezydenta w Polsce i na Litwie, jest owocem współpracy nawiązanej przez pracowników Katedry Prawa Konstytucyjnego Uniwersytetu Łódzkiego z pracownikami Katedry Prawa Publicznego Uniwersytetu Wileńskiego. W ramach tego współdziałania ukazały się już dwie monografie: Aktualne problemy polskiego i litewskiego prawa konstytucyjnego, Łódź 2015 oraz Lietuvos ir Lenkijos konstitucines teises aktualijos: Parlamentas (Aktualia litewskiego i polskiego prawa konstytucyjnego: parlament), Vilnius 2016.
Prof. zw. dr hab. Dariusz Górecki
Zbiór stanowi nie tylko dowód aktywności badawczej autorów, lecz także jest ważną i wartościową pozycją adresowaną do interesujących się problematyką instytucji prezydenta prawników teoretyków i praktyków, politologów oraz studentów. Należy podkreślić, że we współczesnej polskiej literaturze naukowej prace poświęcone pogłębionej refleksji prawno-porównawczej nad pozycją ustrojową i kompetencjami głowy państwa nie są liczne. Książka pod redakcją prof. Dariusza Góreckiego stanowi w tym zakresie istotne uzupełnienie.
Prof. zw. dr hab. dr h.c. multi Bogusław Banaszak
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 220 |
Kategoria | Prawo konstytucyjne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-623-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Anna Chmielarz-Grochal, Inicjowanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa | 11 |
1. Wprowadzenie | 11 |
2. Legitymacja Prezydenta Rzeczypospolitej do inicjowania kontroli prewencyjnej | 12 |
3. Zakres przedmiotowy wniosku i wzorzec kontroli prewencyjnej | 16 |
4. Proceduralne aspekty inicjowania kontroli prewencyjnej | 18 |
5. Skutki kontroli prewencyjnej w kontekście kompetencji Prezydenta Rzeczypospolitej związanych z dalszym losem kontrolowanego aktu | 24 |
6. Inicjowanie prewencyjnej kontroli prawa w praktyce | 29 |
7. Podsumowanie | 32 |
Aldona Domańska, Odpowiedzialność Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w Konstytucji z 1997 r. | 37 |
1. Odpowiedzialność konstytucyjna głowy państwa w polskich ustawach zasadniczych | 37 |
2. Zakres przedmiotowy odpowiedzialności konstytucyjnej Prezydenta RP | 40 |
3. Procedura pociągnięcia do odpowiedzialności głowy państwa | 42 |
4. Cezura czasowa egzekwowania odpowiedzialności konstytucyjnej głowy państwa oraz prawo łaski | 45 |
Dariusz Górecki, Uprawnienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w czasie wojny | 51 |
Agnė Juškevičiūtė-Vilienė, Konstytucyjne uprawnienia głowy państwa w zakresie formowania władzy sądowniczej | 67 |
1. Wprowadzenie | 67 |
2. Uprawnienia prezydenta Republiki Litewskiej w zakresie formowania władzy sądowniczej | 69 |
3. Uprawnienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie formowania władzy sądowniczej | 76 |
4. Podsumowanie | 81 |
Ryszard Paweł Krawczyk, Kontrasygnata aktów urzędowych Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej | 85 |
1. Pojęcie kontrasygnaty | 85 |
2. Znaczenie kontrasygnaty w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. | 90 |
3. Zakres kontrasygnaty | 92 |
4. Akty wyłączone spod kontrasygnaty | 93 |
5. Ważność aktu urzędowego a kolejność składania podpisu przez Prezydenta RP i Prezesa Rady Ministrów | 97 |
Anna Michalak, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej jako strażnik dziedzictwa narodowego. Uwagi na tle wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 maja 2016 r. (sygn. akt Kp 2/15) | 101 |
Jurgita Paužaitė-Kulvinskienė, Kariera sędziego w doktrynie konstytucyjnej: poszukiwanie równowagi między władzą sądowniczą i uprawnieniami Prezydenta Państwa | 117 |
1. Wprowadzenie | 117 |
2. Kariera sędziego a zasada jego niezawisłości | 118 |
3. Podmioty decydujące w sprawach kariery sędziego | 119 |
4. Wymogi proceduralne i uprawnienia prezydenta w kwestiach kariery sędziowskiej | 122 |
5. Skutki prawne nieprzestrzegania wymogów proceduralnych w kwestiach kariery sędziego | 125 |
6. Prawo odwołania się do sądu w sprawie niezgodnego z prawem zwolnienia | 127 |
7. Podsumowanie | 129 |
Konrad Składowski, Konstytucyjna regulacja trybu wyboru na urząd Prezydenta w Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. – kilka uwag krytycznych | 133 |
Krzysztof Skotnicki, Ustawowe kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej | 143 |
Jarosław Sułkowski, Prezydent wobec kryzysu konstytucyjnego w Polsce (o straconej szansie na zakończenie sporu) | 161 |
1. Prace nad ustawą czerwcową | 163 |
2. Przebieg kryzysu | 166 |
3. Rola prezydenta jako strażnika konstytucji | 171 |
Haroldas Šinkūnas, Kompetencje Prezydenta Republiki Litewskiej w procesie legislacyjnym | 179 |
1. Wprowadzenie | 179 |
2. Status konstytucyjny Prezydenta Republiki | 180 |
3. Kompetencje Prezydenta Republiki w procesie legislacyjnym | 182 |
4. Zwrócenie uchwalonych przez Sejm ustaw do ponownego rozpatrzenia | 186 |
5. Zwrócenie się do Trybunału Konstytucyjnego jako środek wpływania na proces legislacyjny | 189 |
6. Podsumowanie | 191 |
Vaidotas A. Vaičaitis, Status konstytucyjny prezydentów Litwy i Polski | 195 |
1. Wprowadzenie | 195 |
2. Dwojaki status konstytucyjny prezydenta | 195 |
3. Prezydent jako przedstawiciel władzy wykonawczej | 198 |
4. Prezydent jako głowa państwa | 201 |
5. Podsumowanie | 206 |
Indrė Žvaigždinienė, Uprawnienia Prezydenta Republiki Litewskiej w zakresie ochrony środowiska | 209 |
1. Wprowadzenie | 209 |
2. Status konstytucyjny Prezydenta Republiki | 210 |
3. Realizacja uprawnień Prezydenta Republiki w zakresie ochrony środowiska | 212 |
4. Podsumowanie | 218 |