Smugi zagłady

Smugi zagłady

Emocjonalne i konwencjonalne aspekty tekstów ofiar i ich dzieci

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

14,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jednym z ważniejszych pojęć dyskursu o Zagładzie jest kategoria niewyrażalności. Książka Beaty Przymuszały wpisuje się w dyskusję z jej radykalnym ujmowaniem wprowadzając metaforę „smug Zagłady”. Zakłada ona paradoks jednoczesnej obecności i nieobecności tamtego Wydarzenia w dotyczących go tekstach. Autorka pokazuje, w jaki sposób problemy związane z ukrywaniem tożsamości przez Żydów oraz z pisaniem o przeżytej przez nich traumie ( oba oparte na ich równoczesnym zasłanianiu i ujawnianiu) wpływają na formę utworów. Obawy wynikające z lęku przed ujawnieniem własnego pochodzenia i trudności wywołane doświadczonym cierpieniem powodują silne emocje, które kształtują sposób pisania. Często wiąże się on z koniecznością sięgania po znane formy literackie, pokazując, iż konwencjonalność opisu staje się ważnym elementem analizy tekstów o Zagładzie, którym wcześniej często zarzucano artystyczną drugorzędność. Problem emocjonalności wiąże się więc z kwestią konwencjonalności prowokując do zrewidowania zbyt ostro i jednoznacznie formułowanych sądów o literaturze Zagłady jako zbiorze utworów szukających przede wszystkim nowego języka.


Liczba stron370
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3080-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział I. ZAGŁADA I TOŻSAMOŚĆ    33
    1. „Skaza żydowskości” – problem tożsamości etnicznej w tekstach z czasów Zagłady (z antologii Borwicza)     33
    2. Tekst jako „wyjście z szafy” – wobec żydowskiego piętna     46
    3. Żyd. Polak. Piętno – aporia, rozdarcie, bezsilność Wokół pytania Kim jestem? Piotra Matywieckiego     63
    4. Negatywy. Poezja Różewicza wobec Zagłady     79
  
  Rozdział II. LITERATURA ZAGŁADY I KONWENCJE    109
    1. Wiersze Wata o Zagładzie – wizja jako rodzaj świadectwa     109
    2. Parabole i Zagłada     126
      2.1. Parabola i parabolizacja w tekstach o Zagładzie     128
      2.2. Skaza? – Zagłada jako problem polskiej pamięci. Szukanie opowieści (w książce Magdaleny Tulli)     139
    3. Między autentycznością a wiarygodnością – problem prawdy w literackich zapisach Zagłady     156
    4. Noc żywych żydów Igora Ostachowicza – konwencje i emocje     172
  
  Rozdział III. CIERPIENIE ŻYDÓW    195
    1. Cierpienie jako stygmat? O sposobach interpretacji cierpienia w wypowiedziach osób dotkniętych Zagładą     195
    2. Wyparte – historia pewnej traumy (A jednak czasem miewam sny. Historia pewnej samotności)     215
    3. Między Włoskimi szpilkami a Szumem Magdaleny Tulli – wokół problemu ofiary. Re-lektura emocji     235
    4. Intymność ofiar – problem odbioru tekstów o Zagładzie     285
    5. Seksualna przemoc wobec żydówek ukrywających się po „aryjskiej” stronie – w opowiadaniach Idy Fink i książkach Hanny Krall     296
    6. Zagłada rodziny – Mikołaja Grynberga rozmowy z naznaczonymi traumą     315
  
  Zakończenie     337
  Bibliografia     343
  Nota bibliograficzna     357
  Indeks osób     359
  Trails of the Holocaust. Emotional and conventional aspects of written expression of victims and their children (Summary)     367
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia