POLECAMY
-40%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
„Dr Aleksandra Seklecka włożyła ogrom pracy w zebranie materiałów o tak licznych elementach teorii mediów, niektórych bardziej znanych, także w Polsce, wielu innych znacznie mniej. To książka nie tylko dla politologów, lecz także dla szerokiego kręgu studentów różnych kierunków, coraz częściej nie tylko społecznych, włącznie z zarządzaniem o profilu humanistycznym, a także kierunków humanistycznych, szukających miejsca pracy na rynku public relations, marketingu politycznego i samorządowego. Dla nich książka będzie istotnie inspirującą monografią – przydatną przy konceptualizacji teoretycznej i podbudowy hipotez na temat natury współczesnego komunikowania masowego. Dla studentów socjologii, medioznawstwa, na których wykłada się elementy wiedzy o komunikacji społecznej, mediach, marketingu politycznego, kierunków kształtowaniu wizerunku itp. będzie to pożyteczna pozycja, zwłaszcza gdy przygotowują prace magisterskie lub doktorskie z tych zakresów tematycznych. Dla praktyków licznych zawodów medialnych, w tym klasycznego dziennikarstwa, to inspirująca refleksja nad swą działalnością i jej doskonaleniem”.
Z recenzji prof. dr. hab. Tomasza Gobana-Klasa
„Recenzowaną książkę oceniam pozytywnie. Uważam, że stanowi ona wartościowy wkład do dyskursu naukowego na temat nie tylko specyfiki audycji informacyjnych, ale i rytuałów medialnych. Pozytywna ocena dotyczy zarówno wyboru tematyki, zastosowanej w badaniu metodologii, jak i treści opracowania. W szczególności na uznanie zasługuje umiejętność wykorzystania literatury przedmiotu do samodzielnej analizy”.
Z recenzji dr hab. Agnieszki Stępińskiej, prof. UAM
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 406 |
Kategoria | Politologia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3756-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP / | 11 |
1. Założenia wstępne / | 11 |
2. Metodologia / | 14 |
3. Obecny stan badań / | 29 |
4. Struktura książki / | 31 |
ROZDZIAŁ I | |
Rytualna komunikacja medialna w kontekście | |
pozostałych modeli komunikowania / | 35 |
Wprowadzenie / | 35 |
1. Cztery modele komunikowania / | 36 |
1.1. Model transmisji (telegraficzny) / | 37 |
1.2. Model rozgłosu / | 40 |
1.3. Model recepcji / | 43 |
1.4. Model rytualny (ekspresyjny, orkiestralny) / | 44 |
2. Modele komunikowania w perspektywie porównawczej / | 50 |
3. Typy rytualnej komunikacji medialnej / | 55 |
3.1. Wydarzenia medialne / | 56 |
3.2. Rytualne wykorzystanie mediów / | 66 |
3.3. Rytuały w działaniu mediów / | 68 |
3.4. Telewizja jako religia / | 70 |
Podsumowanie / | 71 |
ROZDZIAŁ II | |
Rytuał i rytuał medialny – aspekty teoretyczne / | 73 |
Wprowadzenie / | 73 |
1. Cechy rytuału / | 76 |
2. Typy rytuałów / | 85 |
3. Funkcje rytuałów / | 89 |
4. Przestrzeń rytuału / | 93 |
5. Liminalność i communitas / | 95 |
6. Symbole i mity / | 103 |
7. Władza i władza symboliczna / | 106 |
8. Rytuał medialny / | 111 |
9. Rytuały medialne a logika mediów / | 117 |
Podsumowanie / | 118 |
ROZDZIAŁ III | |
Telewizyjny serwis informacyjny jako przestrzeń | |
komunikacji rytualnej / | 121 |
Wprowadzenie / | 121 |
1. Sposoby badania telewizyjnych serwisów informacyjnych / | 122 |
2. Telewizyjny serwis informacyjny – zagadnienia definicyjne / | 127 |
3. Struktura telewizyjnych serwisów informacyjnych / | 136 |
4. Rola dziennikarzy w kształtowaniu telewizyjnych serwisów | |
informacyjnych / | 142 |
4.1. Prezenter / | 145 |
4.2. Reporter / | 158 |
Podsumowanie / | 163 |
Rozdział IV | |
Wydarzenia medialne w telewizyjnych | |
serwisach informacyjnych / | 165 |
Wprowadzenie / | 165 |
1. Determinanty odświętności telewizyjnego | |
serwisu informacyjnego / | 167 |
2. Typy wydarzeń medialnych / | 180 |
3. Kampania wyborcza jako wydarzenie medialne? / | 182 |
Podsumowanie / | 184 |
ROZDZIAŁ V | |
Warstwa werbalna / | 187 |
Wprowadzenie / | 187 |
1. Rola języka w komunikacji / | 188 |
2. Środki stylistyczne / | 189 |
2.1. Metafora / | 190 |
2.2. Metonimia / | 211 |
2.3. Elipsa / | 214 |
2.4. Hiperbola / | 216 |
2.5. Pozostałe środki stylistyczne / | 219 |
3. Nagłówki materiałów / | 222 |
Podsumowanie / | 228 |
ROZDZIAŁ VI | |
Warstwa wizualna i audialna / | 231 |
Wprowadzenie / | 231 |
1. Rola obrazu w komunikacji / | 231 |
2. Relacje między słowem a obrazem / | 237 |
3. Typy obrazów / | 242 |
4. Infografika / | 258 |
4.1. Prezentacja liczb i wykresów / | 259 |
4.2. Prezentacja dłuższych tekstów, wypowiedzi, haseł / | 266 |
4.3. Prezentacja oświadczeń, listów, maili, artykułów prasowych / | 276 |
4.4. Wizualizacja map / | 280 |
4.5. Rekonstrukcja zdarzeń / | 284 |
4.6. Wyjaśnianie złożonych zjawisk i procesów / | 289 |
5. Elementy dźwiękowe / | 295 |
Podsumowanie / | 301 |
ROZDZIAŁ VII | |
Ramy medialne / | 301 |
Wprowadzenie / | 301 |
1. Ramy medialne i ramowanie – zagadnienia teoretyczne / | 302 |
2. Typy ramowania / | 308 |
2.1. Rama „oparta na człowieku” / | 309 |
2.2. Rama „konfliktu” / | 314 |
2.3. Rama „moralności”, „odpowiedzialności społecznej” | |
i „konsekwencji ekonomicznych” / | 317 |
2.4. Formuła „cierpienia”, „podejmowanie decyzji”, | |
„łapanie złoczyńców” / | 319 |
2.5. Formuła „akcji” / | 320 |
2.6. Formuła „ironiczna” / | 326 |
2.7. Formuła „opakowania narodowego” / | 330 |
2.8. Formuła „nostalgiczna” / | 333 |
3. Wydźwięk newsa (waloryzacja aksjologiczna wydarzeń) / | 335 |
4. Mechanizmy perswazyjne / | 339 |
5. Mechanizmy dyskursywne / | 345 |
5.1. Budowanie wspólnoty / | 346 |
5.2. Rywalizacja / | 353 |
5.3. Ludyczność / | 356 |
6. Wartości i ideologie wpisane w treść relacji / | 359 |
Podsumowanie / | 369 |
ZAKOŃCZENIE / | 371 |
Bibliografia / | 375 |
Spis rysunków / | 399 |
Aneks / | 403 |