INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
mobi, epub, ibuk
Rok 2000 wyznaczył symboliczny początek współczesnego nurtu filmu komiksowego. Od chwili premiery filmu X-Men Bryana Singera, na podstawie komiksów amerykańskiego wydawnictwa Marvel, popularność oraz ilość kinowych przygód superherosów systematycznie rośnie, a wraz z nią także zainteresowanie stale poszerzającej się grupy fanów.
Co jest przyczyną ogromnego sukcesu filmowych produkcji, które jeszcze pod koniec XX wieku uchodziły za synonim złego smaku?
Co sprawia, że rzesze kinowych widzów z niecierpliwością przeczekują napisy końcowe, aby móc zobaczyć zapowiedzi kolejnych przygód swoich ulubieńców?
Dlaczego Kinowe Uniwersum Marvela stało się wielkim fenomenem kulturowym?
I w jaki sposób hollywoodzkim twórcom udaje się odtworzyć bogatą sieć personalno-fabularnych zależności, które cechują komiksowe epopeje z udziałem superbohaterów?
Niniejsza książka stanowi odpowiedź na powyższe pytania, będąc jednocześnie pierwszym w Polsce naukowym, całościowym opisem współczesnego filmu komiksowego, a zarazem pionierską propozycją narzędzi badawczych dla analizy fikcyjnych uniwersów. Jest to autorska, linearna opowieść dotycząca źródeł i charakterystyki superbohaterskich opowieści, które najwyraźniej zdominowały popularne media na długie lata.
Z recenzji:
„Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego Tomasza Żaglewskiego to książka znakomita i zawierająca – bardzo potrzebną – propozycję uporządkowania terminów, kategorii i pojęć genologicznych służących do opisu utworów komiksowych i powstających na ich podstawie dzieł filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem seryjnych filmów i komiksowych serii opowiadających o bohaterach obdarzonych nadnaturalnymi możliwościami, mających jednak o wiele szersze zastosowanie. Jest ona oparta na dobrze dobranej literaturze przedmiotu (głównie obcojęzycznej, gdyż nasze rodzime badania opisywanego zjawiska są albo już dość stare, albo szczątkowe), omówionej kompetentnie i z odpowiednią dozą krytycyzmu.
Pod względem metodologicznym jest Kinowe uniwersum superbohaterów propozycją posłużenia się tzw. nową historią filmu, która polega na równoległym badaniu tekstów filmowych i kontekstów, w jakich one się pojawiały (w tym wypadku: całego systemu produkcyjnego Hollywood, relacji pomiędzy publikacjami komiksowymi i utworami ekranowymi, reakcji fanów na adaptacje ich ulubionych dzieł, kulisy produkcji i analizę recepcji). Propozycja takiego spojrzenia na opisywane zjawisko jest świeża, intelektualnie nośna i jak najbardziej potrzebna”.
Prof. dr hab. Jerzy Szyłak
Uniwersytet Gdański
Książka jest oryginalną propozycją spojrzenia na procesy zachodzące współcześnie w obszarze filmowej popkultury. Zawiera kompetentnie sporządzone opisy mechanizmów miłośników kina popularnego. Publikacja jest przeznaczona dla czytelników komiksów i odbiorców kina superbohaterskiego, jak również dla studentów oraz wykładowców filmoznawstwa i kulturoznawstwa oraz pokrewnych kierunków. Zainteresują się nią także osoby śledzące historię i funkcjonowanie amerykańskiego przemysłu filmowego.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 352 |
Kategoria | Film |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19423-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Zamiast wstępu, czyli polemika z Alejandrem Gonzálezem Iñárritu | 7 |
Rozdział I. Pomiędzy komiksem filmowym a filmem komiksowym – wstępna charakterystyka współczesnego kina komiksowego | 15 |
„Komiks filmowy” – gatunek, którego (wciąż) nie ma? | 15 |
Trzy źródła renesansu kina komiksowego | 35 |
Kino komiksowe jako kino neobarokowe | 50 |
Rozdział II. Części większego uniwersum – o znaczeniu i charakterystyce komiksowo-filmowych wszechświatów | 59 |
Definiując fikcyjne uniwersum | 59 |
Uniwersum – między światoopowieścią a franczyzą | 71 |
Trójkąt uniwers-alny | 79 |
Rozdział III. Nietoperze i wampiry – od złotej do srebrnej ery filmu komiksowego | 97 |
Era Schumachera | 97 |
Jak Blade z popiołów | 120 |
Rozdział IV. Teoria Wielkiego Wybuchu – pierwsze uniwersa komiksowo-filmowe z przełomu wieków | 133 |
Ewolucyjny skok | 133 |
Przyjazny pająk z sąsiedztwa | 154 |
Ślepe uliczki | 171 |
Rozdział V. „Skąd ta powaga?” Kino komiksowe według Christophera Nolana | 181 |
Intertekstualny rycerz | 181 |
W cieniu Aurory | 196 |
Rozdział VI. Wszystko jest połączone. Kinowe uniwersum Marvela | 215 |
Uniwersum przed uniwersum | 215 |
Gatunkowe fraktale | 229 |
Marvel jako holistyczna narracja kulturowa | 238 |
Rozdział VII. Realizm czy rewizjonizm? O samozwrotnych i wymarłych uniwersach komiksowo-filmowych | 261 |
Syndrom małego uniwersum | 261 |
Patchworkowe uniwersum mutantów | 277 |
Ludzie ze stali – Kinowe Uniwersum DC | 295 |
Zamiast zakończenia, czyli polemika ze Stevenem | |
Spielbergiem | 315 |
Filmografia | 323 |
Bibliografia | 329 |
Indeks | 339 |