Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych

Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych

Sens i granice zmiany edukacyjnej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona została jednej z podstawowych idei pedagogiki specjalnej – integracyjnemu kształceniu osób niepełnosprawnych. Prezentuje współczesny stan wiedzy oraz analizę potrzeb i możliwości urzeczywistnienia tej idei w praktyce edukacyjnej. Przedstawia również analizę sposobów radzenia sobie przez nowoczesne systemy szkolne z integracyjnym kształceniem niepełnosprawnych.


Rok wydania2008
Liczba stron350
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-14711-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział 1. Komparatystyczne badania niesegregacyjnego kształcenia niepełnosprawnych – stan i perspektywy    11
    1.1. Kształcenie niesegregacyjne jako przedmiot badań porównawczych – metodologia i rezultaty    11
      1.1.1. Eksplozja badań porównawczych w pedagogice specjalnej    13
      1.1.2. Okres podróży pedagogicznych    14
      1.1.3. Błędy ekwiwalencji    15
      1.1.4. Opracowania encyklopedyczne    16
      1.1.5. Początki właściwych badań porównawczych    17
      1.1.6. Wykorzystanie pojęcia inkluzji w badaniach porównawczych    22
      1.1.7. Ateoretyczne badania porównawcze niesegregacyjnego kształcenia    27
      1.1.8. Podsumowanie    29
    1.2. Dylematy metodologiczne (specjalnej) pedagogiki porównawczej a badania własne    30
      1.2.1. Kondycja metodologiczna pedagogiki poro´wnawczej    30
      1.2.2. Cele badań porównawczych    32
      1.2.3. Orientacje metateoretyczne w naukach społecznych    33
      1.2.4. Orientacje metateoretyczne a badania własne    34
      1.2.5. Warianty krytycznych nauk społecznych    35
      1.2.6. Sprzeczności edukacji specjalnej    36
      1.2.7. Ontologiczne źródła zróżnicowania systemo´w kształcenia oso´b niepełnosprawnych    39
      1.2.8. Strategie reform edukacyjnych a zróżnicowanie systemów kształcenia osób niepełnosprawnych    40
    1.3. Podsumowanie    42
  Rozdział 2. Dyskursy niesegregacyjnego kształcenia niepełnosprawnych    43
    2.1. Kształcenie niesegregacyjne w perspektywie etyczno-prawnej    44
      2.1.1. Partykularyzm jako źródło tradycyjnych rozwiązań pedagogicznych i opiekuńczych dla osób niepełnosprawnych    44
      2.1.2. Prawa człowieka jako źródło uniwersalizacji celów działań instytucji publicznych względem osób niepełnosprawnych    45
      2.1.3. Kształcenie niesegregacyjne jako konsekwencja uniwersalizacji podejścia do osób niepełnosprawnych    48
      2.1.4. Liberalna etyka społeczna a niesegregacyjne kształcenie niepełnosprawnych    52
      2.1.5. Prawo państwa do zwierzchnictwa nad szkolnictwem i jego znaczenie w sporze o niesegregacyjne kształcenie    55
      2.1.6. Podsumowanie    57
    2.2. Kształcenie niesegregacyjne a pedagogika specjalna    57
      2.2.1. Zarys problemu    57
      2.2.2. Zręby tożsamości pedagogiki specjalnej    59
      2.2.3. Ograniczenia kształcenia niesegregacyjnego płynące z niepełnosprawności    61
      2.2.4. Granice niesegregacyjności tkwiące w organizacji procesu kształcenia    65
      2.2.5. Cele kształcenia niepełnosprawnych jako bariera upowszechnienia form niesegregacyjnych    68
      2.2.6. Podsumowanie    72
    2.3. Kształcenie niesegragacyjne a teoria szkoły    73
      2.3.1. Otto Specka teza o sprzeczności między niesegregacyjnym kształceniem a demokratycznymi zasadami systemów szkolnych    73
      2.3.2. Zarys teorii szkoły    75
      2.3.3. Krytyka koncepcji Otto Specka z perspektywy teorii szkoły    80
      2.3.4. Funkcjonalna geneza segregacyjnego systemu kształcenia osób niepełnosprawnych    82
      2.3.5. Niesegregacyjne kształcenie niepełnosprawnych a współczesne funkcje szkolnictwa    87
      2.3.6. Podsumowanie    90
    2.4. Co jest konieczne? Co jest możliwe?    91
    2.5. Podsumowanie    95
  Rozdział 3. Kiedy kształcenie niepełnosprawnych nie jest segregacyjne?    97
    3.1. Pojęcie niepełnosprawności i niesegregacyjnego kształcenia niepełnosprawnych    97
      3.1.1. Sposoby rozumienia niepełnosprawności    98
    3.2. Kształcenie, kształcenie specjalne a kształcenie niesegregacyjne    113
      3.2.1. Pedagogiczne sposoby zapobiegania niepełnosprawności edukacyjnej    114
      3.2.2. Kształcenie specjalne    118
      3.2.3. Kształcenie specjalne a kształcenie integracyjne    120
      3.2.4. Poziomy integracyjności kształcenia    123
    3.3. Formy organizacyjne niesegregacyjnego kształcenia niepełnosprawnych    125
      3.3.1. Zasada najmniej ograniczającego środowiska    126
      3.3.2. Typologie form organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych    127
      3.3.3. Kompletność podziału form organizacji kształcenia    129
      3.3.4. Trafność uporządkowania form organizacji kształcenia ze względu na poziom ich integracyjności    134
    3.4. Cele i efekty niesegregacyjnego kształcenia niepełnosprawnych    137
      3.4.1. Normalizacja    139
      3.4.2. Społeczna funkcja wykształcenia    141
      3.4.3. Integracja społeczna niepełnosprawnych jako cel kształcenia niesegregacyjnego    143
      3.4.4. Badania efektów niesegregacyjnego kształcenia    145
      3.4.5. Kompetencje społeczne uczniów niepełnosprawnych w segregacyjnych i niesegregacyjnych formach kształcenia    152
      3.4.6. Wnioski z badań efektów kształcenia w formach segregacyjych i niesegregacyjnych    156
    3.5. Podsumowanie    157
  Rozdział 4. Modele integracyjnego kształcenia niepełnosprawnych    159
    4.1. Typologia jako forma wiedzy pedagogicznej    159
    4.2. Zasada normalizacji a kryteria jakości systemów kształcenia niepełnosprawnych    160
      4.2.1. Koncepcja adaptacyjna    162
      4.2.2. Pedagogika różnorodności    163
      4.2.3. Zasada normalizacji a zróżnicowanie systemów kształcenia uczniów niepełnosprawnych    166
      4.2.4. Zakres specjalnej pomocy pedagogicznej jako kryterium różnicujące systemy kształcenia uczniów niepełnosprawnych    166
      4.2.5. Miejsce udzielania specjalnej pomocy pedagogicznej jako kryterium różnicowania systemów kształcenia uczniów niepełnosprawnych    168
    4.3. Spór o redukcję kompleksowości systemów szkolnych a jakość edukacji niepełnosprawnych    169
    4.4. Typy systemów kształcenia uczniów niepełnosprawnych    171
      4.4.1. Typ segregacyjny    171
      4.4.2. Typ wspólnego nurtu    173
      4.4.3. Typ asymilacyjny    174
      4.4.4. Typ inkluzyjny    175
    4.5. Funkcje typologii systemów kształcenia uczniów niepełnosprawnych    176
    4.6. Podsumowanie    177
  Rozdział 5. Kształcenie niepełnosprawnych w wybranych krajach – egzemplifikacje modeli    179
    5.1. Kształcenie niepełnosprawnych w Niemczech – przykład systemu segregacyjnego    179
      5.1.1. Prawne podstawy systemu kształcenia uczniów niepełnosprawnych    180
      5.1.2. Niesegregacyjne formy organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych    185
      5.1.3. Perspektywy niemieckiego systemu kształcenia uczniów niepełnosprawnych    194
    5.2. Kształcenie niepełnosprawnych w Danii – przykład systemu wspólnego nurtu    195
      5.2.1. Koncepcja szkoły jednolitej w Danii    196
      5.2.2. Uczniowie niepełnosprawni w koncepcji szkoły jednolitej    197
      5.2.3. Główne cechy sytemu kształcenia uczniów niepełnosprawnych    199
      5.2.4. Formy organizacji specjalnej pomocy pedagogicznej    204
      5.2.5. Kontrowersje wokół duńskiego modelu kształcenia specjalnego    207
      5.2.6. Perspektywy rozwoju edukacji specjalnej    211
    5.3. Kształcenie niepełnosprawnych w Japonii – przykład systemu adaptacyjnego    212
      5.3.1. Kształtowanie się systemu edukacji specjalnej    213
      5.3.2. System kształcenia specjalnego    216
      5.3.3. Wysoki poziom integracji pierwotnej a perspektywy japońskiego systemu kształcenia specjalnego    221
    5.4. Kształcenie niepełnosprawnych we Włoszech – przykład systemu włączającego    227
      5.4.1. Geneza niesegregacyjnego systemu kształcenia    229
      5.4.2. Ustawa nr 517 i podstawy systemu kształcenia specjalnego    232
      5.4.3. Zasady włoskiego systemu kształcenia uczniów niepełnosprawnych    234
      5.4.4. Środki doskonalenia niesegregacyjnego systemu kształcenia    236
      5.4.5. Dylematy włoskiego systemu kształcenia uczniów niepełnosprawnych    240
    5.5. Podsumowanie    245
  Rozdział 6. Sens i granice zmian systemów kształcenia uczniów niepełnosprawnych    247
    6.1. Strukturalne źródła zróżnicowania systemów kształcenia uczniów niepełnosprawnych    250
    6.2. Strategie reform kształcenia specjalnego a poziom jego segregacyjności    253
    6.3. Podsumowanie    256
  Bibliografia    257
RozwińZwiń