POLECAMY
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka jest pierwszą autorską monografią przedstawiającą kompleksowo współpracę państw i organizacji międzynarodowych w zapewnieniu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.
Marian Bujnowski rozpatruje pojęcie bezpieczeństwa lotniczego, charakteryzuje rodzaje i źródła głównych zagrożeń współczesnego lotnictwa cywilnego oraz te jego elementy, które są szczególnie narażone na atak. Przedstawia kluczowe podmioty uczestniczące we współpracy międzynarodowej i rozważa ich rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa oraz analizuje polityczne, organizacyjne i ekonomiczne uwarunkowania tych działań. Część książki Autor poświęcił omówieniu roli Polski w systemie międzynarodowej współpracy w dyskutowanej dziedzinie.
Bujnowski łączy prezentację obowiązujących standardów z krytycznym komentarzem, który odnosi się zwłaszcza do wpływu uwarunkowań politycznych i ekonomicznych na zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.
Marian Bujnowski – doktor inż. pilot, ekspert lotniczy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa cywilnego. Absolwent Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej i Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie stosunków międzynarodowych. Były pracownik Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w którym zajmował się, miedzy innymi, współpracą ze Zrzeszeniem Władz Lotniczych (Joint Aviation Authorities – JAA) i przystosowaniem polskich standardów lotniczych do europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego (Joint Aviation Requirements – JARs). Od 2007 r. pracuje jako konsultant ds. bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa cywilnego w międzynarodowych programach finansowanych przez Unię Europejską i Bank Światowy. Autor publikacji z zakresu współpracy międzynarodowej i lotnictwa cywilnego: Jedwabny Szlak XXI wieku – międzynarodowy korytarz transportowy Europa – Kaukaz – Azja (Stosunki Międzynarodowe 2012, t. 46, nr 2), Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna – ambicje a rzeczywistość (Warszawa 2014).
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 332 |
Kategoria | Politologia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-813-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wykaz skrótów | 9 |
Podziękowanie | 15 |
Wprowadzenie | 17 |
Rozdział 1. Główne zagrożenia bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego – | |
charakter i źródła | 21 |
1. Pojęcie bezpieczeństwa lotniczego | 21 |
1.1. Ewolucja myślenia o bezpieczeństwie | 22 |
2. Rodzaje zagrożeń współczesnego lotnictwa cywilnego | 24 |
2.1. Uprowadzenie statku powietrznego | 27 |
2.2. Piractwo powietrzne | 28 |
2.3. Terroryzm powietrzny (lotniczy) – definiowanie zjawiska | 29 |
2.4. Bezprawne zawładnięcie statkiem powietrznym | 31 |
2.5. Akty bezprawnej ingerencji | 32 |
2.6. Akty wymierzone w bezpieczeństwo lotnictwa według kryteriów | |
europejskich organizacji międzynarodowych | 33 |
2.6.1. Definiowanie aktów bezprawnej ingerencji | |
w krajowych aktach prawnych | 34 |
2.7. Akty międzynarodowego terroryzmu lotniczego | 35 |
2.8. Terroryzm cybernetyczny | 38 |
3. Elementy lotnictwa cywilnego szczególnie narażone na zagrożenia | 40 |
3.1. „Atrakcyjność” statku powietrznego jako celu ataku terrorystycznego | 41 |
3.2. Klasyfikacja uprowadzeń samolotów | 42 |
3.3. Sposoby działania porywaczy i techniki terrorystyczne | 43 |
3.4. Konsekwencje aktów terroru powietrznego | 45 |
4. Źródła zagrożeń współczesnego lotnictwa cywilnego | 46 |
4.1. Pobudki sprawców czynów | |
przeciwko bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego | 47 |
4.2. Terroryzm państwowy | 48 |
4.2.1. Państwa zbójeckie | 48 |
4.2.2. Państwa upadłe | 49 |
4.3. Przestępczość zorganizowana | 50 |
4.4. Zagrożenia natury ekonomicznej | 52 |
4.5. Zagrożenia natury operacyjnej i czynniki psychologiczne | 57 |
4.6. Zestrzelenia cywilnych samolotów pasażerskich | 60 |
4.6.1. Niezamierzone zestrzelenie cywilnych statków powietrznych | 65 |
4.6.2. Zestrzelenie boeinga 777 Malezyjskich Linii Lotniczych | |
(lot mh17) | 66 |
4.7. Zagrożenia ze strony bezzałogowych statków powietrznych | 74 |
4.8. Zniszczenie cywilnego statku powietrznego | |
ze względów bezpieczeństwa | 79 |
4.9. Niebezpieczne „gry i zabawy” | 79 |
4.9.1. Gry wojenne – | |
niebezpieczne zachowania wojskowych statków powietrznych | 80 |
4.9.2. Zabawy laserami | 83 |
5. Podsumowanie . | 84 |
Rozdział 2. Uwarunkowania zapewnienia | |
bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego: | |
polityczne, organizacyjne, prawne i ekonomiczne | 86 |
1. Podmioty uczestniczące we współpracy międzynarodowej i ich rola | |
w zapewnieniu bezpieczeństwa lotniczego | 87 |
1.1. Rola państwa w zapewnieniu bezpieczeństwa lotniczego | 89 |
1.1.1. Prawa państwa wynikające z konwencji chicagowskiej | 89 |
1.1.2. Zobowiązanie państwa | |
do zapewnienia bezpieczeństwa lotnictwa | 90 |
1.1.3. Wykonywanie międzynarodowych norm i zaleceń ICAO | |
przez państwo | 91 |
1.1.4. Funkcje państwa | |
w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa lotniczego | 92 |
1.2. Organizacje międzyrządowe, alianse lotnicze oraz stowarzyszenia | |
pracownicze i środowiskowe wobec problemu zagrożeń lotnictwa | 98 |
2. Istota i obszary współdziałania | 100 |
2.1. Status bezpieczeństwa w regulacjach organizacji lotniczych | 100 |
2.2. Płaszczyzny i zakres współdziałania | 101 |
2.2.1. Płaszczyzny współdziałania w wymiarze globalnym | 103 |
2.2.2. Biura Regionalne ICAO | 115 |
2.2.3. Regionalne Grupy Bezpieczeństwa Lotniczego | 117 |
2.2.4. Programy współpracy w zakresie bezpieczeństwa | |
operacyjnego i ciągłej zdatności do lotu | 117 |
2.2.5. Regionalne organizacje | |
nadzorujące bezpieczeństwo lotnicze | 121 |
2.2.6. Regionalne organizacje | |
badania wypadków i incydentów lotniczych | 122 |
2.2.7. Program współpracy technicznej Icao | 123 |
2.2.8. Fundusz bezpieczeństwa lotniczego | 124 |
2.2.9. Sieć Wzajemnej Pomocy w Sprawach Bezpieczeństwa | 125 |
2.2.10. Państwa, producenci sprzętu i fundacje | |
w budowaniu systemu bezpieczeństwa . | 126 |
2.2.11. Współpraca w zakresie bezpieczeństwa na lotniskach | 133 |
2.2.12. Współpraca w zakresie zagrożeń | |
powodowanych przemieszczającym się pyłem wulkanicznym | 137 |
2.2.13. Współpraca w zakresie przeciwdziałania | |
przemęczeniu załóg lotniczych | 139 |
2.2.14. Współpraca międzynarodowa | |
w przypadku zagrożenia zdrowia publicznego | 141 |
2.2.15. Współpraca w przewozie materiałów niebezpiecznych | 143 |
2.2.16. Współpraca w zakresie podniesienia poziomu | |
znajomości lotniczego języka angielskiego | 145 |
2.2.17. Współpraca w zakresie polityki kadrowej | |
specjalistów lotniczych | 146 |
2.3. Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego | 147 |
2.3.1. Działania IATA na rzecz bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa | 148 |
2.3.2. Bezpieczeństwo – wspólny cel | 151 |
2.3.3. Aktywność międzynarodowa | 152 |
2.3.4. Działalność szkoleniowa | 155 |
2.3.5. Procedury operacyjne | 155 |
2.3.6. Gromadzenie i wymiana informacji | 156 |
2.3.7. Działalność publikacyjna | 156 |
2.4. Grupa Banku Światowego | 157 |
2.4.1. Współpraca WBG z ICAO | 158 |
2.4.2. Perspektywiczne działania WBG | 159 |
2.4.3. Charakterystyka regionów i przykłady | |
ważniejszych projektów lotniczych realizowanych przez WBG | 160 |
2.4.4. Międzynarodowa Korporacja Finansowa | 167 |
2.4.5. Partnerstwo publiczno-prywatne | 171 |
2.4.6. Agencja Wielostronnych Gwarancji Inwestycji | 172 |
2.5. Działania na rzecz bezpieczeństwa lotniczego | |
podejmowane w Europie | 172 |
2.5.1. Filary europejskiej polityki bezpieczeństwa lotniczego | 173 |
2.5.2. Współpraca państw | |
w ramach systemu bezpieczeństwa lotniczego w UE | 175 |
2.5.3. Działalność międzynarodowa UE | |
w zakresie bezpieczeństwa lotniczego | 178 |
2.5.4. Inicjatywa SKYbrary – nowe podejście | |
do współpracy w zakresie bezpieczeństwa lotniczego | 184 |
3. Uwarunkowania współdziałania | 185 |
3.1. Uwarunkowania polityczne | 186 |
3.2. Uwarunkowania ekonomiczne | 192 |
4. Podsumowanie | 197 |
Rozdział 3. Współdziałanie międzynarodowe w zapewnieniu bezpieczeństwa | |
lotnictwa cywilnego. Zasady i formy | 201 |
1. Międzynarodowe lotnicze umowy dwustronne | 203 |
1.1. Słabe strony międzynarodowych dwustronnych umów lotniczych . | 204 |
2. Lotnicze umowy wielostronne | 206 |
3. Umowy lotnicze zawierane przez państwa członkowskie Unii Europejskiej | 208 |
3.1. Geneza | 208 |
3.2. Implikacje orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości | 210 |
3.3. Metodologia negocjacji umów dwustronnych w Unii Europejskiej | 211 |
3.4. Umowy lotnicze negocjowane na poziomie wspólnotowym | 214 |
3.5. Porozumienia zawarte przez EASA | 216 |
4. Programy międzynarodowej współpracy | 218 |
4.1. Europejskie programy i plany współpracy | 219 |
4.1.1. Europejski program bezpieczeństwa lotniczego | 219 |
4.1.2. Europejski plan bezpieczeństwa lotniczego | 220 |
4.1.3. Wspólnotowy program oceny bezpieczeństwa | |
zagranicznych statków powietrznych | 222 |
5. Podsumowanie | 224 |
Rozdział 4. Kierunki i tendencje rozwoju współdziałania | |
i współpracy międzynarodowej w zapewnianiu bezpieczeństwa | |
lotnictwa cywilnego | 226 |
1. Promowanie polityki bezpieczeństwa | 227 |
2. Poszukiwanie konsensusu | 228 |
3. Międzysektorowa współpraca międzynarodowa | 230 |
4. Kształtowanie zrównoważonego systemu bezpieczeństwa | |
lotnictwa cywilnego | 232 |
4.1. Znaczenie rzetelnej informacji | 235 |
4.2. Kontrola stosowania międzynarodowych standardów | 237 |
4.3. Zapewnianie wysokiego poziomu raportowania | 238 |
4.4. Podwyższanie efektywności ochrony lotnictwa cywilnego | 239 |
5. Polityka organizacji branżowych | 240 |
6. Szkolenie personelu | 241 |
7. Systemy bezzałogowych statków powietrznych a bezpieczeństwo lotnicze | 243 |
8. Międzynarodowa współpraca na rzecz bezpieczeństwa lotniczego w Europie | 244 |
9. Podsumowanie | 247 |
Rozdział 5. Polska w systemie międzynarodowej współpracy | |
w zapewnieniu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego | 250 |
1. Działalność instytucji i organizacji międzynarodowych | |
w zakresie bezpieczeństwa lotniczego – z udziałem Polski | 250 |
1.1. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego | 251 |
1.2. Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego | 252 |
1.3. Eurocontrol | 254 |
1.4. Środkowoeuropejska Grupa Rotacyjna | 256 |
1.5. Grupa Wyszehradzka | 257 |
1.6. Zrzeszenie Władz Lotniczych | 258 |
2. Polska we współpracy międzynarodowej | |
w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego | 259 |
2.1. Uprawnienia organów polskiej administracji rządowej do współpracy | |
międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego | 259 |
2.2. Postawa i zaangażowanie Polski we współpracę międzynarodową | |
w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego | 261 |
2.3. Działalność polskiej władzy lotniczej na forum międzynarodowym | 265 |
3. Doświadczenia i wnioski wynikające z dotychczasowej współpracy | |
międzynarodowej Polski w zakresie bezpieczeństwa lotniczego | 268 |
4. Podsumowanie | 270 |
Zakończenie | 273 |
Bibliografia | 281 |
Aneksy | 299 |
Indeks nazwisk | 329 |