Bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego

-22%

Bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego

Aspekty współpracy międzynarodowej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,74  33,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 33,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 20,46 zł  


25,74

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest pierwszą autorską monografią przedstawiającą kompleksowo współpracę państw i organizacji międzynarodowych w zapewnieniu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.


Marian Bujnowski rozpatruje pojęcie bezpieczeństwa lotniczego, charakteryzuje rodzaje i źródła głównych zagrożeń współczesnego lotnictwa cywilnego oraz te jego elementy, które są szczególnie narażone na atak. Przedstawia kluczowe podmioty uczestniczące we współpracy międzynarodowej i rozważa ich rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa oraz analizuje polityczne, organizacyjne i ekonomiczne uwarunkowania tych działań. Część książki Autor poświęcił omówieniu roli Polski w systemie międzynarodowej współpracy w dyskutowanej dziedzinie.
Bujnowski łączy prezentację obowiązujących standardów z krytycznym komentarzem, który odnosi się zwłaszcza do wpływu uwarunkowań politycznych i ekonomicznych na zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.


Marian Bujnowski – doktor inż. pilot, ekspert lotniczy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa cywilnego. Absolwent Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej i Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie stosunków międzynarodowych. Były pracownik Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w którym zajmował się, miedzy innymi, współpracą ze Zrzeszeniem Władz Lotniczych (Joint Aviation Authorities – JAA) i przystosowaniem polskich standardów lotniczych do europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego (Joint Aviation Requirements – JARs). Od 2007 r. pracuje jako konsultant ds. bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa cywilnego w międzynarodowych programach finansowanych przez Unię Europejską i Bank Światowy. Autor publikacji z zakresu współpracy międzynarodowej i lotnictwa cywilnego: Jedwabny Szlak XXI wieku – międzynarodowy korytarz transportowy Europa – Kaukaz – Azja (Stosunki Międzynarodowe 2012, t. 46, nr 2), Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna – ambicje a rzeczywistość (Warszawa 2014).


Rok wydania2016
Liczba stron332
KategoriaPolitologia
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-813-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Wykaz skrótów     9
  Podziękowanie     15
  Wprowadzenie     17
  Rozdział 1. Główne zagrożenia bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego –
  charakter i źródła     21
  1. Pojęcie bezpieczeństwa lotniczego     21
  1.1. Ewolucja myślenia o bezpieczeństwie    22
  2. Rodzaje zagrożeń współczesnego lotnictwa cywilnego    24
  2.1. Uprowadzenie statku powietrznego     27
  2.2. Piractwo powietrzne     28
  2.3. Terroryzm powietrzny (lotniczy) – definiowanie zjawiska     29
  2.4. Bezprawne zawładnięcie statkiem powietrznym     31
  2.5. Akty bezprawnej ingerencji     32
  2.6. Akty wymierzone w bezpieczeństwo lotnictwa według kryteriów
  europejskich organizacji międzynarodowych     33
  2.6.1. Definiowanie aktów bezprawnej ingerencji
  w krajowych aktach prawnych     34
  2.7. Akty międzynarodowego terroryzmu lotniczego     35
  2.8. Terroryzm cybernetyczny     38
  3. Elementy lotnictwa cywilnego szczególnie narażone na zagrożenia     40
  3.1. „Atrakcyjność” statku powietrznego jako celu ataku terrorystycznego     41
  3.2. Klasyfikacja uprowadzeń samolotów     42
  3.3. Sposoby działania porywaczy i techniki terrorystyczne     43
  3.4. Konsekwencje aktów terroru powietrznego     45
  4. Źródła zagrożeń współczesnego lotnictwa cywilnego     46
  4.1. Pobudki sprawców czynów
  przeciwko bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego     47
  4.2. Terroryzm państwowy     48
  4.2.1. Państwa zbójeckie     48
  4.2.2. Państwa upadłe     49
  4.3. Przestępczość zorganizowana     50
  4.4. Zagrożenia natury ekonomicznej     52
  4.5. Zagrożenia natury operacyjnej i czynniki psychologiczne     57
  4.6. Zestrzelenia cywilnych samolotów pasażerskich     60
  4.6.1. Niezamierzone zestrzelenie cywilnych statków powietrznych     65
  4.6.2. Zestrzelenie boeinga 777 Malezyjskich Linii Lotniczych
  (lot mh17)     66
  4.7. Zagrożenia ze strony bezzałogowych statków powietrznych     74
  4.8. Zniszczenie cywilnego statku powietrznego
  ze względów bezpieczeństwa     79
  4.9. Niebezpieczne „gry i zabawy”     79
  4.9.1. Gry wojenne –
  niebezpieczne zachowania wojskowych statków powietrznych     80
  4.9.2. Zabawy laserami     83
  5. Podsumowanie .    84
  Rozdział 2. Uwarunkowania zapewnienia
  bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego:
  polityczne, organizacyjne, prawne i ekonomiczne     86
  1. Podmioty uczestniczące we współpracy międzynarodowej i ich rola
  w zapewnieniu bezpieczeństwa lotniczego     87
  1.1. Rola państwa w zapewnieniu bezpieczeństwa lotniczego     89
  1.1.1. Prawa państwa wynikające z konwencji chicagowskiej     89
  1.1.2. Zobowiązanie państwa
  do zapewnienia bezpieczeństwa lotnictwa     90
  1.1.3. Wykonywanie międzynarodowych norm i zaleceń ICAO
  przez państwo     91
  1.1.4. Funkcje państwa
  w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa lotniczego     92
  1.2. Organizacje międzyrządowe, alianse lotnicze oraz stowarzyszenia
  pracownicze i środowiskowe wobec problemu zagrożeń lotnictwa     98
  2. Istota i obszary współdziałania     100
  2.1. Status bezpieczeństwa w regulacjach organizacji lotniczych     100
  2.2. Płaszczyzny i zakres współdziałania     101
  2.2.1. Płaszczyzny współdziałania w wymiarze globalnym     103
  2.2.2. Biura Regionalne ICAO     115
  2.2.3. Regionalne Grupy Bezpieczeństwa Lotniczego     117
  2.2.4. Programy współpracy w zakresie bezpieczeństwa
  operacyjnego i ciągłej zdatności do lotu     117
  2.2.5. Regionalne organizacje
  nadzorujące bezpieczeństwo lotnicze     121
  2.2.6. Regionalne organizacje
  badania wypadków i incydentów lotniczych     122
  2.2.7. Program współpracy technicznej Icao     123
  2.2.8. Fundusz bezpieczeństwa lotniczego     124
  2.2.9. Sieć Wzajemnej Pomocy w Sprawach Bezpieczeństwa     125
  2.2.10. Państwa, producenci sprzętu i fundacje
  w budowaniu systemu bezpieczeństwa .    126
  2.2.11. Współpraca w zakresie bezpieczeństwa na lotniskach     133
  2.2.12. Współpraca w zakresie zagrożeń
  powodowanych przemieszczającym się pyłem wulkanicznym     137
  2.2.13. Współpraca w zakresie przeciwdziałania
  przemęczeniu załóg lotniczych     139
  2.2.14. Współpraca międzynarodowa
  w przypadku zagrożenia zdrowia publicznego     141
  2.2.15. Współpraca w przewozie materiałów niebezpiecznych     143
  2.2.16. Współpraca w zakresie podniesienia poziomu
  znajomości lotniczego języka angielskiego     145
  2.2.17. Współpraca w zakresie polityki kadrowej
  specjalistów lotniczych     146
  2.3. Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego     147
  2.3.1. Działania IATA na rzecz bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa     148
  2.3.2. Bezpieczeństwo – wspólny cel     151
  2.3.3. Aktywność międzynarodowa     152
  2.3.4. Działalność szkoleniowa     155
  2.3.5. Procedury operacyjne     155
  2.3.6. Gromadzenie i wymiana informacji     156
  2.3.7. Działalność publikacyjna     156
  2.4. Grupa Banku Światowego     157
  2.4.1. Współpraca WBG z ICAO     158
  2.4.2. Perspektywiczne działania WBG     159
  2.4.3. Charakterystyka regionów i przykłady
  ważniejszych projektów lotniczych realizowanych przez WBG     160
  2.4.4. Międzynarodowa Korporacja Finansowa     167
  2.4.5. Partnerstwo publiczno-prywatne     171
  2.4.6. Agencja Wielostronnych Gwarancji Inwestycji     172
  2.5. Działania na rzecz bezpieczeństwa lotniczego
  podejmowane w Europie     172
  2.5.1. Filary europejskiej polityki bezpieczeństwa lotniczego     173
  2.5.2. Współpraca państw
  w ramach systemu bezpieczeństwa lotniczego w UE     175
  2.5.3. Działalność międzynarodowa UE
  w zakresie bezpieczeństwa lotniczego     178
  2.5.4. Inicjatywa SKYbrary – nowe podejście
  do współpracy w zakresie bezpieczeństwa lotniczego     184
  3. Uwarunkowania współdziałania     185
  3.1. Uwarunkowania polityczne     186
  3.2. Uwarunkowania ekonomiczne     192
  4. Podsumowanie     197
  Rozdział 3. Współdziałanie międzynarodowe w zapewnieniu bezpieczeństwa
  lotnictwa cywilnego. Zasady i formy     201
  1. Międzynarodowe lotnicze umowy dwustronne     203
  1.1. Słabe strony międzynarodowych dwustronnych umów lotniczych .    204
  2. Lotnicze umowy wielostronne     206
  3. Umowy lotnicze zawierane przez państwa członkowskie Unii Europejskiej     208
  3.1. Geneza     208
  3.2. Implikacje orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości     210
  3.3. Metodologia negocjacji umów dwustronnych w Unii Europejskiej     211
  3.4. Umowy lotnicze negocjowane na poziomie wspólnotowym     214
  3.5. Porozumienia zawarte przez EASA    216
  4. Programy międzynarodowej współpracy     218
  4.1. Europejskie programy i plany współpracy     219
  4.1.1. Europejski program bezpieczeństwa lotniczego     219
  4.1.2. Europejski plan bezpieczeństwa lotniczego     220
  4.1.3. Wspólnotowy program oceny bezpieczeństwa
  zagranicznych statków powietrznych     222
  5. Podsumowanie     224
  Rozdział 4. Kierunki i tendencje rozwoju współdziałania
  i współpracy międzynarodowej w zapewnianiu bezpieczeństwa
  lotnictwa cywilnego     226
  1. Promowanie polityki bezpieczeństwa     227
  2. Poszukiwanie konsensusu     228
  3. Międzysektorowa współpraca międzynarodowa     230
  4. Kształtowanie zrównoważonego systemu bezpieczeństwa
  lotnictwa cywilnego     232
  4.1. Znaczenie rzetelnej informacji     235
  4.2. Kontrola stosowania międzynarodowych standardów     237
  4.3. Zapewnianie wysokiego poziomu raportowania     238
  4.4. Podwyższanie efektywności ochrony lotnictwa cywilnego     239
  5. Polityka organizacji branżowych     240
  6. Szkolenie personelu     241
  7. Systemy bezzałogowych statków powietrznych a bezpieczeństwo lotnicze     243
  8. Międzynarodowa współpraca na rzecz bezpieczeństwa lotniczego w Europie     244
  9. Podsumowanie     247
  Rozdział 5. Polska w systemie międzynarodowej współpracy
  w zapewnieniu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego     250
  1. Działalność instytucji i organizacji międzynarodowych
  w zakresie bezpieczeństwa lotniczego – z udziałem Polski     250
  1.1. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego     251
  1.2. Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego     252
  1.3. Eurocontrol     254
  1.4. Środkowoeuropejska Grupa Rotacyjna     256
  1.5. Grupa Wyszehradzka     257
  1.6. Zrzeszenie Władz Lotniczych     258
  2. Polska we współpracy międzynarodowej
  w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego     259
  2.1. Uprawnienia organów polskiej administracji rządowej do współpracy
  międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego     259
  2.2. Postawa i zaangażowanie Polski we współpracę międzynarodową
  w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego     261
  2.3. Działalność polskiej władzy lotniczej na forum międzynarodowym     265
  3. Doświadczenia i wnioski wynikające z dotychczasowej współpracy
  międzynarodowej Polski w zakresie bezpieczeństwa lotniczego     268
  4. Podsumowanie     270
  Zakończenie     273
  Bibliografia     281
  Aneksy     299
  Indeks nazwisk     329
RozwińZwiń