20 lat później - osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich

-22%

20 lat później - osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich

Badania podłużne

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,94  23,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 23,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,26 zł  


17,94

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W VIII edycji Nagrody Teofrasta magazynu Charaktery
książka otrzymała to wyróżnienie w kategorii
NAJPOPULARNIEJSZEJ KSIĄŻKI NAUKOWEJ!


Autorka przedstawia rezultaty drugiego etapu badań poświęconych psychologicznym charakterystykom wybranej grupy aktorów polskich. Bez wątpienia są to rezultaty warte opublikowania, ponieważ były to badania unikatowe i to nie tylko w skali krajowej. Nie znam drugich takich badań, w których analizie poddano relatywnie liczną grupę aktorów i prześledzono w tej grupie zmiany psychologicznych charakterystyk po upływie 20 lat. (…). Rezultaty badań podłużnych zostały przedstawione w klarowny sposób i zinterpretowane na podstawie współczesnych teorii rozwoju osobowości. Książka ma istotne walory naukowe, a jednocześnie w interesujący sposób portretuje psychologicznie środowisko aktorów. Z tego względu książka ma również istotne walory diagnostyczne, bo sądzę, że aktorzy należą do ciekawej grupy osób edukujących się niestandardowo i uprawiających swój zawód w relatywnie twórczy sposób. W toku prowadzonego wywodu Autorka w umiejętny sposób wykorzystuje dane z wielu wywiadów z aktorami. Są to ciekawe ilustracje losów i poglądów aktorów polskich, wspierające wątek badawczy i diagnostyczny książki.
prof. dr hab. Czesław S. Nosal – fragmenty recenzji


BARBARA MRÓZ – prof. nadzw. dr hab. w dziedzinie psychologii, zatrudniona na Wydziale Zarządzania i Nauk Społecznych UZZM oraz w Uniwersytecie SWPS, przez 21 lat pracowała w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. W trakcie pracy naukowej zrealizowała wiele projektów dotyczących psychologii osobowości, zarządzania, twórczości oraz jakości życia. Jest autorką książek: Osobowość wybitnych aktorów polskich. Studium różnic międzygeneracyjnych (2008), Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla. Uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne (2011), Functioning in the Workplace. Quantitative and Qualitative Psychological Research (2012), Szef X – pracownik Y. Wyzwania w zarządzaniu pokoleniem Y (red.) (2014) oraz ponad 80 artykułów.
Członkini Polskiego Towarzystwa Psychologicznego PTP oraz Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji PSPO.


Rok wydania2015
Liczba stron316
KategoriaPsychologia osobowości
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-776-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp   9
  Część pierwsza
  Koncepcje psychologiczne: rozwój i zmiany w osobowości twórczej
  Rozdział 1. Koncepcje psychologiczne a zachowania twórcze   17
  1.1. Poczucie sensu życia jako potrzeba fundamentalna     17
  1.2. Potrzeby rozwoju i szans   29
  1.3. Dziecko, Dorosły, Rodzic, czyli kilka słów o analizie transakcyjnej   40
  1.4. Człowiek wobec wartości   47
  Rozdział 2. Psychologia zmian i rozwoju osobowości   53
  Część druga
  Szkoła i życie – edukacja teatralna, praktyka sceniczna i filmowa
  a tożsamość aktora i reżysera
  Rozdział 3. Kształcenie aktorów a działalność artystyczna     63
  3.1. Szkoła z perspektywy mistrzów. Autoryzowana rozmowa o teatrze
  i kształceniu aktorów z dr Barbarą Osterloff, profesor Akademii Teatralnej
  im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, 14.10.2013     63
  3.2. Kim jest aktor, kim jest reżyser? Autoryzowana rozmowa o sztuce
  z reżyserem Wiesławem Saniewskim, 16.07.2014   76
  Część trzecia
  20 lat później, czyli co się zmienia w osobowości i hierarchii wartości
  w grupie aktorów polskich. Badania podłużne
  Rozdział 4. Metodologia badań   91
  4.1. Problem pracy, zmienne, hipotezy badawcze   91
  4.2. Sposób pomiaru wyróżnionych zmiennych  101
  4.2.1. Skala Sensu Życia PIL J.C. Crumbaugha i L.T. Maholicka  102
  4.2.2. Test Przymiotnikowy ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna  105
  4.2.3. Skala Wartości SW M. Rokeacha 109
  4.3. Procedura badań i charakterystyka grupy badanych aktorów  111
  4.4. Analizy statystyczne  114
  Rozdział 5. Empiryczna analiza porównawcza – specyfika badanych grup 117
  Rozdział 6. Poczucie sensu życia w badanej grupie aktorów  126
  6.1. Poczucie sensu życia – wyniki ilościowe  126
  6.2. Poczucie sensu życia – wyniki jakościowe  131
  6.3. Poczucie sensu życia w grupie aktorów wybitnych i znanych –
  testy różnic 144
  Rozdział 7. Wybrane wymiary osobowościowe: obraz siebie
  i struktura potrzeb w badanej grupie aktorów  149
  7.1. Frekwencja wyboru przymiotników Testu ACL
  w grupie aktorów wybitnych  150
  7.1.1. Frekwencja wspólna  150
  7.1.2. Frekwencja różnic  154
  7.2. Obraz siebie i struktura potrzeb w grupie aktorów wybitnych –
  analizy porównawcze  157
  7.3. Obraz siebie i struktura potrzeb w grupie aktorów znanych –
  analizy porównawcze  176
  Rozdział 8. Hierarchia wartości w badanej grupie aktorów: wartości
  ostateczne i instrumentalne  196
  Rozdział 9. Wybrane wymiary Modelu Osobowościowo-Aksjologicznego
  MOA w badanej grupie aktorów  210
  Rozdział 10. Zmiany generacyjne i ich źródła w badanej grupie aktorów –
  na podstawie Ogólnego Modelu Rozwoju K.W. Schaiego 219
  Rozdział 11. Poczucie sensu życia oraz jego moderatory osobowościowe
  i aksjologiczne w badanej grupie aktorów 228
  Rozdział 12. Typy badanych aktorów – struktura Modelu Osobowościowo-
  -Aksjologicznego MOA w badanej grupie aktorów  249
  Rozdział 13. Podsumowanie, dyskusja wyników, implikacje  258
  13.1. Specyfika badanych grup aktorów  260
  13.2. Poczucie sensu życia w badanej grupie aktorów 261
  13.3. Wybrane wymiary osobowościowe w badanej grupie
  aktorów wybitnych  261
  13.4. Wybrane wymiary osobowościowe w badanej grupie aktorów znanych 263
  13.5. Hierarchia wartości ostatecznych i instrumentalnych w badanej grupie
  aktorów  264
  13.6. Poczucie sensu życia oraz jego moderatory osobowościowe
  i aksjologiczne w badanej grupie aktorów  266
  13.7. Typy badanych aktorów – struktura Modelu Osobowościowo-
  -Aksjologicznego MOA w badanej grupie aktorów  266
  13.8. Implikacje teoretyczne i praktyczne  268
  20 years later – personality and hierarchy of values of eminent
  Polish actors. A longitudinal study  270
  Bibliografia 276
  Załączniki 292
  Indeks nazwisk 309
RozwińZwiń