Psychologiczny model dobrostanu w pracy

Wartość i sens pracy

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

48,30  69,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 69,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 48,30 zł  


48,30

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Problematyka dobrostanu w sytuacji pracy, rozumianego jako coś więcej niż satysfakcja z pracy, jest stosunkowo nowym obszarem badań, który podejmowany jest w raczej nielicznych kręgach naukowych. Zagadnienie to stało się popularne na fali rozwoju psychologii pozytywnej, w ramach której pojawiło się pojęcie „pozytywnej psychologii organizacji”.
Agnieszka Czerw uzasadnia w swojej książce, dlaczego psychologia pozytywna stanowi dobry kontekst analizy dobrostanu w sytuacji pracy. Omawia szczegółowo pojęcie dobrostanu i związane z nim teorie oraz pokazuje dwa punkty widzenia, z jakich można to zagadnienie analizować: hedonistyczny, rozumiany jako przyjemne życie, i eudajmonistyczny, oznaczający życie wartościowe. Przedstawia także autorską propozycję rozumienia eudajmonistycznego dobrostanu w sytuacji pracy oraz związane z nią nowe narzędzie kwestionariuszowe. Książkę wieńczy propozycja ogólnego modelu dobrostanu uwzględniającego różne jego typy i obszary oraz wskazującego rolę, jaką w budowaniu jakości życia człowieka odgrywa dobrostan doświadczany w kontekście pracy zawodowej.


Rok wydania2017
Liczba stron196
KategoriaPsychologia osobowości
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19363-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  1. Psychologia pozytywna i jej wpływ na psychologię pracy i organizacji     11
  2. Dobrostan jako pojęcie ogólne dotyczące różnych obszarów życia     20
  2.1. Dobrostan osobisty, społeczny i zawodowy     21
  2.2. Koncepcja hedonistyczna i eudajmonistyczna dobrostanu – przyjemne i wartościowe życie     23
  2.3. Sens rozróżnienia perspektywy hedonistycznej i eudajmonistycznej     31
  2.4. Dobrostan i złe samopoczucie     37
  3. Dobrostan w pracy – stan wiedzy aktualnej     41
  3.1. Hedonistyczny dobrostan w pracy i organizacji     42
  3.1.1. Emocje w sytuacji pracy     43
  3.1.2. Satysfakcja z pracy    49
  3.2. Eudajmonistyczny dobrostan w pracy     51
  3.2.1. Zaangażowanie w pracę     55
  3.2.2. Flow w pracy     57
  3.2.3. Pasja w pracy     60
  3.2.4. Poczucie powołania w pracy     64
  3.2.5. Praca jako wartość centralna w życiu człowieka     67
  3.2.6. Wartości realizowane w pracy     71
  3.2.7. Sens pracy     75
  4. Budowanie pozytywnej organizacji poprzez nadawanie sensu pracy     83
  4.1. Praktyki organizacyjne a odczuwanie sensu pracy przez pracowników     83
  4.2. Przyczyny dobrostanu w pracy – w szerokim kontekście dopasowania do pracy i organizacji     92
  5. Kwestionariusz eudajmonistycznego dobrostanu w miejscu pracy     98
  5.1. Założenia teoretyczne kwestionariusza     99
  5.2. Konstrukcja narzędzia do pomiaru dobrostanu w miejscu pracy     105
  5.2.1. Badania konstrukcyjne Kwestionariusza Dobrostanu w Miejscu Pracy     106
  5.2.2. Definicje skal Kwestionariusza Dobrostanu w Miejscu Pracy     111
  5.2.3. Analiza konfirmacyjna struktury Kwestionariusza Dobrostanu w Miejscu Pracy     114
  5.2.4. Stabilność pomiaru Kwestionariuszem Dobrostanu w Miejscu Pracy     118
  5.3. Profile dobrostanu w pracy     119
  6. Weryfikacja konceptualnego modelu relacji eudajmonistycznego dobrostanu zawodowego z innymi typami dobrostanu    125
  6.1. Relacja hedonistycznego i eudajmonistycznego dobrostanu w pracy     128
  6.1.1. Badanie 1 – eudajmonistyczny i hedonistyczny (satysfakcja z pracy) dobrostan w pracy     129
  6.1.2. Badanie 2 – eudajmonistyczny i hedonistyczny (afekt)dobrostan w pracy     141
  6.1.3. Empiryczny model zależności różnych typów dobrostanu w sytuacji pracy     146
  6.2. Relacja dobrostanu w miejscu pracy do dobrostanu osobistego i społecznego     150
  6.2.1. Badanie 3 – dobrostan w pracy i w życiu w perspektywie hedonistycznej     151
  6.2.2. Badanie 4 – eudajmonistyczny dobrostan w pracy i w życiu     154
  6.2.3. Badanie 5 – dobrostan w pracy i w życiu w mieszanej perspektywie     160
  6.2.3. 6.2.3.1. Badanie 5a – hedonistyczny dobrostan osobisty i eudajmonistyczny dobrostan w pracy     161
  6.2.3. 6.2.3.2. Badanie 5b – eudajmonistyczny dobrostan osobisty i hedonistyczny dobrostan w pracy     164
  6.2.4. Badanie 6 – dobrostan w pracy i dobrostan społeczny w perspektywie eudajmonistycznej     168
  6.2.5. Empiryczny model zależności eudajmonistycznych miar dobrostanu w różnych obszarach funkcjonowania człowieka     177
  6.2.6. Empiryczny model zależności dobrostanu zawodowego (eudajmonistycznego i hedonistycznego) z dobrostanem w innych obszarach funkcjonowania człowieka     182
  7. Podsumowanie – rola psychologicznego dobrostanu u pracowników     191
  Literatura     194
  Spis tabel     212
  Spis rycin     215
  Spis omówionych w książce metod pomiaru     217
  Indeks nazwisk     218
  Indeks rzeczowy     224
  Załącznik – Kwestionariusz Dobrostanu w Miejscu Pracy (KDMP)     227
  O Autorce     232
RozwińZwiń