Wiedza i umiejętności warunkiem aktywności twórczej w edukacji muzycznej

Wiedza i umiejętności warunkiem aktywności twórczej w edukacji muzycznej

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

8,93

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor rozprawy podjął bardzo cenną pedagogicznie próbę uzasadnienia potrzeby poznawania i przeżywania muzyki oraz ich wzajemnych związków prowadzących do syntezy warunkującej aktywność twórczą w edukacji muzycznej.
Na podkreślenie zasługuje swoboda w poruszaniu się po dziedzinie sztuki muzycznej i obserwowanie na jej terenie współczesnych tendencji. Autor prowadzi poprawnie swój wywód interpretacyjny i w wielkim stopniu uwzględnia stan badań w tym zakresie.
Biorąc pod uwagę całokształt zalet naukowo-badawczych przygotowanej rozprawy Mirosława Dymona pt. Wiedza i umiejętności warunkiem aktywności twórczej w edukacji muzycznej, oceniam ją pozytywnie i uważam, że powinna się znaleźć w wykazie publikacji akademickich czynnych nauczycieli i pedagogów.


Z recenzji prof. dra hab. Alojzego Suchanka


Liczba stron241
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7338-869-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów     9
  Wstęp     10
  
  Rozdział 1    15
  Zarys struktury szkolnictwa w Polsce     15
  1.1. Reforma systemu oświaty     15
    1.1.1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego     18
    1.1.2. Ramowe plany nauczania, szkolne programy i wybór podręczników     19
    1.1.3. Edukacja muzyczna w szkołach podstawowych i gimnazjach     21
  1.2. System szkolnictwa artystycznego     28
  1.3. Kształcenie nauczycieli muzyki     33
    1.3.1. Ramowy program kształcenia nauczyciela muzyki     34
  1.4. Zmiany w systemie kształcenia – nowa „Podstawa programowa” z 2009 r.     37
  
  Rozdział 2 40
  Twórczość – pojęcie i próby definicji     40
  2.1. Filozoficzny i estetyczny wymiar twórczości     42
  2.2. Twórczość w ujęciu psychologicznym     46
    2.2.1. Elitarna i egalitarna koncepcja     47
    2.2.2. Współczesne koncepcje twórczości     48
    2.2.3. Kryteria twórczości     51
  2.3. Twórczość w ujęciu pedagogicznym     53
  
  Rozdział 3    60
  Wiedza i umiejętności w zakresie muzyki     60
  3.1. „Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów”     62
    3.1.1. Wyniki gimnazjalistów w badaniu PISA w 2009 roku     65
    3.1.2. Podsumowanie programu PISA 2009 i dalsza perspektywa badawcza     70
  3.2. Raporty o stanie wiedzy i umiejętności muzycznych     72
    3.2.1. Reforma z 1999 roku a poziom nauczania muzyki w szkołach     76
    3.2.2. Stan obecny edukacji muzycznej w Polsce – rys ogólny     77
    3.2.3. Wyniki testów wiedzy i umiejętności uczniów kończących szkołę podstawową     78
  3.3. Standardy edukacji kulturalnej     86
    3.3.1. Szkoła jako instytucja odpowiedzialna za wychowanie estetyczne     88
  
  Rozdział 4    91
  Aktywność twórcza w muzyce     91
  4.1. Kreatywność w przestrzeni europejskiej     91
  4.2. Aktywność twórcza jako samorealizacja     94
  4.3. Aktywne metody nauczania     96
    4.3.1. Formy (dziedziny) aktywności muzycznej     101
    4.3.2. Aktywne słuchanie muzyki     112
    4.3.3. Aktywność twórcza jako improwizacja     117
    4.3.4. Miejsce improwizacji w kształceniu nauczycieli     123
  
  Rozdział 5    126
  Założenia metodologiczne pracy     126
  5.1. Problematyka badawcza     126
  5.2. Podstawa teoretyczna i pytania problemowe     127
  5.3. Cel pracy i hipotezy szczegółowe     129
  5.4. Zmienne i wskaźniki badawcze     131
  5.5. Charakterystyka narzędzi badawczych     133
  5.6. Organizacja badań i osoby badane     136
  5.7. Statystyczne metody analizy wyników badań własnych     143
  
  Rozdział 6    144
  Analiza wyników badań własnych     144
  6.1. Ogólny wynik w teście KANH     144
  6.2. Ogólny wynik heurystyki     153
  6.3. Ogólny wynik algorytmu     163
  6.4. Ogólny wynik nonkonformizmu     172
  6.5. Ogólny wynik konformizmu     182
  6.6. Ogólny wynik osiągnięć muzycznych     192
  6.7. Ogólny wynik wiedzy muzycznej     201
  6.8. Ogólny wynik umiejętności percepcyjnych     212
  
  Rozdział 7    219
  Refleksje dla pedagogiki muzycznej     219
  
  Zakończenie     225
  Spis tabel     228
  Spis rysunków, wykresów i schematów     232
  Bibliografia     234
  Summary     241
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia