Retoryczność w filmowych obrazach świata Andrzeja Fidyka

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,42  31,90

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 31,90 zł (-36%)

Najniższa cena z 30 dni: 22,33 zł (-9%)  


20,42

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Prezentowana publikacja zawiera opis i analizę dorobku jednego z najwybitniejszych polskich dokumentalistów, Andrzeja Fidyka. Światowy rozgłos i uznanie przyniosła mu Defilada, a sławę ugruntowały takie filmy, jak: Karnawał – największe party świata, Kiniarze z Kalkuty, Rosyjski striptiz, Sen Staszka w Teheranie, Historie z Yodok. Autorka podjęła próbę interpretacji jego twórczości za pomocą narzędzi badawczych związanych z retoryką, co pozwoliło jej unaocznić zasady realizacji ich dyskursywności. Film dokumentalny analizuje ona poprzez jego relacje z rzeczywistością, a także jako wykładnik twórczej idei dokumentalisty, która pozwala mu na skuteczne komunikowanie z widzem. Obok analizy topiki filmowej Fidyka i kluczowej kategorii widowiskowości, czytelnik znajdzie tu również subtelne interpretacje wybranych filmów reżysera oraz próbę charakterystyki jego osobowości twórczej. Widowiskowość cechuje całą twórczość Fidyka i nie tylko zapewnia wysoką rangę artystyczną jego dziełom, ale także przykuwa uwagę współczesnego widza. Osobny rozdział autorka poświęca zagadnieniom dotyczącym „szkoły Fidyka” i filmom jego najbardziej znanych uczniów.


Rok wydania2016
Liczba stron206
KategoriaFilm
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-508-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Dlaczego retoryka?    9
  
  1. Renesans retoryki    17
  2. Perspektywy badawcze retoryki filmowej    21
  2.1. Karol Irzykowski – prekursor retoryki filmowej    21
  2.2. Historia i teraźniejszość    23
  2.3. Perswazyjność filmu dokumentalnego    34
  3. Początki drogi twórczej Andrzeja Fidyka    39
  4. Widowiskowość jako główna strategia retoryczna    47
  4.1. Konteksty analityczne    47
  4.2. Typy widowisk w filmach Fidyka    52
  4.2.1. Karnawał jako widowisko autonomiczne    61
  4.2.2. Defilada – hiperbolizacja rytuału państwa i antropoloatria    75
  4.2.3. Historie z Yodok – musical, którym rządzi retoryka patosu    88
  4.2.4. Kiniarze z Kalkuty – wykorzystanie konwencji retorycznej „tekst w tekście” – „film w filmie”    96
  4.2.5. Rosyjski striptiz – sztuka erotyki jako widowisko performance charakteryzujące przemiany społeczne    106
  5. Topiczne obrazy świata w dokumentach Andrzeja Fidyka. Funkcja argumentacyjna    119
  6. Problem tzw. polskiej szkoły dokumentalnej    141
  7. Uczniowie Fidyka    149
  
  Zakończenie    161
  Bibliografia    167
  Filmografia    175
  A. Andrzej Fidyk (filmy omawiane)     175
  B. Filmy zrealizowane przy współpracy Andrzeja Fidyka     183
  Cinematic images of Andrzej Fidyk’s world. The rhetoric of documentary films as spectacle (summary)     187
  Spis ilustracji     189
  Indeks nazwisk     191
  Nota bibliograficzna    199
  Nota o Autorze     201
RozwińZwiń