EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Prezentowana publikacja zawiera opis i analizę dorobku jednego z najwybitniejszych polskich dokumentalistów, Andrzeja Fidyka. Światowy rozgłos i uznanie przyniosła mu Defilada, a sławę ugruntowały takie filmy, jak: Karnawał – największe party świata, Kiniarze z Kalkuty, Rosyjski striptiz, Sen Staszka w Teheranie, Historie z Yodok. Autorka podjęła próbę interpretacji jego twórczości za pomocą narzędzi badawczych związanych z retoryką, co pozwoliło jej unaocznić zasady realizacji ich dyskursywności. Film dokumentalny analizuje ona poprzez jego relacje z rzeczywistością, a także jako wykładnik twórczej idei dokumentalisty, która pozwala mu na skuteczne komunikowanie z widzem. Obok analizy topiki filmowej Fidyka i kluczowej kategorii widowiskowości, czytelnik znajdzie tu również subtelne interpretacje wybranych filmów reżysera oraz próbę charakterystyki jego osobowości twórczej. Widowiskowość cechuje całą twórczość Fidyka i nie tylko zapewnia wysoką rangę artystyczną jego dziełom, ale także przykuwa uwagę współczesnego widza. Osobny rozdział autorka poświęca zagadnieniom dotyczącym „szkoły Fidyka” i filmom jego najbardziej znanych uczniów.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 206 |
Kategoria | Film |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-508-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Dlaczego retoryka? | 9 |
1. Renesans retoryki | 17 |
2. Perspektywy badawcze retoryki filmowej | 21 |
2.1. Karol Irzykowski – prekursor retoryki filmowej | 21 |
2.2. Historia i teraźniejszość | 23 |
2.3. Perswazyjność filmu dokumentalnego | 34 |
3. Początki drogi twórczej Andrzeja Fidyka | 39 |
4. Widowiskowość jako główna strategia retoryczna | 47 |
4.1. Konteksty analityczne | 47 |
4.2. Typy widowisk w filmach Fidyka | 52 |
4.2.1. Karnawał jako widowisko autonomiczne | 61 |
4.2.2. Defilada – hiperbolizacja rytuału państwa i antropoloatria | 75 |
4.2.3. Historie z Yodok – musical, którym rządzi retoryka patosu | 88 |
4.2.4. Kiniarze z Kalkuty – wykorzystanie konwencji retorycznej „tekst w tekście” – „film w filmie” | 96 |
4.2.5. Rosyjski striptiz – sztuka erotyki jako widowisko performance charakteryzujące przemiany społeczne | 106 |
5. Topiczne obrazy świata w dokumentach Andrzeja Fidyka. Funkcja argumentacyjna | 119 |
6. Problem tzw. polskiej szkoły dokumentalnej | 141 |
7. Uczniowie Fidyka | 149 |
Zakończenie | 161 |
Bibliografia | 167 |
Filmografia | 175 |
A. Andrzej Fidyk (filmy omawiane) | 175 |
B. Filmy zrealizowane przy współpracy Andrzeja Fidyka | 183 |
Cinematic images of Andrzej Fidyk’s world. The rhetoric of documentary films as spectacle (summary) | 187 |
Spis ilustracji | 189 |
Indeks nazwisk | 191 |
Nota bibliograficzna | 199 |
Nota o Autorze | 201 |