Wokół edukacji polonistycznej w szkole

Wokół edukacji polonistycznej w szkole

Teoria i praktyka

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 39,90 zł  


39,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza publikacja składa się z 28 tekstów (poddanych modyfikacjom), które ukazały się drukiem w latach 1973–2014. Ich tematy oscylują wokół trzech głównych zagadnień (wprawdzie wyodrębnionych umownie, ale – w założeniu – porządkujących), spajających to, co obowiązywało w tradycyjnie rozumianym nauczaniu języka polskiego, z tym, co współtworzy polonistykę nowoczesną. Mamy tu więc, obok łączenia dawnych i nowych teorii językoznawczych, wykorzystywanie w podobnym (dychotomicznym) zestawieniu: pojęć i problemów, metod kształcenia oraz umiejętności redagowania przez uczniów określonych form wypowiedzi; w niemal każdym z artykułów obserwuje się liczne odniesienia do historii dydaktyki i systemu językowego. Omawiając kolejne kwestie, badaczka z reguły nawiązuje do preferowanych w rożnych okresach teorii naukowych i chętnie włącza w prowadzony wywód osiągnięcia wielu dyscyplin wiedzy: począwszy od strukturalizmu po holizm i antropocentryzm, od psycholingwistyki i socjolingwistyki przez pragmatykę językową po etnolingwistykę i aksjologię, jednocześnie doprecyzowując i stosując w swoich szkicach ważne terminy, np.: sprawność językowa, kompetencja komunikacyjna, kompozycja, spójność przekazu.


Rok wydania2016
Liczba stron372
KategoriaKultura języka
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-806-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne     7
  
  I. KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE – KONCEPCJE, KOMPONENTY, DZIAŁANIA    11
  Sprawność językowa i komunikacyjna w historii dydaktyki polonistycznej (1950–2000)     13
  Antropocentryzm a kształcenie językowe     29
  Integracja w kształceniu polonistycznym     43
  Nauczanie integrujące na lekcjach języka polskiego     55
  Dyskurs edukacyjny jako neologizm w nauczaniu integrującym     65
  Kształcenie logicznego myślenia jako kształcenie kompetencji językowej     81
  Zanikanie w szkole wiedzy o historyczności języka polskiego     95
  Bogactwo/ubóstwo słownika jako przejaw stereotypowego myślenia o sprawności językowej uczniów     107
  
  II. DYNAMIZM ZJAWISK KULTUROWYCH I AKSJOLOGICZNYCH    119
  Ekspansja nazw kobiet jako przejaw zmian społecznych i obyczajowych     121
  Ekspansja wyrazu seks we współczesnych słownikach     133
  Kim chcę być w dorosłym życiu? – opinie czternastolatek     145
  „Posiadanie” jako wartość najwyższa w młodzieżowych ocenach narodowości     157
  Nauczanie dowcipu w szkole     171
  Wartościowanie w kształceniu językowym (dla licealistów)     185
  Indywidualizacja języka postaci w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza     199
  
  III. CECHY UCZNIOWSKICH TEKSTOW PISANYCH    207
  O typowości tekstów uczniowskich     209
  Strategie obronne uczniowskiego pisania w dyskursie edukacyjnym     221
  Substytucja tekstowa – uczniowska strategia pisania form wypowiedzi     237
  Spójność tekstu w wypracowaniach olimpijczyków     249
  Łatwa i trudna kompozycja wypracowań uczniowskich     259
  Typologia opowiadania uczniowskiego     269
  Schematyzm działań dydaktycznych przyczyną niskiej sprawności pragmatycznej (na przykładzie opisów szkolnych)     279
  Pseudopoetyckość – uczniowska cecha opisów krajobrazów     291
  Cechy stylistyczne rozprawek uczniów-olimpijczyków     301
  Streszczenie – bardzo ważna umiejętność ucznia     311
  Leksyka wiersza lirycznego w uczniowskim przekładzie     319
  Zła tradycja pisania o wierszach w szkole     329
  Wnioski (syntezy lekcyjne) – negatywne wzorce pisania i nauczania     341
  Nota wydawnicza (zestaw chronologiczny)     349
  Bibliografia i wyjaśnienie skrótów     351
RozwińZwiń