Świętość w religijnej świadomości maturzystów województwa lubelskiego

Świętość w religijnej świadomości maturzystów województwa lubelskiego

Studium socjologiczne

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

17,85

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W niniejszej książce Autorka zastanawia się, kto współcześnie może czy raczej chce w przyszłości zostać świętym, jakimi cechami powinien się odznaczać, jakie mieć priorytety i dążenia. Autorka wykonała na ten temat badania empiryczne w środowisku maturzystów w województwie lubelskim, których na ten temat i na tak szeroką skalę nikt w Polsce nie podjął i nie zrealizował. Odwołaniami do wielu publikacji z zakresu teologii, biblistyki, socjologii i religioznawstwa ustala zaś historycznie zmienną narrację świętości i ewoluujący kanon świętego.


Liczba stron374
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-480-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  I.Świętość, życie święte i święci jako przedmiot badań naukowych     15
  1. Pojęcie świętości i świętego życia w judaizmie, islamie i chrześcijaństwie     16
  2. Problematyka świętości w naukach religioznawczych     35
  3. Świętość, święte życie i święci w świetle wyników badań naukowych     47
  Podsumowanie     50
  
  II.Konceptualizacja i metodologia badań własnych     53
  1. Świadomość religijna i jej komponenty     54
  2. Przedmiot, cel i motywacja badań     63
  3. Problem główny i problematyka badawcza     65
  4. Hipotezy badawcze – ich wskaźniki i zmienne     66
  5. Dobór próby badawczej i przebieg postępowania badawczego     69
    a) Metody, techniki i narzędzia badawcze     73
    b) Przebieg badań     74
  6. Charakterystyka terenu badań     76
  7. Społeczno-demograficzna charakterystyka badanych respondentów     79
  Podsumowanie     84
  
  III.Wierzenia i praktyki religijne badanych maturzystów     85
  1. Sekularyzacja, indywidualizacja i prywatyzacja religii jako tło
  przemian religijności badanej młodzieży     85
  2. Identyfikacja religijna respondentów     96
  3. Wierzenia i przekonania religijne respondentów     107
  4. Obowiązkowe i nadobowiązkowe praktyki religijne maturzystów     119
    a) Obowiązkowe praktyki religijne badanej młodzieży     124
    b) Nadobowiązkowe praktyki religijne     143
  5. Uczestnictwo maturzystów we wspólnotach religijnych i kościelnych     147
  6. Socjalizacja religijna badanych maturzystów     152
  7. Wiara i religijność maturzystów w ocenach ich wychowawców i katechetów     171
  Podsumowanie     184
  
  IV.Intelektualny aspekt świętości religijnej i życia świętego w ujęciu maturzystów     187
  1. Pojęcie świętości i świętego życia w interpretacji badanych maturzystów     188
  2. Znajomość przez maturzystów kościelnych procedur beatyfikacji i kanonizacji świętych     197
  3. Cechy osób świętych w opiniach badanych maturzystów     200
  4. Znajomość przez maturzystów imion i różnych kategorii świętych w Kościele katolickim     202
  5. Rozumienie przez maturzystów prawdy religijnej „obcowanie świętych” wyznawanej w Kościele katolickim     205
  6. Znajomość i zainteresowanie maturzystów życiem własnych patronów     207
  7. Znajomość przez maturzystów osób charakteryzujących się cechami świętych we własnym środowisku     213
  8. Świętość i święte życie ukazywane uczniom w katechezie szkolnej w ocenie katechetów     215
  Podsumowanie     217
  
  V.Aksjologiczno-emocjonalny aspekt świętości religijnej     219
  1. Wartości – ich znaczenie egzystencjalne i kontekst emocjonalny     219
  2. Miejsce świętości w hierarchii wartości i celów życiowych badanych maturzystów     227
  3. Społeczny aspekt życia świętego w ujęciu i ocenie badanych maturzystów     231
  4. Społeczna charakterystyka świętych w interpretacji maturzystów     236
  5. Święci jako wzory osobowe i autorytety moralne w ocenach badanych maturzystów     238
  6. Osobista deklaracja naśladowania świętych przez badanych maturzystów     251
  Podsumowanie     260
  
  VI.Behawioralny wymiar świętości religijnej i życia świętego     263
  1. Czynniki warunkujące świętość i życie święte wskazane przez maturzystów     264
  2. Czynniki utrudniające osiągnięcie świętości, prowadzenie życia świętego i bycie świętym w ocenach maturzystów     266
  3. Rola papieża Jana Pawła II w popularyzowaniu świętości i wzorów życia świętego w ujęciu i ocenach maturzystów     269
  4. Osobiste działania respondentów związane z naśladowaniem świętych     277
  Podsumowanie     280
  
  VII.Świętość, święte życie i święci w wyobrażeniach i osobistych dążeniach badanych maturzystów     283
  1. Świętość jako zjawisko religijne w interpretacji maturzystów     284
  2. Życie święte w opiniach i ocenach maturzystów     289
  3. Osoby święte w spostrzeżeniach i ocenach maturzystów     291
  4. „Święci” i „świeccy” wśród badanych maturzystów – ich nastawienie i ocena świętości, życia świętego i osób świętych     294
  
  Podsumowanie     301
  Zakończenie     303
  Bibliografia     311
  Aneks     327
    Wykaz szkół biorących udział w badaniu     327
    Kwestionariusz ankiety     331
    Dyspozycje do wywiadu z katechetą szkolnym     341
    Dyspozycje do wywiadu z wychowawcą     343
    Wykaz tabel nieumieszczonych w tekście (zaznaczonych odsyłaczami)     345
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia