„da die Tränen der Frauen stark genug sein werden…“

Zum Bild der Frau im Erzählwerk Ina Seidels

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,96  21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,44 zł  


15,96

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Bohaterkami tej książki są kobiety: niemiecka pisarka Ina Seidel oraz wykreowane przez nią wizerunki kobiet. Twórczość pisarki, percypowana do tej pory w kontekście literatury nazistowskich Niemiec, odczytywana jest tym razem inaczej. Sytuując analizowane utwory w kontekście teorii płci aktualnych w okresie Republiki Weimarskiej (szwajcarskiego antropologa Johanna Jakoba Bachofena, niemieckiego socjologa Georga Simmla oraz czołowych przedstawicielek ruchu kobiecego w Niemczech, Heleny Lange i Gertrudy Bäumer), autorka pracy udowadnia, iż pisarstwo Iny Seidel wpisuje się w estetykę „zezującego spojrzenia” (Sigrid Weigel): poruszając się w ramach tradycyjnej topografii płci, pisarka poszukuje jednocześnie drogi do emancypacji kobiety. Przyznając kategorii macierzyństwa rolę nadrzędną, Seidel wydobywa jego emancypacyjny potencjał, udowadniając, że to właśnie ono może stać się specyficzną kobiecą bronią, a nawet środkiem do zdobycia władzy.


„Publikacja Pani Nowary-Matusik znajdzie zainteresowanie wśród literaturoznawców, kulturoznawców i historyków literatury. Monografia odkrywa nieznane szerszemu gronu czytelniczemu dzieło prozatorskie Iny Seidel, odwołuje się do aktualnego dzisiaj dyskursu kobiecości i definiowania ról społecznych, przywołując jednocześnie przykłady historyczno-literackie. […] Monografia stanowi przyczynek do dalszych badań nad kobiecością i męskością i otwiera kolejne perspektywy badawcze […]”.


(Z recenzji dr hab. Anny Gajdis)


Rok wydania2016
Liczba stron250
KategoriaHistoria literatury
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-942-9
Numer wydania1
Język publikacjiniemiecki
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Inhaltsverzeichnis
  
  Einleitung /    9
  Forschungsstand /    19
  
  Kapitel 1
  Leben und Werk Ina Seidels /    27
  1.1. Kindheit in Braunschweig /    27
  1.2. Jugendjahre. Marburg (1896–1897) und München (1897–1907) /    33
  1.3. Die Ehe (1907–1913) /    35
  1.4. Schreiben in der Abgeschiedenheit von Eberswalde (1914–1923) /    37
  1.5. Literarischer Aufstieg in Berlin (1923–1934) /    41
  1.6. Die letzten Lebensjahre in Starnberg (1934–1974) /    46
  
  Kapitel 2
  Theoretische Annäherung /    51
  2.1. Johann Jakob Bachofens Theorie des Mutterrechts und der Mütterlichkeit /    51
  2.2. Die Geschlechterunterschiede nach Georg Simmel /    59
  2.3. Die Weiblichkeitskonzepte bei Helene Lange und Gertrud Bäumer /    65
  
  Kapitel 3
  Frauenbilder in Romanen und Erzählungen /    81
  3.1. Mutterfiguren /    81
  3.1.1. Mütterlichkeit als Lebensaufgabe /    81
  3.1.1.1. Mütterlichkeit als Instinkt: Brigitte in Das Haus zum Monde /    81
  3.1.1.2. Mütterlichkeit als Macht: Muriel in Renée und Rainer und Michaela /    87
  3.1.1.3. Ideal der Mütterlichkeit: Cornelie in Das Wunschkind /    99
  3.1.1.4. Mütterlichkeit als weibliches Erbe: Maria in Das unverwesliche Erbe /    117
  3.1.2. Schwache, irrende und gescheiterte Mütter /    121
  3.1.2.1. Die hilflose Mutter: Justine in Das Labyrinth /    121
  3.1.2.2. Die gefühllose Mutter: Cordula in Brömseshof /    123
  3.1.2.3. Eine Mutter auf der Suche nach einer alternativen Lebensform: Katharina in Die Fürstin reitet /    128
  3.1.2.4. Die egozentrische Stiefmutter: Die Geschichte einer Frau Berngruber /    135
  3.1.2.5. Die realitätsentrückte Mutter: Charlotte in Das unverwesliche Erbe /    137
  3.1.2.6. Die verirrte Mutter: Elisabeth in Das unverwesliche Erbe /    141
  3.1.3. Ablehnung und Verweigerung der Mutterrolle /    146
  3.1.3.1. Mütterlichkeit als Entfremdung: Elsabe in Das Haus zum Monde /    146
  3.1.3.2. Therese in Das Labyrinth als eine Anti-Mutter /    148
  3.1.3.3. Mütterlichkeit als Last: Charlotte in Das Wunschkind /    151
  3.1.3.4. Die abwesende Mutter: Veronika in Der Weg ohne Wahl /    152
  3.2. Ehefrauen /    153
  3.3. Alleinstehende Frauen /    161
  3.3.1. Femme fatales und femme enfants /    161
  3.3.1.1. Zwischen femme fatale und femme enfant: Melitta in Spuk in des Wassermanns Haus /    161
  3.3.1.2. Die überschäumende Sinnlichkeit: Loulou in Sterne der Heimkehr /    164
  3.3.1.3. Die ungezähmte Weiblichkeit: Delphine in Das Wunschkind /    167
  3.3.2. Moderne und tätige Frauen /    172
  3.3.2.1. Die unglückliche „Neue Frau“: die Tänzerin Tatjana in Sterne der Heimkehr /    172
  3.3.2.2. Moderne Weiblichkeit auf Abwegen: die Tänzerin Andrea in Der vergrabene Schatz /    175
  3.3.2.3. Weiblichkeit als selbstzerstörerisches Schauspiel: die Schauspielerin Renée in Renée und Rainer und Michaela /    181
  3.3.2.4. Über die „Verkümmerung“ des Mütterlichen: die Schwestern Brömse in Brömseshof /    187
  3.3.2.5. Die Weberin Melitta in Sommertage: zur weiblichen Bestimmung zur Sitte /    189
  3.3.2.6. Die Frau als Hüterin der Moral: Legende der Fina /    193
  3.3.2.7. Weiblichkeit und Heldentum: die Prosaskizze Tod einer Frau /    198
  3.3.3. Schöpferische Frauen /    200
  3.3.3.1. Zwischen Körper und Geist: die Malerin Mathilde in Sterne der Heimkehr /    200
  3.3.3.2. Die erdentrückte Wissenschaftlerin: Michaela /    208
  3.3.3.3. Die Klavierspielerin Merula in Der Weg ohne Wahl. Zur Inferiorität der Frau in der männlichen Ordnung /    213
  
  Schlussfolgerungen /    225
  
  Chronologische Übersicht der Werke Ina Seidels /    235
  
  Literaturverzeichnis /    237
  Primärliteratur /    237
  Sekundärliteratur /    238
  Internetquellen /    241
  
  Verzeichnis verwendeter Abkürzungen /    243
  
  Streszczenie /    245
  Summary /    246
RozwińZwiń