POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Publikacja prezentuje fascynację europejskich artystów i intelektualistów sztuką japońską, a w szczególności drzeworytem ukiyo-e. Było to istotne zjawisko kultury przełomu XIX i XX wieku. Autorki skoncentrowały się na inspiracjach widocznych w dziełach artystów związanych z impresjonizmem i postimpresjonizmem francuskim, takich jak Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, Paul Gauguin oraz Henri de Toulouse-Lautrec. Ponadto omówione zostały wpływy sztuki japońskiej na twórczość malarzy akademickich, np. George’a Hendrika Breitnera, znakomitego malarza ewoluującego od realizmu do impresjonizmu oraz artystów związanych z kolonialną Afryką Południową.
W książce ukazano w znacznie precyzyjniejszy sposób, jak wielki był wpływ sztuki japońskiej na impresjonizm i postimpresjonizm, a także w jakich rozwiązaniach formalnych w dziełach malarskich i graficznych jest on obecny. Publikacja stanowi bardzo cenne uzupełnienie prac poświęconych nurtom nowoczesnego malarstwa europejskiego XX w.
prof. Zbigniew Bania Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Książka daje czytelnikowi niezwykle użyteczne kompendium wiedzy na temat oddziaływania ukiyo-e na artystów różnych krajów europejskich - i nie tylko. Podsumowuje dzieje paryskiej fascynacji „japońszczyzną” - również w wymiarze rynku sztuki i zainteresowań szerszej publiczności, jak też prezentuje początki japonizmu polskiego, z nieodzowną postacią Feliksa Jasieńskiego - Mangghi. Omawia wpływ estetyki ukiyo-e na artystów pochodzenia holenderskiego, aktywnych w Afryce Południowej. (...) Na gruncie polskim jest to zupełnie nowa analiza, poszerzająca pole wiedzy na temat japonizmu, ale też wprowadzająca do polskiej literatury wcześniej jej nieznanych, a często znakomitych artystów.
dr Joanna Wasilewska Dyrektor Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 162 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-461-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Stan badań nad wpływami sztuki japońskiej na sztukę Zachodu | 11 |
Japońskie drzeworyty ukiyo-e | 17 |
Rozdział I | 21 |
Japonizm w kulturze i sztuce europejskiej | 23 |
Ziemie polskie i japońszczyzna | 36 |
Rozdział II | 41 |
Impresjoniści | 43 |
Édouard Manet | 44 |
Claude Monet | 52 |
Edgar Degas | 57 |
Mary Cassatt | 67 |
James McNeill Whistler | 73 |
Rozdział III | 79 |
Postimpresjoniści | 81 |
Paul Gauguin | 81 |
Henri de Toulouse-Lautrec | 85 |
Rozdział IV | 97 |
Holendrzy i „Kraj Kwitnącej Wiśni” | 99 |
George Hendrik Breitner | 103 |
Vincent van Gogh | 111 |
Rozdział V | 129 |
Afryka Południowa i japonizm. Tło historyczne | 131 |
Emigranci ze „Starego Kraju” i Japonia | 134 |
Zakończenie | 143 |
Bibliogr afia | 147 |
Spis ilustr acji | 157 |