Rozwój gospodarczy miast portowych pruskich prowincji nadbałtyckich w latach 1808-1914

Rozwój gospodarczy miast portowych pruskich prowincji nadbałtyckich w latach 1808-1914

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

42,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Opracowanie pod względem chronologicznym obejmuje okres od 1808 r. do wybuchu I wojny światowej. Powszechnie w historiografii przyjmuje się, iż w okresie wojen napoleońskich zapoczątkowany został, a po kongresie wiedeńskim kontynuowany był proces reform, który miał ułatwić w Prusach przejście na tory gospodarki kapitalistycznej. Wprowadzenie w życie tego programu rozciągało się na długi okres i przypadło na lata niepomyślnej koniunktury gospodarczej. Depresja gospodarcza sprawiła, iż w okresie reform poziom produkcji i konsumpcji w przeliczeniu na jednego mieszkańca był niższy od poziomu z lat 1804/1805. Stan przedwojenny osiągnięto dopiero w 1831 r. W okresie tym w miastach portowych szczególnego znaczenia nabierały reformy korporacji kupieckich i nowe uwarunkowania rozwoju handlu, zwłaszcza morskiego. Widocznym objawem wzrostu efektywności kapitału handlowego i jego aktywności po 1835 r. stały się inwestycje przemysłowe.


Liczba stron302
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7972-073-6
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ciekawe propozycje

Spis treści

[]Wstęp    1
[]. Cel i zakres pracy    1
  2. Podstawa źródłowa    7
  3. Stan badań    11
  Rozdział I. Następstwa pruskich reform dla gospodarki miast portowych i kryzys gospodarczy (1808–1834/1838)    17
  1. Reformy samorządowe i gospodarcze    17
  2. Warunki rozwoju gospodarczego miast portowych    26
    2.1. Nowa organizacja korporacji kupieckiej    26
    2.2. Miasta nadbałtyckie Prus wobec polityki handlowej Prus    29
  3. Załamanie gospodarcze w miastach portowych    35
    3.1. Położenie ekonomiczne zaplecza portów    35
    3.2. Handel morski miast portowych w okresie kryzysu    38
    3.3. Kryzys żeglugi morskiej    50
    3.4. Warunki rozwoju produkcji przemysłowej    54
  4. Konkluzje    55
  Rozdział II Przełamanie stagnacji gospodarczej i narastanie przekształceń kapitalistycznych w życiu gospodarczym miast portowych w latach 1834/1838–1870    57
  1. Warunki przemian    57
    1.1. Tło okresu    57
    1.2. Przemiany gospodarcze na bezpośrednim zapleczu portów    58
    1.3. Przemiany demograficzne    61
    1.4. Rola państwa, burżuazji i kapitału finansowego w inspirowaniu przemian    67
    1.5. Miasta portowe wobec rozwoju kolejnictwa    78
    1.6. Rola żeglugi śródlądowej w rozwoju miast portowych    82
  2. Zmiany w żegludze bałtyckiej i handlu morskim    83
    2.1. Inwestycje portowe    83
    2.2. Handel morski portów bałtyckich    86
    2.3. Zmiany w żegludze bałtyckiej    95
  3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej    105
    3.1. Warunki rozwoju przemysłu    105
    3.2. Przemysł rolno-spożywczy    106
    3.3. Przemysł metalowo-maszynowy    109
    3.4. Przemysł chemiczno-cementowy    112
    3.5. Przemysł tytoniowy    113
    3.6. Stopień upowszechnienia napędu mechanicznego    114
  4. Rzemiosło    115
  5. Przemiany w strukturze zatrudnienia    117
  6. Konkluzje    119
  Rozdział III Przemiany w życiu gospodarczym nadbałtyckich miast portowych po zjednoczeniu Rzeszy i w dobie protekcyjnej polityki celnej (1871–1894)    121
  1. Warunki przemian    121
    1.1. Tło okresu    121
    1.2. Przemiany demograficzne    123
    1.3. Rola państwa i burżuazji w procesie przemian    125
    1.4. Rola banków    131
    1.5. Rozwój połączeń kolejowych    133
    1.6. Miasta portowe wobec rozwoju żeglugi śródlądowej    136
  2. Zmiany w żegludze i handlu morskim    141
    2.1. Inwestycje portowe    141
    2.2. Armatorzy bałtyccy wobec przemian w żegludze morskiej    143
    2.3. Rozwój handlu morskiego    151
  3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej    163
    3.1. Warunki rozwoju    163
    3.2. Przemysł stoczniowy i maszynowy    166
    3.3. Przemysł chemiczny i cementowy    173
    3.4. Przemysł rolno-spożywczy    176
    3.5. Przemysł drzewny i papierniczy    180
    3.6. Przemysł tytoniowy, konfekcyjny i lniarski    181
  4. Struktura zatrudnienia    183
  5. Konkluzje    186
  Rozdział IV. Życie gospodarcze nadbałtyckich miast portowych w latach 1895–1914    187
  1. Warunki przemian    187
    1.1. Tło okresu    187
    1.2. Przemiany demograficzne    188
    1.3. Burżuazja wobec nowych koncepcji rozwoju gospodarczego    194
    1.4. Banki    199
    1.5. Zabiegi burżuazji o rozwój połączeń komunikacyjnych z zapleczem    202
  2. Rozwój handlu i żeglugi    207
    2.1. Inwestycje portowe    207
    2.2. Przemiany w żegludze morskiej    212
    2.3. Rozwój handlu morskiego    219
  3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej    237
    3.1. Plan industrializacji G. Gosslera    237
    3.2. Przemysł metalowo-maszynowy    242
    3.3. Przemysł chemiczny i cementowy    254
    3.4. Przemysł rolno-spożywczy    257
    3.5. Przemysł drzewny i papierniczy    262
    3.6. Przemysł tytoniowy i konfekcyjny    265
  4. Przemiany w strukturze zatrudnienia    266
  5. Konkluzje    268
  Zakończenie    271
  Bibliografia    277
  Stosowane skróty    295
  Spis map i rysunku    296
  Spis tabel    297
  Spis wykresów    300
  Zusammenfassung    301
RozwińZwiń

W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia