POLECAMY
Redakcja:
Stanisław Urban, Anna Kowalska, Anna Olszańska, Joanna Szymańska
Format:
ibuk
Zarządzanie produktem jest jednym z najważniejszych problemów marketingu,
co wynika z faktu, że produkt jest głównym instrumentem marketingu-mix. Zarządzanie produktem początkuje proces marketingowy i stanowi jego podstawową część. Od jego jakości zależy wynik działań marketingowych.
Zarządzanie produktem należy do ważnych problemów zarówno w teorii, jak
i praktyce gospodarczej. Dostarcza ono wiedzy i umiejętności niezbędnych do wytworzenia towarów zaspokajających wszystkie potrzeby współczesnego społeczeństwa. Zadaniem zarządzania produktem jest zapewnienie produktowi sprawnego i efektywnego funkcjonowania na wszystkich etapach jego życia, tj. na etapie koncepcji produktu i jego tworzenia, wytwarzania, dystrybucji i sprzedaży, użytkowania i utylizacji. W kręgu zainteresowania zarządzania produktem pozostają też takie kwestie, jak: badania marketingowe produktów, zarządzanie marką produktu i zarządzanie opakowaniami produktu.
Wszystkie wymienione zagadnienia uwzględniono w niniejszej książce. Zaprezentowano w niej elementy i teoretyczne, i praktyczne, dotyczące zarządzania produktem. Szczególnie wiele uwagi poświęcono problematyce zarządzania produktem na etapach jego produkcji i dystrybucji, one bowiem są uważane
w zarządzaniu produktem za najważniejsze. Wydaje się, że kwestią czasu pozostaje usprawnienie i rozwój zarządzania produktem na etapach użytkowania i utylizacji produktów. W tej dziedzinie następuje ciągła i zauważalna poprawa, ale sytuacja nie jest w pełni zadowalająca. Odnotować również należy niedostatek badań na wskazany temat.
W Polsce poziom wiedzy dotyczącej zarządzania produktem uznać trzeba
za niewystarczający. Krytycznie należy również ocenić praktyczne umiejętności
pracowników zajmujących się zarządzaniem wiedzą w przedsiębiorstwach, często
stanowiące istotną przyczynę niepowodzeń produktów i wycofywania ich z produkcji
i ze sprzedaży. Powoduje to w firmach liczne trudności, a nawet doprowadza
przedsiębiorstwa do upadku. Można zatem powiedzieć, że problemy zarządzania
produktem od osób odpowiadających za nie w przedsiębiorstwach wymagają większego niż dotychczas zainteresowania i stałego poszerzania wiedzy.
Niniejszą książkę pisano z myślą o pilnej potrzebie wzbogacenia wiedzy
z zakresu marketingu dotyczącej zarządzania produktem – zarówno wśród studentów
przygotowujących się do pracy zawodowej w produkcji, usługach i handlu,
jak i wśród pracowników zatrudnionych w szeroko rozumianej produkcji
i dystrybucji.
Podręcznik jest przeznaczony dla studentów uczelni i wydziałów ekonomicznych, a także praktyków zajmujących się marketingiem
w przedsiębiorstwach produkcyjnych i handlowych, w tym zwłaszcza odpowiadających za zarządzanie produktem. Autorzy, zdając sobie sprawę z jego niedociągnięć, proszą o przekazywanie wszelkich uwag na jego temat do Katedry Zarządzania i Gospodarki Żywnościowej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Stanisław Urban
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 184 |
Kategoria | Marketing, reklama |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-625-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Produkt-mix i jego rola w marketingu | 9 |
1.1. Definicje produktów i kryteria ich podziałów | 9 |
1.2. Użyteczność i sposób jej tworzenia | 15 |
1.3. Proces kreowania produktu-mix – poziomy produktu | 17 |
Rozdział 2. Istota zarządzania produktem | 19 |
2.1. Zakres przedmiotu zarządzania produktem | 19 |
2.2. Różnicowanie produktów | 20 |
2.3. Projektowanie produktów | 23 |
2.4. Pozycjonowanie produktów | 25 |
2.5. Polityka produktu przedsiębiorstwa | 26 |
2.6. Zintegrowana polityka produktowa | 28 |
2.7. Wartość produktu dla klienta | 30 |
Rozdział 3. Rozwój nowych produktów | 32 |
3.1. Klasyfikacje nowych produktów | 32 |
3.2. Etapy procesu rozwoju nowego produktu | 37 |
Rozdział 4. Zarządzanie produktem w procesie jego tworzenia | 43 |
Rozdział 5. Kształtowanie produktów i ich asortymentu | 53 |
5.1. Kształtowanie oferty produktowej | 53 |
5.2. Zarządzanie asortymentem produktów | 54 |
5.3. Ustalanie cech materialnych produktów | 58 |
5.4. Dobór odpowiedniej dystrybucji | 60 |
5.5. Oferta produktowa a cykl życia produktu | 63 |
5.6. Kształtowanie produktu w dostosowaniu do wymagań Unii Europejskiej. | 65 |
Rozdział 6. Formy organizacyjne zarządzania produktem | 67 |
6.1. Rola zarządzania produktem w przedsiębiorstwie i rozwiązania organizacyjne | 67 |
6.2. Funkcje kierowników produktów w przedsiębiorstwach | 71 |
6.3. Rola kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa w zarządzaniu produktem | 73 |
6.4. Społeczne problemy decyzji dotyczących produktów | 74 |
6.5. Nowoczesne formy zarządzania produktem | 76 |
Rozdział 7. Zarządzanie produktem w przedsiębiorstwie | 77 |
7.1. Główne problemy dotyczące zarządzania produktem w przedsiębiorstwie | 77 |
7.2. Zarządzanie jakością produktu | 79 |
7.3. Benchmarking | 82 |
7.4. Strategie produktowe | 84 |
Rozdział 8. Zarządzanie produktem na rynku | 90 |
Rozdział 9. Konkurencyjność produktów | 100 |
9.1. Rola konkurencyjności produktu i sposoby jej tworzenia | 100 |
9.2. Identyfikacja konkurentów przedsiębiorstwa i produktu | 103 |
9.3. Strategia konkurencyjności produktu | 104 |
9.4. Ocena konkurencji | 109 |
Rozdział 10. Promocja produktów | 110 |
10.1. Podstawowa wiedza o promocji produktów | 110 |
10.2. Wykorzystanie instrumentów promocji-mix | 112 |
Rozdział 11. Strategia marki produktów | 121 |
11.1. Podstawowe pojęcia związane z marką produktów | 121 |
11.2. Wizerunek marki i strategie markowania produktów | 123 |
11.3. Cykl życia marek | 126 |
11.4. Metody wyceny marek | 127 |
Rozdział 12. Badania marketingowe produktów | 130 |
12.1. Metody portfelowe | 130 |
12.1.1. Macierz Boston Consulting Group | 131 |
12.1.2. Macierz McKinseya | 135 |
12.1.3. Macierz Arthura D. Little’a (ADL) | 140 |
12.1.4. Macierz Hofera | 144 |
12.2. Analiza SWOT | 148 |
Rozdział 13. Opakowanie jako istotny element zarządzania produktem | 159 |
13.1. Rola i funkcje opakowań | 160 |
13.2. Czynniki kształtujące wizerunek opakowań | 167 |
13.2.1. Barwa – kolor | 168 |
13.2.2. Forma, wielkość oraz materiał opakowania | 173 |
13.2.3. Znaki i komunikaty tekstowe na opakowaniach | 175 |
Literatura | 178 |
Spis rysunków | 182 |
Spis tabel | 183 |