Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach stosowania niestandardowych form zatrudnienia

Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach stosowania niestandardowych form zatrudnienia

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W ugruntowanych koncepcjach zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL) podkreśla się kluczowe znaczenie ludzi dla osiągania celów organizacji. Eksponuje się to, używając takich określeń, jak: najbardziej wartościowy zasób przedsiębiorstwa; źródło przewagi konkurencyjnej; kapitał, wobec którego nakłady na rozwój traktowane są w kategoriach inwestycji [Gableta 2003, s. 166-174]. Zwraca się przy tym uwagę na znaczenie wspólnoty interesów pracodawców i pracowników, która ma się ujawniać również w zakresie uelastyczniania zatrudnienia.
W tym ideowym ujęciu niestandardowe formy zatrudnienia wprowadzane są przy uwzględnieniu, a nawet w celu realizacji potrzeb pracowników, takich jak np. potrzeba łączenia pracy zawodowej z życiem osobistym. W nakreślonej idei uelastyczniania zatrudnienia akcentowane są korzyści tego procesu. W dużym stopniu następuje koncentracja na uelastycznianiu rozwiązań w ramach stosunku pracy przez wprowadzanie elastycznych form organizacji czasu pracy oraz odejście od stereoty-powego postrzegania wykonywania pracy zawodowej w siedzibie przedsiębiorstwa.
W praktyce funkcjonowania przedsiębiorstw uelastycznianie zatrudnienia po-dyktowane jest przede wszystkim, choć nie wyłącznie, potrzebą realizacji interesów pracodawców. Na znaczeniu zyskują w takim ujęciu te formy uelastyczniania zatrudnienia, które w relatywnie krótkim okresie przynoszą pracodawcy wymierne korzyści. Elastyczność zatrudnienia może się sprowadzać w związku z tym przede wszystkim do stosowania niestandardowych form zatrudnienia. Standardowość w ra-mach form zatrudnienia oznacza oparcie stosunku między pracodawcą a pracownikiem na regulacjach prawa pracy, przy czym warunek ten wymaga doprecyzowania przez wprowadzenie kryterium bezpośredniości relacji, co oznacza, że w relacji tej nie występuje pośrednik, jak np. agencja pracy tymczasowej. Niestandardowe formy zatrudnienia to rozwiązania, które nie są oparte na zatrudnieniu pracowniczym i/lub nie są formami bezpośredniej relacji między przedsiębiorstwem użytkującym a osobą wykonującą pracę.
Formy zatrudnienia należy traktować w tym ujęciu jako kategorię merytorycznie odrębną od form organizacji czasu i miejsca pracy, a także od form zespolenia pracy. Uelastycznienie rozwiązań w ramach jednej z tych kategorii nie musi przy tym a priori oznaczać uelastyczniania rozwiązań w pozostałych. Warto zauważyć, że do nakreślonego rozumienia pojęcia form zatrudnienia autorka dochodzi na drodze krytycznych studiów literaturowych, a prezentowane w rozdziałach 1-3 ujęcia nie-standardowych form zatrudnienia pozostają wierne intencjom autorów omawianych teorii, koncepcji i modeli.


Rok wydania2016
Liczba stron184
KategoriaZarządzanie zasobami ludzkimi (HR)
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-558-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  
  Rozdział 1 Niestandardowe formy zatrudnienia w ujęciach teoretycznych rynku pracy i w teorii przedsiębiorstwa     17
  1.1. Założenia europejskiego modelu rynku pracy – kontekst dla uelastyczniania zatrudnienia     17
  1.2. Niestandardowe formy zatrudnienia w świetle segmentowych teorii rynku pracy    21
  1.3. Zatrudnienie niestandardowe jako „ukryte bezrobocie” w koncepcji determinizmu technologicznego     25
  1.4. Flexicurity – nowy model rynku pracy     28
  1.5. Stosowanie niestandardowych form zatrudnienia w świetle teorii przedsiębiorstwa     33
  1.6. Zbieżność versus rozbieżność interesów pracodawców i pracowników w teoriach i koncepcjach zarządzania przedsiębiorstwem     40
  
  Rozdział 2 Niestandardowe formy zatrudnienia w orientacjach i koncepcjach nauk o zarządzaniu     47
  2.1. Orientacje i kluczowe koncepcje zarządzania – kontekst do rozważań nad stosowaniem w przedsiębiorstwach niestandardowych form zatrudnienia    47
  2.2. Niestandardowe formy zatrudnienia w koncepcjach zarządzania zorientowanych na człowieka    52
    2.2.1. Koncepcje realizacji funkcji personalnej     52
    2.2.2. Zakres przedmiotowy zarządzania zasobami ludzkimi     54
  2.3. Modele elastycznego kształtowania zatrudnienia     62
    2.3.1. Model Ch. Handy’ego – „organizacja–koniczyna”    64
    2.3.2. Model przedsiębiorstwa elastycznego J. Atkinsona    66
    2.3.3. Modele zatrudnienia uwzględniające specyfikę polskiego rynku pracy    68
  
  Rozdział 3 Formy zatrudnienia – kategoryzacja     77
  3.1. Kategoryzacja form zatrudnienia – wprowadzenie metodyczne i przedmiotowe    77
  3.2. Forma zatrudnienia – granice zewnętrzne kategorii    80
  3.3. Formy zatrudnienia – granice wewnętrzne i wynikające z nich kategoryzacje    84
    3.3.1. Kategoryzacja Z. Sekuły     84
    3.3.2. Kategoryzacja form zatrudnienia (stosunków prawnych świadczenia pracy) na gruncie nauk prawnych     87
    3.3.3. Kategoryzacja form zatrudnienia według P. Capellego i J. Kellera.    91
    3.3.4. Kategoryzacja form zatrudnienia według P. Leighton, M. Syretta, R. Heckera i P. Hollanda     94
    3.3.5. Kategoryzacja form zatrudnienia – propozycja systematyzacji rozwiązań stosowanych w Polsce    95
  
  Rozdział 4 Niestandardowe formy zatrudnienia – identyfikacja ilościowa i jakościowa     102
  4.1. Zakres wykorzystania niestandardowych form zatrudnienia w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej     102
  4.2. Zakres stosowania niestandardowych form zatrudnienia w ujęciach polskich badaczy     107
  4.3. Percepcja niestandardowych form zatrudnienia     115
  4.4. Zatrudnienie w formach niestandardowych – cechy jakościowe    121
  
  Rozdział 5 Metodyka badań nad zarządzaniem zasobami ludzkimi w warunkach stosowania niestandardowych form zatrudnienia     131
  5.1. Stanowisko epistemologiczne     131
  5.2. Metoda studium przypadków – charakterystyka procesu badawczego     136
  5.3. Wywiad jako podstawowa technika badawcza – projektowanie i sposoby analizy    142
  
  Rozdział 6 Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach zatrudnienia niestandardowego – opisy przypadków     148
  6.1. Praktyki stosowane w dużych przedsiębiorstwach     148
    6.1.1. Przypadek A – zatrudniamy na zlecenie, ale mamy z tym problemy i niechętnie się do tego przyznajemy    152
    6.1.2. Przypadek B – leasingujemy fachowców, ale nie dla oszczędności, tylko dlatego, że nie możemy ich pozyskać w wystarczającym zakresie na standardowych zasadach     156
    6.1.3. Przypadek C – stworzyliśmy system dostawców zasobów ludzkich, żeby było taniej i bezpieczniej dla nas     159
    6.1.4. Przypadek D – współpracujemy z samozatrudnionymi informatykami bezpośrednio lub za pośrednictwem dostawców zasobów ludzkich     164
    6.1.5. Przypadek E – pozyskiwaliśmy pracowników z agencji pracy tymczasowej, ale ta współpraca się nie sprawdziła     166
    6.1.6. Przypadek F – jako zewnętrzne contact center bazujemy na w pełni elastycznym modelu zatrudnienia    168
    6.1.7. Przypadek G – kurierów zatrudniamy za pośrednictwem przewoźników, którzy pełnią funkcję dostawców zasobów ludzkich     170
  6.2. Praktyki stosowane w sektorze MSP     173
    6.2.1. Przypadek H – zatrudniamy pracowników wykonawczych na umowy zlecenia    174
    6.2.2. Przypadek I – nasi lektorzy pracują na umowy o dzieło, ale części godzin nie wykazujemy formalnie    178
    6.2.3. Przypadek J – niestandardowe formy zatrudnienia to dla nas przede wszystkim możliwość sprawdzenia pracownika przed zatrudnieniem go na umowę o pracę    180
    6.2.4. Przypadek K – zatrudniamy na umowy prawa cywilnego, ale przy poszanowaniu potrzeb pracowników i możliwości przejścia na umowę o pracę     182
    6.2.5. Przypadek L – leasingujemy pracowników w ramach struktury grupy kapitałowej     184
    6.2.6. Przypadek M – w ramach podstawowego wymiaru czasu pracy stosujemy umowy o pracę, ale nadgodziny wykazujemy w ramach „zewnętrznych” umów prawa cywilnego     187
    6.2.7. Przypadek N – wyraźnie wyodrębniamy sferę peryferyjną, w ramach której zatrudniamy na umowy zlecenia     189
  
  Rozdział 7 Zarządzanie pracownikami zatrudnionymi w formach niestandardowych w przedsiębiorstwach funkcjonujących w Polsce – ujęcie cech i relacji    193
  7.1. Niestandardowe formy zatrudnienia – praktyki stosowane w badanych przedsiębiorstwach     193
  7.2. Zarządzanie pracownikami zatrudnionymi w formach niestandardowych – analiza przedmiotowa i porównawcza     196
    7.2.1. Dobór pracowników niestandardowych    199
    7.2.2. Doskonalenie zawodowe zatrudnionych niestandardowo     201
    7.2.3. Ocenianie pracowników niestandardowych     202
    7.2.4. Wynagradzanie pracowników niestandardowych     203
    7.2.5. Przemieszczenia kadrowe pracowników niestandardowych     206
    7.2.6. Zwalnianie pracowników niestandardowych     207
    7.2.7. Materialne warunki pracy zatrudnionych niestandardowo     208
    7.2.8. Społeczne warunki pracy zatrudnionych niestandardowo     210
    7.2.9. Organizacja czasu pracy pracowników niestandardowych     212
  7.3. Pracownicy – ich cechy i pozycja na rynku pracy jako czynniki tzw. decyzyjności w ramach niestandardowych form zatrudnienia     215
  7.4. Pośrednie formy zatrudnienia – zjawisko obniżającej się pozycji pracownika w łańcuchu dostawców zasobów ludzkich    217
  
  Zakończenie    221
  
  Załączniki     226
  Literatura    230
  Spis rysunków     243
  Spis tabel     244
  Summary     245
RozwińZwiń